Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

brun köttfärssås?

  • majamia 12 maj 2008

    Hej
    Tänkte göra en köttfärssås som mer smakar som köttbullar med sås, har hört någon som pratat om detta men minns inte vem.
    Undrar om någon har något bra recept på detta för mina tjejer gillar inte vanlig köfffärssås vilket jag älskar.
    Tacksam för tips!

    Min favorit men nu vill jag prova någon utan tomat.

    Köttfärssås med kanel

  • Ernst76 12 maj 2008

    Jag brukar göra så här: Bryn lök, nötfärs och ev champinjoner. Häll på 3-4 dl vatten, lite soja (ca:4 msk), en köttbuljongtärning och låt det puttra ett tag. Skaka ihop 3-4 dl mjölk med 4 msk mjöl och red av, du kan gärna ha i lite grädde. Man kan variera med t.e.x grön paprika, squash eller majs! Supergott(Y)

  • enAnnan 12 maj 2008

    Äter de vanlig brunsås på påse så kan du blanda stekt lök och köttfärs med en utspädd sådan och låta koka ihop.
    Jag åt det när jag var liten och tyckte mycket om, idag skulle jag nog göra något liknande som Ernst tipsar om.
    :)

  • Ernst76 12 maj 2008

    Brun köttfärssås

  • majamia 12 maj 2008

    Tack för tipsen, det blev Ernst tips idag :)
    Nu får jag hoppas att detta går hem hos tjejerna. Förövrigt äter de allt så jag har inga kräsna barn men tänkte att det skulle vara kul att kunna bjuda på en annorlunda köttfärsås. Vilket blir godast att servera till?? mos eller pasta?
    :D

  • Ernst76 12 maj 2008

    Brukar köra pastaskruvar!

  • Skittles 12 maj 2008

    Hej!
    Denna variant serverades varje lördag hos min afarmor (och fortfarande om man bara säger till :-) )

    Bryn 1 hackad lök i smör till den är mjuk och genomskinlig. Ju mer finhackade den är desto mindre klagar mina killar 2,5 och 3,5 år gamla på att där är lök i... :p
    Bryn 500g blandfärs, salta och peppra.
    Häll över ca 3dl vispgrädde :D eller som jag brukar göra, 2,5 fl matlagningsgrädde...Droppa i Coloritsoja till en lagom brun färg framträder. Slå i en burk champinjoner eller motsvarande mängd färska. För mer smak, smula ner en halv grönsas eller köttbuljong tärning.
    Servera med spaghetti.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.