Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bra mat för liten mage?

  • amy86 17 januari 2011

    Hej min son har haft magsjuka idag och i morgon ska han så efterlängtat få äta lite riktig mat istället för skorpor o blåbärsoppa..Finns det någon som kan tipsa om något bra att laga efter en magsjuka? står still i hjärnan och jag måste handla i kväll eftersom jag är själv i morgon!!

  • boz1965 17 januari 2011

    Formfranska med smör och äppelmos är gött för en känslig mage.
    Havregröt, mannagrynsgröt, potatismos, och annan mild mat. Undvik kryddor, rött kött och feta såser.

    Är själv ofta dålig i magen och ovanstående funkar på mig.

  • amy86 17 januari 2011

    tack. ja gröt har jag försökt med men han totalvägrar.. :)

  • boz1965 17 januari 2011

    Skrivet av amy86 den 17 jan 2011

    tack. ja gröt har jag försökt med men han totalvägrar.. :)


    Prova med lite sylt eller mjölk och kanel på gröten. Brukar funka även på den mest kräsne :)

  • The_mama97mia 17 januari 2011

    kokt ris med smör i, kokt vit fisk.
    Var försiktigt med mjölkprodukter.
    Gillar han riskakor?
    En kycklingsoppa är inte fel heller.

  • Hilmer54 17 januari 2011

    kokt mat är mildare för magen.
    testa fiskbullar, frikadeller,
    gör egen pure på potatis, ärtor, morötter.

  • The_mama97mia 17 januari 2011

    mmm potatismos gillar han säkert, generöst med smör i, han behöve rnog få i sig energi.

  • amy86 17 januari 2011

    tack för alla svar:) ne gröten funkar inte.. tar man på något gott så äter han upp det goda:) Det får nog bli fisk av någotslag o potatismos. riskakor har jag bara med smak på o det kan jag tänka mig är lite starkt för magen får köpa utan smak när sambon kommer hem. kokta grönsaker kan väl inte val fel till eller? Har ni fler förslag så skriv jätte kul o få tips:)

  • Mistys 17 januari 2011

    Mycket fett är viktigt. Efter en magsjuka förstörs flimmerhåren i tarmen lite. Skadan repareras snabbare av fett och man får åter normala tarmrörelser dvs avföringen blir normal fortare samt man får energi som man förlorat. Rekomendationer enligt professor på barnkliniken på Uppsala Akademiska sjukhuset när mina barn var små. Ligg också lågt med hårdsmälta kolhydrater ( rek enligt samma professor). Fisk tycker jag låter perfekt med ett gott mos med mycket smör i. Köttfärsmat funkar också typ mild köttfärsbiff med smör i helst kokt som frikadeller. Även kyckling, gärna mald och gjorda som frikadeller.

    Mina barn låg inlagda efter en magsjuka och då fick vi dessa tips.

  • siggemums 17 januari 2011

    Håller med föregående.
    Undvik mjölk och stekt mat. Grönsaker är nog också vara lite svårsmält tror jag.
    Konstigt nog fungerar det med omelett( men inte kokt ägg). Rör i hop ett eller två ägg med en msk vatten o lite salt. Det finns inget godare än en sådan tillsammans med ett rostat bröd och kanske lite coca cola efter en magsjuka. Det har vi kört i alla år hos oss i alla fall.

  • catjo 17 januari 2011

    morots stuvning, väldigt fint för magen

  • Josses 17 januari 2011

    Lite sent men ett rårivet äpple med skalet kvar är stoppande via magsjuka

  • amy86 17 januari 2011

    tack jätte kul o få så mycket bra tips. Han har inte kräkts sen i morse nu men är dålig i magen fortfarande och hungrig heeela tiden:( cola kör vi på här hemma med han har fått några snappsglas under dagen;) det härliga är ju att han sjunger helan går innan han dricker upp colan:) Nu är jag redo för nästa magsjuka också fast den hoppas jag dröjer länge innan den kommer..

  • LinneaThornberg 17 januari 2011

    usch å fy, hoppas att magsjukan går över snart! men kokt mat är det bästa, filmjölk, províva, smooti av olika slag, smörkokta morötter, pasta ost och skinksås. hoppas att han snart blir bra :)

  • Amika 17 januari 2011

    Här är mina mat-tips till en liten känslig mage.
    Jag har själv ganska känslig mage till och från och de här recepten är "mjuka" för magen. :)

    Näringsdryck
    Vegetarisk pastasås
    Färsbiffar med svamp och aivarsky
    Italienska färsbiffar
    Mammas morötter på nytt sätt
    Min egen laxpasta
    Sjörövarfisk

    Hoppas lillen återhämtar sig snart. :)

  • Okänd 18 januari 2011

    När min son som 3-åring låg på infektionskliniken för magen fick han börja med välling efter blåbärssoppan.
    Därefter när han skulle ha fast föda fick han omelett och senare kokt torsk med potatismos. Men nu var ju det här 37 år sen så, det kan ju ha ändrats i och med matkulturen vi har nu. All forskning och sånt på födan.
    Men börja då med kokt mat och frukt får du se hur han tar emot det.

  • svengelsk 18 januari 2011

    Fråga honom vad han vill äta. När jag har varit magsjuk brukar jag bara kunna äta sånt som passar magsjuka.

  • amy86 18 januari 2011

    Tack det blev ingen fisk idag utan lasagne:) det var vad han ville ha och eftersom han är extremt kräsen så fick det bli det. men det gick bra fast han har fortfarande ont o är lös i magen:( men men det ger väl med sig snart hoppas jag! I morgon är han iaf smittofri så då blir det äntlgen en promenad i friska luften:)

  • kristin1979 18 januari 2011

    Men oavsett om din son blivit frisk så är det en bra tråd! Det är inte lätt att komma på vad man ska laga efter magsjuka. Jag skulle i allmänhet inte rekommendera pasta till någon som varit magsjuk. Hellre ris och buljong med fisk eller något annat lättsmält. Bananer, blåbärssoppa, rostat bröd med smör, smörgåsrån med smör och thé. Smoothie skulle jag inte heller rekommendera eftersom det innehåller mjölk.

  • [email protected] 21 januari 2011

    När våra barn var små på 80-talet fick vi råd från sjukhuset om kokt prinskorv med skinnet borttaget serverat till hemkokt potatismos med äkta smör i...det var första lunch/middag efter en magsjuka. men innan dess var det rostat bröd med smör och avslagen cocacola. Rårivet äpple teskedsvis funkade också. På senare år har jag hört att avslagen/uppvispad sockerdricka är bättre än cola som innehåller koffein....har inte testat så jag vet inte ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.