Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

buljongtärning!?

  • tompazzz 15 november 2010

    Det här kan verka j*vligt galet o knäppt kan ni nu tycka.

    Har aldrig använt buljontärningar när jag lagat mat.

    Säg att jag vill göra en lövbiffgryta som jag tycker om att laga, den blir super god osv, även andra saker jag gör.

    Så när ska man använda en buljongtärning och vad gör dom för nytta? Självklart ger smak..men berätta gärna för en riktig nybörjare:)

  • Marre73 16 november 2010

    Ja visst använder jag det för smakens skull, i såser, smular över fisken i nästan allt med fisk. smular över kött också. Inte alltid men vid behov kan jag nog kalla det. Ger jättegod smak, prova ngn gång tycker jag.(Y)

  • Marre73 16 november 2010

    Men det ska vara Knorrs tärningar(Y)

  • bakakaka 16 november 2010

    Jag använder aldrig buljongtärningar, tycker det smakar pyton.

  • Cassiopeya 16 november 2010

    Jag använder buljong ofta, speceillt grönsaks- och svampbuljong. Precis som MaritaE73 skriver ska det vara Knorrs och inget annat märke, i a f inte ICAs egna de är stenhårda och blir till en klump.

    Jag har alltid två grönsaksbuljongtärningar i min köttfärssås, i kycklinggryta och i soppor.

    I svampstuvning måste det var alite svampbuljong.

    Köttbuljong använder jag i en del köttgrytor och ibland också i soppa med kött/köttfärs.

  • kattgnag 16 november 2010

    Buljongtärning = glutamater = bojkott.

  • Marre73 16 november 2010

    Finns mkt som inte är bra som man ändå stoppar i sig, tycker buljongtärningar är riktigt bra jag, kör mest med grönsaks,den kan användas i allt,nästan(Y)

  • soccermum 17 november 2010

    Har inte använt buljongtärningar sedan jag upptäckte Bongs fonder för åtskilliga år sedan.. Vet ärligt talat inte om de innehåller glutamat (hoppas inte!) men de är sååå mycket godare än de salta konstgjorda buljongtärningarna {eat}
    Om jag hittar ett recept med buljongtärningar så byter jag genast ut det mot fond..

    Tex kalvfond i köttfärssås och brunsås, hummerfond i fiskrätter och kycklingfond i soppor och kycklingsåser såsom tex currysås och brun kycklingsås :P

    Sedan kan jag tycka att om både du och de som äter din mat är nöjda utan smaktillsatser så fortsätt laga mat så du :)

  • Erajscha 17 november 2010

    Skrivet av tompazzz den 15 nov 2010

    Det här kan verka j*vligt galet o knäppt kan ni nu tycka.

    Har aldrig använt buljontärningar när jag lagat mat.

    Säg att jag vill göra en lövbiffgryta som jag tycker om att laga, den blir super god osv, även andra saker jag gör.

    Så när ska man använda en buljongtärning och vad gör dom för nytta? Självklart ger smak..men berätta gärna för en riktig nybörjare:)


    När man vill göra en sås/soppa/gryta fylligare i smaken utan att man behöver ha massor av grönsaker/köttben och örter stå och koka i flera timmar.

    Buljongtärningen kräver vätska för att den ska lösa upp sig och därmed fördela smaken .
    Jag smular ner den i köttfärsen t.ex.precis innan jag tillsätter krossade tomater när jag gör köttfärsås.

    Man kan också göra buljong av buljongtärningen genom att lösa upp den i 5 dl kokande vatten. Den färdiga buljongen i sin tur kan vara en bas för en soppa (bara ha i grönsaker och annat man gillar) eller för en sås.

  • Cassiopeya 17 november 2010

    Skrivet av kattgnag den 16 nov 2010

    Buljongtärning = glutamater = bojkott.



    Nyfiken, undrar varför du bojkottar glutamater? Enligt livsmedelsverkets hemsida är det ingen fara med den mängd glutamat som finns i buljongtärningar.

  • Cassiopeya 17 november 2010

    Skrivet av soccermum den 17 nov 2010

    Har inte använt buljongtärningar sedan jag upptäckte Bongs fonder för åtskilliga år sedan.. Vet ärligt talat inte om de innehåller glutamat (hoppas inte!) men de är sååå mycket godare än de salta konstgjorda buljongtärningarna {eat}
    Om jag hittar ett recept med buljongtärningar så byter jag genast ut det mot fond..

    Tex kalvfond i köttfärssås och brunsås, hummerfond i fiskrätter och kycklingfond i soppor och kycklingsåser såsom tex currysås och brun kycklingsås :P

    Sedan kan jag tycka att om både du och de som äter din mat är nöjda utan smaktillsatser så fortsätt laga mat så du :)



    Enligt en artikel i SvD finns det inga glutamater i Bongs fonder och inte heller längre i knorrs och coops buljong. Detta sen detta har väckt debatt. Bra när konsumenter kan påverka :)

  • soccermum 17 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 17 nov 2010

    Enligt en artikel i SvD finns det inga glutamater i Bongs fonder och inte heller längre i knorrs och coops buljong. Detta sen detta har väckt debatt. Bra när konsumenter kan påverka :)


    Fast enl Knorrs hemsida om man klickar på näringsinnehåll på just buljongtärningarna så finns glutamat angivet som smakförstärkare

    {question}

    Vem ska man tro på tro på tro på när *nynnar Thomas DiLeva :D

    Desto roligare läsning att se att deras nya fond du chef däremot INTE innehåller glutamat :)

    Ang att bojkotta glutamat (endast den syntetiska då såklart, den naturliga finns ju liksom redan i kroppen och maten vi lagar) så har jag hört (men kan inte styrka sanningshalten i det) att just den syntetiska glutamaten påverkar kroppen negativt och jag försöker låta bli "onaturliga" produkter så långt som möjligt, inga sötningsmedel eller glutamater etc

    Enl Anna Skipper så tredubblas ju risken för övervikt i o m all glutamat som numera finns och för några år sedan ökade i en mängd livsmedel men precis som du skriver:
    Bra när konsumenter kan påverka! Numer så tror jag den ökningen har minskat eftersom efterfrågan på produkter utan glutamat ökat.

    En ett år gammal artikel om hur glutamat påverkar möss:
    http://forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/glutamatkanspelanyckelrollfordrogeffektpahjarnan.5.750e225412568041f2880002032.html

    Inte vet jag men här är iaf listan över de E-nummer jag fått lära mej att undvika:
    • E620 Glutaminsyra
    • E621 Natriumglutamat
    • E622 Kaliumglutamat
    • E623 Kalciumdiglutamat
    • E624 Monoammoniumglutamat
    • E625 Magnesiumdiglutamat

    Självklart går det inte undvika helt och jag erkänner med glorian på sned att vi äter snabbmat i form av Burger King, Max eller McDonalds ibland..

    För att runda av detta långa utlägg så vill jag än en gång bara påpeka att anledningen till att jag undviker buljong är helt enkelt bara för att jag inte gillar den salta och i min mening lite konstgjorda smaken.punkt. :)

  • Bumbis 17 november 2010

    Alla blir kloka på sin egen tro.....
    Jag använder buljontärningar fonder och Fond du chef, har väl funnist i över 1 år nu. Jag använder även aromat och tror faktiskt inte att det är livsfarligt för då hade det inte funnits på marknaden. Sedan finns det ju folk som inte tål det men det är ju en annan sak. Har man inte en fond som stått och puttrat 1 dygn så är det svårt att få fram samma smak som med färdig buljong.

  • soccermum 17 november 2010

    Skrivet av Bumbis den 17 nov 2010

    Alla blir kloka på sin egen tro.....
    Jag använder buljontärningar fonder och Fond du chef, har väl funnist i över 1 år nu. Jag använder även aromat och tror faktiskt inte att det är livsfarligt för då hade det inte funnits på marknaden. Sedan finns det ju folk som inte tål det men det är ju en annan sak. Har man inte en fond som stått och puttrat 1 dygn så är det svårt att få fram samma smak som med färdig buljong.


    Med ny menade jag nyare än Bongs touch of taste inte ny för denna månaden :)

    Nu förstod jag nog inte.. :( Är färdig buljong på vatten+färdig fond eller buljong+buljongtärning att föredra menar du? *nyfiken* smaken är ju som bekant väldigt olika :)

  • cawn 17 november 2010

    Jag har börjat använda torkad libbsticka istället för buljongtärning.Det ger en härlig mustig smak till tex kokta grönsaker och i pastavattnet.Och så behöver man inte tänka på om man får i sig massa salt och glutamat eller andra saker som är livsfarliga denna veckan,nyttiga nästa.Ett tag tyckte jag tidningarnas löp bara bestod av "Dagens cancerlarm"

  • Cassiopeya 17 november 2010

    Skrivet av soccermum den 17 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 17 nov 2010

    Enligt en artikel i SvD finns det inga glutamater i Bongs fonder och inte heller längre i knorrs och coops buljong. Detta sen detta har väckt debatt. Bra när konsumenter kan påverka :)


    Fast enl Knorrs hemsida om man klickar på näringsinnehåll på just buljongtärningarna så finns glutamat angivet som smakförstärkare

    {question}

    Vem ska man tro på tro på tro på när *nynnar Thomas DiLeva :D

    Desto roligare läsning att se att deras nya fond du chef däremot INTE innehåller glutamat :)

    Ang att bojkotta glutamat (endast den syntetiska då såklart, den naturliga finns ju liksom redan i kroppen och maten vi lagar) så har jag hört (men kan inte styrka sanningshalten i det) att just den syntetiska glutamaten påverkar kroppen negativt och jag försöker låta bli "onaturliga" produkter så långt som möjligt, inga sötningsmedel eller glutamater etc

    Enl Anna Skipper så tredubblas ju risken för övervikt i o m all glutamat som numera finns och för några år sedan ökade i en mängd livsmedel men precis som du skriver:
    Bra när konsumenter kan påverka! Numer så tror jag den ökningen har minskat eftersom efterfrågan på produkter utan glutamat ökat.

    En ett år gammal artikel om hur glutamat påverkar möss:
    http://forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/glutamatkanspelanyckelrollfordrogeffektpahjarnan.5.750e225412568041f2880002032.html

    Inte vet jag men här är iaf listan över de E-nummer jag fått lära mej att undvika:
    • E620 Glutaminsyra
    • E621 Natriumglutamat
    • E622 Kaliumglutamat
    • E623 Kalciumdiglutamat
    • E624 Monoammoniumglutamat
    • E625 Magnesiumdiglutamat

    Självklart går det inte undvika helt och jag erkänner med glorian på sned att vi äter snabbmat i form av Burger King, Max eller McDonalds ibland..

    För att runda av detta långa utlägg så vill jag än en gång bara påpeka att anledningen till att jag undviker buljong är helt enkelt bara för att jag inte gillar den salta och i min mening lite konstgjorda smaken.punkt. :)


    Oj vad långt! o_O Var också inne och kikade på Knorrs hemsida och jag kunde inte se något glutamat, men det var väl inte buljongen jag kikade på då! Ibland är det dumt att va stressad :( Man får väl i a f hoppas att företagen som producerar livsmedel skriver rätt i sina innehållsförteckningar.

    Anna Skipper kanske är duktig, men jag vet faktiskt inte om jag litar så fullt ut på henne även om jag gillar henne och hennes program. Förlitar mig hellre på vetenskapliga källor direkt, även om de oftast också är vinklade så går det ju i a f att läsa hur tester och annat gjorts :o

    Att undvika E-nummer känns i princip som en omöjlighet! Men man får väl göra sitt bästa. Sen är det ju också som Bumbis skriver, skulle det vara livsfarligt borde det ju inte finnas på marknaden alls. Men det är klart, mer forskning, fler upptäckter.

    Burger King, Mc Donalds är säkert riktiga "E-bovar", men värst tro jag faktiskt att godis och läskindustrin är! Snacka om E-ämnen!

  • Bumbis 17 november 2010

    Soccermum: Du skrev Fond du chef, att den var ny och det är den inte. Sedan vad jag menar är att JAG inte bryr mig så mycket om glutamater så länge det inte är förbjudet och gör att maten smakar bättre. Jag vet att alla stärre företag gör allt för att få bort E-nummer för det är så matsnacket går just nu men det är fortfarande inte bevisat att det är giftigt och jättefarligt.

  • mrboy 17 november 2010

    Skrivet av Bumbis den 17 nov 2010
    *snip*
    Jag använder även aromat och tror faktiskt inte att det är livsfarligt för då hade det inte funnits på marknaden.*snip*


    det må vara hur det vill med hur man väljer att förändra smak med tillsatser, men att den finns på marknaden är inte ett argument för ofarlighet. inte under några som helst omständigheter faktiskt. behöver jag nämna ddt, kvicksilver, och neurosedyn för att bilden ska bli tydlig? ja, dessa preparat fanns på marknaden och visade sig farliga. de togs(tas inte i kvicksilverfallet..) inte bort från marknaden på grund av några marknadskrafter, utan för att de av myndigheter efter lång uppvaktning gått med på att kalla dem farliga.

    sen fattar jag inte varför folk i denna tråd verkar tycka att det är så krångligt att koka en liten fond, den kokar ju sig själv....

  • soccermum 17 november 2010

    Skrivet av Bumbis den 17 nov 2010

    Soccermum: Du skrev Fond du chef, att den var ny och det är den inte. Sedan vad jag menar är att JAG inte bryr mig så mycket om glutamater så länge det inte är förbjudet och gör att maten smakar bättre. Jag vet att alla stärre företag gör allt för att få bort E-nummer för det är så matsnacket går just nu men det är fortfarande inte bevisat att det är giftigt och jättefarligt.


    Om igen:
    Med ny menade jag nyare än Bongs touch of taste inte ny för denna månaden :) DVS ordet ny kan nog också tolkas olika..

    Du får tycka vad du vill om glutamater jag var mest nyfiken på vad du menade med ordet buljong och den frågan besvarade du inte.. Det är självklart frivilligt att svara, som sagt, jag var bara nyfiken...

    Du skrev: Har man inte en fond som stått och puttrat 1 dygn så är det svårt att få fram samma smak som med färdig buljong.

    min fråga rörde sig alltså vad du menar med färdig buljong :)
    citat:
    "Nu förstod jag nog inte.. Är färdig buljong på vatten+färdig fond eller buljong+buljongtärning att föredra menar du? *nyfiken* smaken är ju som bekant väldigt olika"

  • soccermum 17 november 2010

    Skrivet av mrboy den 17 nov 2010

    Skrivet av Bumbis den 17 nov 2010
    *snip*
    Jag använder även aromat och tror faktiskt inte att det är livsfarligt för då hade det inte funnits på marknaden.*snip*


    det må vara hur det vill med hur man väljer att förändra smak med tillsatser, men att den finns på marknaden är inte ett argument för ofarlighet. inte under några som helst omständigheter faktiskt. behöver jag nämna ddt, kvicksilver, och neurosedyn för att bilden ska bli tydlig? ja, dessa preparat fanns på marknaden och visade sig farliga. de togs(tas inte i kvicksilverfallet..) inte bort från marknaden på grund av några marknadskrafter, utan för att de av myndigheter efter lång uppvaktning gått med på att kalla dem farliga.

    sen fattar jag inte varför folk i denna tråd verkar tycka att det är så krångligt att koka en liten fond, den kokar ju sig själv....


    Ifrån min sida så är det enbart bekvämlighets skäl, en flaska fond i kylskåpet för varje mattillfälle gör att jag slipper koka massa egna..ler.. spar tid helt enkelt :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.