Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bra tillbehör och/eller kombinationer - vad är gott till vad?

  • mooseella 31 augusti 2010

    Senap till köttbullar, kanongott.
    Riven pepparrot i lingonsylten (helst rårörda) gott till strömmingen, strömming och lingonsylt är gott då det är kombinationen salt och sött som är gott.

  • Okänd 31 augusti 2010

    Skrivet av mama97mia den 30 aug 2010

    Som rubriken säger - här efterlyser vi bra tillbehör och kombinationer.
    En del saker kan kanske kännas självklara som ketchup & senap till korven.

    Men det kanske finns ngn rätt där du tycker att t ex mango chutney är ett måste och lyfter rätten flera våningar?

    Jag tänker inte på att ha en gnutta dijonsenap i såsen, utan just detta med vad man serverar TILL...

    Hoppas det kan bli lite inlägg här!



    Jättebra tråd mamamia!

    Hoppas nu man kan få lite tips på vad man kan använda allt man köpt på sig av sataysås, ajan pangang, ketjap manis och allt möjligt av asiatiska smaker bl.a. Så att det inte bara blir stående i skåpet för att jag är för NYFIKEN av mig ;)

  • hillan66 31 augusti 2010

    Kall skivad färskpotatis med lök och kaviar på knäckemacka! En höjdare!!(Y)

  • Lunchdax 31 augusti 2010

    Hemlagat äppelmos till blodpudding (i värsta fall går hallonsylt också)
    Gnuggad tomat och mkt gnuggad vitlök på knäckebröd med ringlad olivolja

    hm... jag brukar inte gilla "konstiga" kombinationer. Inte heller att blanda saker - där är jag nog helt koko tycker många jag känner. Exv. går det absolut inte att äta grönsaker med samma gaffel direkt efter att man stuckit en kokt potatis eftersom de där smuliga potatisresterna på gaffeln förstör hela grönsaks-ätandet. Och sallad o mat (speciellt inte med sås) går inte ihop, utan först äter jag upp hela salladen och sen maten (eller tvärtom -inte blanda!!). hehe så är det med mig. Jag har väldigt känslig tunga för olika smaker och gillar inte när de blandas hej vilt. :P

  • 123Linnea 31 augusti 2010

    Apropå tidigare inlägg - GÅR det över huvudtaget att äta strömming utan mos och lingon???

    Jag gillar kombinationen filmjölk och pepparkaka. Det är oerhört gott!!

  • Ulrika91 31 augusti 2010

    Ädelost och pepparkaka - en klassiker. Helst Stiltonost.

    Jag har mango chutney i tomatsåser och köttfärssåser. Passar bra faktiskt.

    Och det kanske inte är så konstigt, men när alla andra äter sill - som jag inte gillar - så äter jag hela tallriken full med färskpotatis, gräddfil, gräslök och liten klick smör. Dödligt gott (nästan bokstavligt pga så mkt kolhydrater).

  • Majainorr 31 augusti 2010

    Är ett stor fan av stekt strömming så jag testade med lingonsylt och mos för bara ett litet tag sedan och trodde jag skulle tycka om det men, njae...
    Är rätt konservativ - stekt strömming smakar bäst med kokt potatis och hemgjord dillsås!
    Får väl försöka fler gånger så kanske jag vänjer mig...

    Testa Sweet chili sås till tacos, smakar bra!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.