Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

brööd

  • Lintu 19 april 2008

    tips på nåra brödbullar eller annat som blir små ??

    Tack (: // L

  • kajsa36 19 april 2008

    ja vallmo bröd är jätte enkla och goda att göra dom blir ju så stora du gör dom.. sök på vallmobröd bara..:D

  • Lintu 19 april 2008

    Thx (: Något annat lite grovare ??

  • farmoringer 19 april 2008

    Kanske det här...

    Morotsbröd

  • evaldo 19 april 2008

    Ciabatta är goda och inte så stora se mina recept.

  • monac 22 april 2008

    Bönbröd (mycket nyttigt!)

    5 dl rågsikt
    1 msk ljus sirap
    1/2 dl rapsolja(eller oliv)
    2 tsk salt
    14 g (1 påse) torrjäst
    4 1/2 dl vatten
    250 g bönor(eller linser)
    7-8 dl vetemjöl special,eller jag byter till 5dl. dinkel fullkorns mjöl & 2-3 vete.spec.
    Ev.smaksättning oregano,hackad persilja,rosmarin eller vad man nu gillar.
    1.. Mixa bönorna eller linserna med 2 dl vatten i mixer eller med mixerstav tills det blir en tunn vätska. Tillsätt resten av vattnet så att det tillsammans blir 7 dl degvätska. 2. Värm degvätskan till 42°C (använd gärna en termometer). Häll jästen i en bunke och häll vätskan över eller blanda ihop enligt anvisning på förpackningen. 3. Tillsätt salt, olja, sirap, rågsikt och till sist 4 dl vetemjöl. Arbeta in resten av mjölet efter hand. Arbeta degen med trägaffel tills den släpper från bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt i bunken 30 minuter. 4. Häll ut degen på mjölad arbetsbänk och knåda den lätt. Dela degen i två delar och rulla dem till längder. Skär varje längd i 6 delar och rulla till 12 bullar. Skåra ev bullarna med vass kniv. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs övertäckt i ca 30 minuter. 5. Sätt ugnen på 225°C. 6. Grädda i ca 15 minuter mitt i ugnen.
    :)kanke kan vara nått,hittat på "vegan"-sida.

  • anluk 22 april 2008

    Här är två förslag som är jättegoda!!




  • Bianca 22 april 2008

    Jag anpassar storleken på bröd efter vad jag vill ha. Vilket recept man tar spelar ingen roll egentligen. Vill man ha ett brytbröd är det bara att rulla små bollar och lägga dem med lite lagom jäsmellanrum innan man gräddar. Jag håller på den fria fantasin (Y)

  • monac 22 april 2008

    bra...det gör jag med,lägger till & drar i från...använder gärna linfrön/nötter,pumpakärnor och/eller rivna morötter,oliver,soltorkade tomater i ett redan befintligt recept (om man är osäker.)
    :(Y)
    Skulle gärna vilja ha recept på bröd med keso eller fetaost i om någn sitter inne med det!:)

  • monac 22 april 2008

    skulle inte vara en sur gubbe där....utan GLAD!:D

  • Milla81 22 april 2008

    De här bröden är gjorda på havregryn och vetemjöl och smälter i munnen, mums! Man kan göra 48 småbullar om man vill istället för tekakor...

    Frövi tekakor

  • githg 22 april 2008

    Mitt förslag är detta. Lycka till !!

    Rosendahls morotsbröd

  • kickiekblad 22 april 2008

    grahamsbullar e så gott å nyttigt

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.