Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Blek taggsvamp

  • DF 25 augusti 2008

    Hej! Någon som har något gott recept som jag kan laga på mina bleka taggsvampar?

  • enAnnan 25 augusti 2008

    I alla recept där det står champinjoner eller kantareller kan du använda dessa :)

    Själv skulle jag smörsteka dem med lite vitlök och lägga på rostat bröd.
    Eller steka dem med vitlök och lök och ha som tillbehör till en köttbit, fiskbit eller köttfärsbiff.
    Eller steka och blanda ner i en god köttgryta.

  • DF 25 augusti 2008

    Tack enAnnan för tipset! Någon sa till mig att bara blek taggsvamp smakade inte så mycket utan man borde blanda den med lite kantareller. Stämmer det?

  • enAnnan 25 augusti 2008

    Det är en väldigt mild svamp, det är ju champinjoner oxå. Men kryddar man så smakar det ju. :)
    Sedan är det klart att det är gott med blandade svampar, men jag ser det absolut inte som ett måste att blanda upp dem.

  • Smulpajen 25 augusti 2008

    Taggsvamp är en fantastiskt god svamp! Smakar bacon tycker jag:p Grattis att du hittat så mycket att du kan laga något gott med dom. Själv var jag ute i skogen igår och hittade två små taggisar. Kantareller var det också dåligt med, lite mer Karljohan. Fast Karljohan är lurig, lätt att ta fel på den oätliga gallsoppen om man inte är kunnig. Fick i mig den för några år sedan och det var det absolut vidrigaste jag smakat. Rädd blev jag också:'( Så nu sitter jag här med mina Karljohan och några andra soppar som jag ska åka och bedömma av expertis i kväll. Vill ju inte låta ***stjärniga svampar gå till spillo om det är det som ligger i min påse!

  • The_mama97mia 26 augusti 2008

    Passar på här att tipsa om en trevlig sida med information om svamp - www.svampguiden.com - där finns också en receptavdelning och rapporter om hittade matsvampar, mkt info för den som är intresserad!!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.