Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bränsle för kroppen

  • monac 22 september 2008

    lägger tonvikt på grönsaker,lök & rotfrukter & baljväxter. Riktigt fett...smör & grädde. Kallpressade oljor.
    Var på Annika Dalhqvist föreläsning förra veckan...intressant ,men kan ju säga att allt du har lärt dig om näringslära,kostpyramider & dito cirklar är bara att glömma...liksom tallriksmodellen.enligt LCHD alltså!
    :'(:o:)allting går stick istäv med tidigare matrekomendationer där!
    Säker bra för människor med kraftig övervikt och/eller diabetes att äta så där extremt.
    Min syster kör LCHF och tycker verklign att det fungerar bra. Själv mår jag inte så bra av att äta så mycket kött & vill ha bönor och linser samt kan inte tänka mig en tillvaro utan mycket frukt och bär,...vilket just inte LCHF talar för.

    Tänker jätte mycket på vad vi ska stoppa i oss i familjen...de är som du skriver i början på tråden-det är bränsle och den ska vara av rätt oktan...sedan får man pröva sig fram till vad som funkar bäst för sin respektive konstitution./kroppstyp..och inte minst reglera efter aktivitet & förbränning.

  • carola275 22 september 2008

    Jag är helt inne på monacs spår också. Känner människor med fibromyalgi bland annat som mår jättebra av Stenålderskost medan många andra mår dåligt när de drar ner på kolhydraterna. Jag vill leva ett aktivt liv och träna mycket och vill då ha lite extra kolhydrater för hjärnan att arbeta på. Men generellt sett drar jag ner på pasta, potatis och ris och ökar mitt intag av frukt och grönt istället.

    Att välja ekologiskt och/eller vara noga med att skala frukt och grönt tror jag också kan vara bra i sammanhanget. Precis som sötningsmedel och andra tillsatser i maten kan vara svåra för kroppen att hantera vet vi inte riktigt hur kemikalierna som sprutas på våra grödor påverkar kroppen. Att mina spanska vänner skalar ALL frukt och menar att bekämpningsmedlen har gjort deras utflyttade släktingar 20cm längre på en generation har bidragit till min skeptism, även om jag inte är lika säkra som de är på orsaken till deras långa släktingar. :)

    Mina matregler och snabbmatstips är 1) koka broccoli istället för pasta (iaf lite nu och då), 2) koka haricovert istället för pasta (iaf lite nu och då), 3) om matlådorna är slut och det blir fryst färdigmat ät en frukt eller en morot till maträtten 4) Orkar man inte allt så äter man först upp sallad och protein, sist pasta/potatis, 5) man måste inte äta allt! Det blir faktiskt dyrare med övervikt medan det kostar lika mycket att kasta som att äta upp. (Y)

  • monac 23 september 2008

    främsta hälso tipset från mig får vara att byta ut så mycket som möjligt av ½ & helfabrikat till egenlagad mat...du har du maximal koll på vad du får i dig.
    Härdade fetter och "konstgjort" socker går bort. Liksom allt som har ingredienser med mycket "E"-TILLSATSER,SMAKFÖRHÖJARE OCH aromämnen.och annat som inte går att uttala.
    Läs innehålls deklarationer och läs: Den hemlige kocken för motivation!(Y) upplysande så det nästan gör ont!

  • softis 25 september 2008

    Skrivet av jenkar den 21 sep 2008

    Skrivet av softis den 21 sep 2008

    Skrivet av Fiona den 19 sep 2008

    Skrivet av softis den 15 sep 2008
    Hehe,kom å tänka på nåt roligt..känner många som kan gå å beställa sig en dubbel cheesburgare med stor strips till OCH en COLA LIGHT!!!!Ja käre barn,alla ä vi olika:p


    Kan ju ha att göra med att vissa föredrar SMAKEN på cola light. Jag har själv gjort liknande beställningar enbart av den anledning att jag periodvis föredrar smaken på cola light framför vanlig cola.
    r

    Undrar om jag skriver otydligt? Jag skriver ju att jag har flera kompisar som gör så i tron om att d skulle vara nyttigare.D finns ju givetvis många som gör så av olika anledningar,men jag skrev om något som jag upplever ofta.
    Fan va skit du fick för detta inlägget, jag vill bara säga att jag fattar vad du menar å jag håller med dig fullt ut!!!!!!, antagligen känner sig vissa som svara så hätskt på ditt inlägg sig träffade!!!!!!
    Hej,tack så mycket för uppbackningen,skönt att iallafall NÅGON förstår vad jag menar å vill fram till:) Men du har rätt,d var en mycket känslig fråga för vissa d här,en öm tå:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.