Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

BUDGET mat tack! gärna enkelt

  • Jilliii 2 juli 2009

    Skrev här för råd om midsommarmat då vi skulle resa bort till svärmor..
    nu blev det aldrig nån mat för oss, då olyckan var framme.

    Sitter nu med min 10 månaders tjej på universitetssjukhuset i Lindköping ( vi bor i karlstad). Lillan har illa bränt upp båda handflatorna ut till fingertopparna, på en ugnslucka utan yttre skyddsglaset på.

    imorgon har vi vart här i 2 v.

    Flyttade över ganska fort till det nyöppnade Ronald McDonalds huset- för svårt sjuka barn.

    Helt UNDERBART!
    Här har vi eget skafferi, kyl och ett frysfack, och tillgång till spis,ugn och micro.


    Pengarna börjar dock sina om man säger så, då vi fått köpa ALLT nytt, kryddor, steksmör, tvättmedel- a..llt som man annars har hemma liksom...


    så, den egentliga frågan, ge mig tips på BILLIG mat...
    o enkelt nu när det e så varmt.
    står helt still i huvudet på mig..


    (Y)

  • snuosm 2 juli 2009

    Stek bacontärningar först. Skiva squash och stek i baconfettet. Serveras med nudlar. Det är min lata-semesterdags-middag :D

  • Annafbg 2 juli 2009

    Stackars liten och er också! Inte roligt att vara på sjukhus och speciellt inte nu när det är så varmt:(
    Här kommer ett par rätter som är snabba och billiga:
    Tonfiskspaghetti
    Avokado och gurksoppa
    Hoppas att ni får åka hem snart!
    Mvh
    Anna

  • Disen 2 juli 2009

    Vad tråkigt. Hoppas hon frisknar till snart så ni får komma hem.
    Här kommer lite småtips i all hast:

    Keso omelett
    Korv Stroganoff
    Pastaomelett

    Pasta med tonfisksås.

  • Okänd 2 juli 2009

    Vilken tråkig sommar ni fick. Hoppas att lillan kryar på sig snart.....Fy vad ont hon måste ha haft.
    Här kommer ett billigt bidrag från mig.
    Ugnspannkaka med bacon
    Pastasallad är en billig rätt som passar bra i den här värmen.....Koka pasta och blanda i skinka,grönsaker eller vad du nu vill ha i.
    Ha det så bra trots det tråkiga som har hänt.
    Kramar till er på sjukan.(L)

  • zonale 2 juli 2009

    Önskar lillan lycka till med tillfrisknandet. Här kommer några förslag från mig:
    Annorlunda rårakor
    Bönsallad med mynta och fetaost
    Krämig fiskpanna med gräslök

  • JennyV 2 juli 2009

    Fy, så otäckt!! Hoppas hon snart blir bättre!!!
    Familjens favoritkyckling
    Grekisk grönsakspasta!
    Mormors fiskgratäng!

  • Glitterfia 2 juli 2009

    Stackars liten, trist för henne och för er.
    Har puffat upp 2 tidigare trådar i ämnet. Kanske det finns något där också.
    Billiga maträtter
    Sökes-Billiga maträtter.

    Pasta, ris och potatis är billigt
    Kycklingklubbor/ filé får man ut mycket av och det är billigt.
    Tror det var pia61 ?som gav ett bra tips i tråden Kyckling, om potatis och kycklingklubbor i ugnen som lät billigt enkelt och gott, kan ju varieras efter de kryddor ni faktiskt har.

    Potatis, skinka på burk och mimosa sallad är gott i värmen.
    Grillkorv, mosad potatis med smör och kryddor.
    Rispytt
    Pastapytt
    Pyttipanna
    Bakad potatis med vitlökssmör och/ någon god röra.

    Pastarester (ja andra rester också) kan man slå en äggstanning över så blir det en ny rätt.

    Några förslag i alla fall och glöm inte frukt och grönsaker :D
    Hoppas allt går bra för lilltösen

  • The_mama97mia 2 juli 2009

    Hej, men stackars liten!
    För tillfället är jag utan min bil, annars hade jag kommit med matleverans till er!
    Det enda jag kan komma på är kokt färskpotatis med rökt skinka i skivor eller kassler, gräddfil till.
    Har också kollat igenom trådarna om billig mat. Förstår problemet med att skaffa allt från scratch.
    Om jag vore du skulle jag kolla med de andra som är "inlagda" där, man kanske kan byta/låna lite grejer av varann....
    Om man vill göra typ köttfärssås så kan man ju köpa krossade tomater som redan är smaksatta med typ oregano, basilika eller vitlök. Ngt annat billigt o enkelt är fiskbullar.... jag köpte idag på Lidl (vet inte var närmaste Lidl ligger i förh till sjukhuset, finns en i Ekholmen, men det är några km därifrån), fiskbullar i hummersås, en burk för 10 spänn.

    Hoppas det läker fint på lilltjejen. Tänker på er.
    /Mia

  • turide 2 juli 2009

    Hej !
    Tråkigt att ge ide'er när man är på sjukhus, men här kommer mina enklaste tips.
    Snabbnudlar kan varieras i det oändliga. Skär morötter, purjo och valfritt kött eller kyckling och låt koka med i soppan. Jag har med fördel även grillkrydda och citron i mina snabbmiddagar.

    Soppa på valfri fisk potatis, morötter, purjo, citron, grönsaksbuljong och dill är gott och mättande.

    Korv stroganoff gör jag enklast med Milda, vetemjöl, kaffegrädde och Slotts tomatpure'. Rör sedan ner strimlad falukorv. Servera med snabbris eller vanligt ris, och en sallad.

    Eller varför inte steka kotletter, med bara salt ochg vitpeppar. Häll på en redning med vatten och vetemjöl, med lite Mrs Chengs soya. Servera med potatis eller ris, och en sallad.

    Min korvsoppa är också populär, och går att göra i en enda kastrull. Potatis, purjo, morötter, grönsaksbuljong, salt, svartpeppar och korv. Enkelt och mättande !

    Hoppas ni snart är hemma igen och kan laga ordentlig ,mat =0):)

    MVH // Turid

  • Scrapkuben 3 juli 2009

    CousCous kan man variera i oändlighet och är drygt. Jag brukar tillaga den i buljong och blanda med diverse grönsaker (frysta grönsaker får man tag på billigt alltid). Jag brukar nyttja de rester som blir över och skära ner och blanda i. En bit korv, lite kyckling, osv. Smaksätta med lite ost eller pesto eller vad man känner för.

    Pasta och såser går att variera i oändlighet. Tomatsås gjord på krossade tomater och kryddor. Ostsås på lite riven ost och mjölk och redning.

    Pytt gör du billigt och varierat om du köper förpackningar med ojämna bitar i affären. Brukar finnas allt möjligt bland dem.

  • Okänd 3 juli 2009

    Mycket tråkigt med den lilla som bränt sig!
    Hoppas på snabb bättring.
    Vi får hoppas att ni slipper vara så länge att ni hinner pröva alla förslag som ni fått!

    Snabbt, billigt och gott var det, här kommer ett förslag som uppfyller alla tre kriterierna!

    Prinskorvsfritata

    Hoppas att ni gillade smakerna.
    (Y)

  • Fiona 3 juli 2009

    Nästan alla mina recept är budgetvänliga då jag är van att leva med snålt med pengar - så här kommer en hel hög!

    "Kinesisk" kycklinglåda

    Glörpgratäng

    Hemlagade kycklingnuggets

    Om ni får tag i "vanlig" potatis
    skinka/kassler/korv och potatislåda

    Kyckling och pastasallad

    Thaikyckling a´la Malin

    Tonfiskröra

  • NicolinaZ 3 juli 2009

    Oj hoppas att ni inte behöver vara kvar där så länge till utan får njuta av sommaren med återställda händer! Ruskigt med brännskador!
    Nu på sommaren är ju alla grönsaker ganska förmånliga, och goda, så njut av dem! Färskpotatis, pasta eller t.ex bulgur/couscous till i olika kombinationer.
    Ja och så var det ju en jättegod idé att slå sig ihop med grannarna där och dela på lite kryddburkar och liknande...
    Bättre fortsättning på sommaren!(Y)

  • MatAnders 3 juli 2009

    Aj aj va trisst men hoppas ni snart får flytta hem. Jag kan tipsa om en god o lätt rätt "en av mina vardags favoriter" Karre i ris finns på min sida. Karre är ju billigt och gott och här slipper man dra ner massa kastruller.
    Ha så bra.

  • Jilliii 3 juli 2009

    Oj vilken respons.
    fått både här o privata mejl!
    Tusen tack, vad glad jag blir..


    kan ju säga att nu idag, efter narkos nr 8 så sa de att vi inte behöver komma förens på måndag kl 13, så vi får helgpermession!
    vart här i ecakt 2 v idag, men det känns så mycket längre.
    nu e det även sagt att oprationen sker nästa vecka istället för veckan efter, så tis ons eller tors blir det.
    låter kanske sjukt för er, men vi e så sjukt glada, slippa ovissheten..
    så trist att säga "jag vet inte" till släkt,försäkringsbolag o vänner o allt de där..

    så operation, o så 1 dag övervakning. 5 dagar ska lillan vara i gips, o så omläggningar...
    så man kan ju säga max 2 veckor nu om allt e väl...


    har tagit kort varje gång när de tagit bort bandagen, o nu ser vi verkligen skillnaden!
    Härligt.
    Lite synd att det vart så varmt nu, men vi har faktiskt vart iväg o tagit hennes livs första dopp i en sjö här, med plastpåsar på händerna..
    folk tittade bra mycket, men det gjorde inget.
    Det var värt de, så vi hade haft 4 narkoser på rad, o just den dagen var narkos fri,
    och vi kände igen våran Saga igen.

    Hon var så glad och tyckte det var så kul

  • redd 3 juli 2009

    Billigt och framförallt Enkelt antar jag du är ute efter.
    Min personliga favorit är Pastasås på krossade tomater. brukar göra i större satser och frysa in och råvarorna håller sig i evigheter så bara att bunkra ;)
    Pastasås på krossade tomater

    Annars är tipset att titta efter säsongsvaror, frukt och grönt borde bli löjligt billigt snart, köp det som är billigt och improvisera i stekpannan.

    Bönor kan också vara ett tips eftersom det ger samma mättnadskänsla som kött och kostar nästan ingenting torkade. (och nej, är inte svårt att göra, tar bara tid, men går att frysa efteråt.)

    Passar även på att slå ett slag för pastasalladen,
    Makaroner
    Sallad/tomater/majs etc.
    kluvna små köttbullar
    Dressing efter smak men vinäger/olja blir nog billigast.

    Och sista tipset får väll bli soppor, enkla och billiga att göra.
    ex.
    Potatissoppa
    Grönsaksbuljong.
    Skalad tärnad Potatis
    Skalad tärnad morot
    Lök i skivor
    salt + peppar
    (allt annat du tycker är en god ide att ta i, färska kryddor t.ex.)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.