Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bra tillbehör och/eller kombinationer - vad är gott till vad?

  • The_mama97mia 29 augusti 2010

    Som rubriken säger - här efterlyser vi bra tillbehör och kombinationer.
    En del saker kan kanske kännas självklara som ketchup & senap till korven.

    Men det kanske finns ngn rätt där du tycker att t ex mango chutney är ett måste och lyfter rätten flera våningar?

    Jag tänker inte på att ha en gnutta dijonsenap i såsen, utan just detta med vad man serverar TILL...

    Hoppas det kan bli lite inlägg här!

  • sju 29 augusti 2010

    Jag älskar färsk koriander, men det är en krydda som kräver att kombineras för att smaken ska lyfta. Lime och chili funkar till exempel utmärkt ihop med koriander.

  • Shoutoutloud 29 augusti 2010

    kall bearnaisesås och mamma scans köttbullar att doppa i. bearnaisesås på flaska brukar jag ha=)

  • The_mama97mia 29 augusti 2010

    mmm kall bea är gott till mycket"

    jag är rädd för att jag tycker att en klick gott smör är bra tillbehör till nästan allt...

  • vinciqator 30 augusti 2010

    Ketchup? Funkar nog till allt - utom möjligen filmjölk. o)

    Tomatketchup light – LCHF

  • Gnurf 30 augusti 2010

    Socker till fläskpannkaka. Mmmm...kombinationen mellan salt, smörigt, krispigt och sött. Å så ett glas kall Mjölk till det...(Y)

  • Sebben003 30 augusti 2010

    Jag måste säga att helstekt fläskfilé (finns bland mina recept) som är marinerad i vitlök, sweetchili och honung. Därefter ingniden i balsamvinäger och en rejäl skvätt brandy! Det är en oerhört lyckad smakkombination!

  • vinciqator 30 augusti 2010

    Pepparkakor och tapenade
    Ädelost och fisk
    Ädelost och sött portvin
    Chutney och kallskuret kött
    Rökt fisk och hjortronsylt ( utrörd 1:2 i Crème Fraîche )

  • sju 30 augusti 2010

    Stekt strömming och lingonsylt (till mos) är ett måste enligt mig, men många rynkar på näsan åt denna kombination och tycker det är konstigt att äta sylt till fisk.

  • vinciqator 30 augusti 2010

    Den enda barbariska sedvänjan i Västsverige. T.o.m. korvmojjarna har det. Huh.(N)

  • Mistys 30 augusti 2010

    Socker i stuvade makaroner är ett måste i vårt hem.....annars äter dom inte. Många på jobbet rynkar på näsan åt detta. Jag trodde det var vanligt.

    Min svärfar åt alltid lingonsylt i ärtsoppan, men där går nog min gräns!

  • elleave 30 augusti 2010

    Inte världens ovanligaste kombination kanske, men tacosås och avokado är verkligen jättegott ihop

  • boz1965 30 augusti 2010

    Skrivet av sju den 30 aug 2010

    Stekt strömming och lingonsylt (till mos) är ett måste enligt mig, men många rynkar på näsan åt denna kombination och tycker det är konstigt att äta sylt till fisk.


    Visst är det gott? :p

  • sju 30 augusti 2010

    Det är så gott, måste steka strömming snart känner jag. {eat}

  • redd 30 augusti 2010

    Lingonsylt till havregrynsgröten, gör att känslan av tapetklister försvinner, och så är det en h-vetes massa c-vitamin, inte helt illa i förkylningstider.

  • Shoutoutloud 30 augusti 2010

    äppelmos och smör till kroppkakor.{clap}

    lingonsylt och smör till blodpudding.

    lingonsylt blandat med kall mjölk.

  • Mammzan 31 augusti 2010

    Finhackad gul lök , hovmästarsås till stekt sill (strömming) och potatismos, eller en stekt sill på grovbröd med lök och hovmästarsås, ummmm så gott.
    Detta är inte unikt på någotvis, på marknader har de länge haft den kombinationen.

  • towewiden 31 augusti 2010

    Om man tycker om att ha makrill i tomatsås på smörgås, prova ha vitlökspulver på.
    Jättegott!

  • frucaos 31 augusti 2010

    Jag tar gärna just mangochutney till makaronilåda! Fast maken ska ha lingonsylt.

    Ädelost ska ätas på skånepepparkakor.

  • hillan66 31 augusti 2010

    Sweet chili till spagetti och köttfärssås! ...Går inte att vara utan när man väl börjat!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.