Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Champinjonsoja

  • Josses 28 augusti 2010

    Köpte en flaska hemgjord champinjonsoja i somras på en marknad.
    Nu har jag tyvärr drabbats av teflon-minne så jag kommer inte ihåg vad man kunde ha den till.
    Kommer ihåg att damen i ståndet sa att det inte blev någon färg av den och att man måste använda kolorit (?) för att få färg men resten har jag glömt.
    Någon som har använt detta och har något tips?
    Tacksam för alla tips och idéer.

  • Bumbis 28 augusti 2010

    Jag gissar att den smakar som vanlig soja men utan färg så använd den som du brukar använda soja och tillsätt colorit om du vill ha den mörka färgen. All vanlig soja är ju oxå gjord av champinjoner men maskinellt.

  • vinciqator 28 augusti 2010

    Saxat från Wikipedia; "Sojasås, eller bara soja, framställs av sojabönor som tillsammans med bland annat vete och salt fermenterats med hjälp av en svampkultur. ...". Med svampkultur menas i detta sammanhang en jästsvamp, sk. fermentering. inte en matsvamp.

    Varifrån skrönan att champinjoner skulle vara en huvudingrediens kommer, är omöjligt att hitta information om, men skrönan lever uppenbarligen i högönsklig välmåga – frodas och sprider sig.

  • sju 28 augusti 2010

    Det är säkert därför att ett av världens vanligaste märken på soja heter "Mrs Cheng's Mushroom Soy" och är smaksatt med svamp.

  • vinciqator 28 augusti 2010

    Det ringde lite svagt – Mrs Cheng bär skulden {party}

  • maxxess 29 augusti 2010

    Soja, är soja är soja. Det är bara att öppna flaskan och smaka och sedan fundera ut vad den passar till.

    Det är ju exvis stor skillnad på kinesisk:
    Mrs Cheng's Mushroom Soy är en mörk svampsoja smaksatt
    med ”straw mushroom”,en vanlig svamp i Asien. Sojan är fatlagrad (first grade) och har både tjockare konsistens och mustigare smak. Den passar mycket bra till marinader, grillsåser, köttgrytor, långkok och alla sorters wokade rätter.

    mot japansk (Kikkoman är den som normalt finns i de flesta butiker):
    Kikkoman soja innehåller bara fyra ingredienser: sojabönor, vete, salt och vatten. Inga färgämnen, inga smakämnen, inga kemiska tillsatser. Fyra ingredienser som under den sex månader långa tillverkningsprocessen utvecklar närmare 300 aromämnen.

  • sju 29 augusti 2010

    Champinjonsoja kan tydligen vara ett bra alternativ för de som är allergiska mot soja eller vete eftersom den kan tillverkas utan sojabönor eller vete. Den blir ljusare och mindre salt än den "vanliga" sojan, men det går ju att justera med dosering eller ytterligare kryddor. Allt enligt en matblogg för allergiker: http://utanallt.blogspot.com/2010/01/egen-sojasas.html där även recept på champinjonsojan finns.

  • Mistys 29 augusti 2010

    Någon som vet något om den Thailändska sojan som man får på alla thailändska restauranger. Tror märket är "maggi" Går att köpa på asiatiska affärer. Tyvärr inte i vanliga affärer. Den är vansinnigt god.

    Det finns ju också en japansk soja man har till sushi. Den skiljer sig också mycket från vanlig kinesisk(kikkoman) och vår mushoom soja.

    Vad är dessa två gjorda av och vad skiljer dom från dom andra förutom smaken såklart ??

  • maxxess 29 augusti 2010

    Att det fanns soja som faktiskt var *gjord* av svamp var nytt för mig!

    Skrivet av Misty09 den 29 aug 2010

    Någon som vet något om den Thailändska sojan som man får på alla thailändska restauranger. Tror märket är "maggi" Går att köpa


    Det bästa är nog att läsa på flaskan, hemsidan har inte mkt att förtälja förutom att den görs på sojabönor vilket ju var väntat :-)
    http://www.maggi.com.my/en/family/sauces/saucesmaggi.htm

    Det finns ju också en japansk soja man har till sushi. Den skiljer sig också mycket från vanlig kinesisk(kikkoman) och vår mushoom soja.


    Kikkoman är soja av "japansk typ". (se ovan)

  • Mistys 29 augusti 2010

    Ok :) Tack. Tänk att ni tar er tid att googla,söka och hjälpa andra(Y) som är lite latare(typ mig) Fast jag tycker det är stor skillnad på kikkoman soja och japansk soja typ" blue dragons soja". Kanske en smaksak.

  • maxxess 29 augusti 2010

    Man lär sig alltid något nytt när man googlar. Skall kolla i en av thaibutikerna efter Maggi.
    Jag älskar salta Mrs Cheng (ehmm... sojan alltså :) och Maggi har jag nog inte ens sett så den skall jag testa på inrådan härifrån.

    Japansk soja har jag aldrig riktigt tyckt om... Jag gillar salt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.