Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Blå kongo

  • ScarlettRose 11 januari 2011

    Jag har kikat lite på potatissorten Blå kongo och följande står om den på ICA.se
    "Skalas: Bör skalas vid kokning, men gärna efteråt då närningsämnen behålls bättre..."
    Man kan väl inte skala potatis efter att man har kokat den? Då är den ju för varm för att hållas i handen. Eller ska man koka den, låta den svalna, skala och sen värma igen på något sätt?
    Det kanske bara är jag som är dum, men jag förstår inte alls hur skalningen ska gå till. Någon som har använt den här potatissorten förut och vet hur man ska göra?

  • saintsaens 11 januari 2011

    Troligen menar de att den skalas till bords med bestickskniven. Var och en skalar sina potatisar. Inte alls ovanligt...

  • zudette 11 januari 2011

    När den kokta potatisen är varm och ska skalas så håller man ju helt enkelt potatisen med en gaffel och skalar den med bordskniven. Jag har för mig att det inte är alltför ovanligt att man serverar kokt potatis just på det sättet - kokt med skal. Nu tycker jag att det är godare att äta potatis som kokats utan skal men precis som ICA skriver så behåller all potatis näringsämnena bättre då den kokats med skal!

  • Shoutoutloud 11 januari 2011

    Va?kokar inte alla potatisen med skal eller är det bara här hos oss? vi får kokt oskalad potatis på skolorna, småbarnen får hjälp kanske men min 4årin g skalar jälv på dagis. man kan skala med fingrarna(kladdigt) eller med kniv och gaffel. trodde alla gjorde så!=)

  • Shoutoutloud 11 januari 2011

    ang blå kongo åt vi den häromdan. jag kokade den i några min typ 2 sen skar jag den i klyftor och stekte i ugn med morötter
    champinjoner och lök olivolja flingsalt rosmarin:DD. blev både gott och färggrant.


    glmde säga att den tappade lite av sin vackra färg i kokvattnet. när man skar den medan den var "rå" var den knalligare. men häftigt endå.- man kan även göra egna chips med rödbetor morötter och kanske blå kongo så får man läckra kontraster om det ska vara som snacks till något finare tillfälle kanske nyårs eller nån middagsbjudning=)

  • rektorskan 11 januari 2011

    Man tager en gaffel och sticker i potatisen och skalar med bordskniven, inge konstigt med det.
    Hos oss råskalar vi sällan potatis. bara när maträtten kräver det, gratänger, potatismos rårakor osv, osv.

  • amoz 11 januari 2011

    Är det inte så att det var vanligare förr att var och en skalade sin potatis på tallriken? Vi gör det ibland men inte så ofta som förr trots att potatisen blir betydligt godare på det viset. För att inte tala om näringsvärdet!

  • soccermum 11 januari 2011

    Vi gör både ock men mestadels skalar vi innan vi kokar potatisen och i skolorna serveras enbart skalade potatisar utom på gymnasiet där de kan välja skalad eller oskalad :)
    Ang detta med näringsämnena så hörde jag en gång att visst, näringsämnena finns kvar men det finns även alla gifter från besprutningen..
    Det bästa torde således vara att äta ekologisk skalpotatis (L) {question}

  • Bumbis 11 januari 2011

    Hua mig, jag har aldrig serverat kokt potatis med skal på. Däremot när jag rostar den i ugnen så är skalet kvar för det är ju jättegott när det är knaprigt. Min svärmor som är 85 år skalar sin potatis men när hon serverade fläsk med löksås/bruna bönor så var det alltid med skal. Något gammalt som har hängt med. Nu är svärfar i himlen så det serveras inte längre.

  • ScarlettRose 12 januari 2011

    Har aldrig skalat potatis med bordskniven förut. Den tanken slog mig aldrig. Trodde de menade att man skulle skala med potatisskalare direkt ur kastrullen, före servering. Men med kniv och gaffel låter ju betydligt mycket bättre :)
    Tack för svaren

  • Cassiopeya 12 januari 2011

    Skrivet av Bumbis den 11 jan 2011

    Hua mig, jag har aldrig serverat kokt potatis med skal på. Däremot när jag rostar den i ugnen så är skalet kvar för det är ju jättegott när det är knaprigt. Min svärmor som är 85 år skalar sin potatis men när hon serverade fläsk med löksås/bruna bönor så var det alltid med skal. Något gammalt som har hängt med. Nu är svärfar i himlen så det serveras inte längre.


    Samma sak här om jag minns rätt! Ibland när jag var liten och farmor åt hos oss, sparade mamma skalet på när hon kokade. Men det var längesen nu :)

  • Cassiopeya 12 januari 2011

    Skrivet av ScarlettRose den 12 jan 2011

    Har aldrig skalat potatis med bordskniven förut. Den tanken slog mig aldrig. Trodde de menade att man skulle skala med potatisskalare direkt ur kastrullen, före servering. Men med kniv och gaffel låter ju betydligt mycket bättre :)
    Tack för svaren


    Hihi ja det hade nog blivit lite klurigt att skala med potatisskalare gissar jag {silly} :DD

  • svengelsk 12 januari 2011

    Odlar en sort som heter Pink Fir Apple. Den är så knölig att man bara inte kan skala den med skalare. Ibland, säskilt när den blivit lite skrynklig på våren, sätter jag på en gummihandske och skalar snabbt alla potatisarna innan jag severar. Det är en jättegod potatis och smakar bra även om den ser skrumpen ut.
    Att skala potatis vid bordet är helt främmande här. På senare år har man börjat äta vissa sorter med skalen på.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.