Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chili utan bönor? Vad ska jag använda?

  • jenniferhellsten 12 april 2011

    Jag undrar om någon av alla er matintresserade där ute har något förslag på vad jag kan använda istället för bönor när jag lagar chili. Jag har funderat i banor av potatis, men vet inte, jag hade ju tänkt servera ris till chilin och då blir det ju lite kaka på kaka. Ja, vad tror ni? Vad brukar ni ha i era chilis?

    Hälsar Jennifer

  • MatAnders 12 april 2011

    Jag har ett recept med kikärtor i riktigt gott.

  • Cassiopeya 12 april 2011

    rivna morötter?

  • popik 12 april 2011

    Menar du chili con carne eller äkta chili? Äkta chili innehåller aldrig bönor och är gjord på helt kött och inte köttfärs.

    TEXAS NO BEAN CHILI


    Ingredienser
    1 Kg nötkött skuret i små bitar.
    4 vitlöksklyftor
    2 flaskor ljust öl
    2 torkade ancho pepparfrukter
    2 jalapeño pepparfrukter
    1 chipotle pepparfrukt alt 2 msk chipotle paste
    Olja att steka i
    2 msk mjöl
    4 msk chilipulver
    5 dl mörk oxbuljong
    1 msk spiskummin
    1 msk koriander
    1 msk oregan
    Salt
    Maizena


    Tillagning
    Rensa de torkade pepparfrukterna och koka dem sedan under lock i ca 15 minuter.
    Häll av vattnet i en skål och spara låt de kokade pepparfrukterna svalna.
    Rensa resterande peppar, hacka den och lägg åt sidan.
    Hacka vitlöken grov och fräs den brun i en stekpanna, lägg sedan över i gjutjärnsgrytan.
    Stek köttet lite i taget så att det blir ordentligt stekt varje köttbit ska vara stekt på alla sidor.
    Lägg över köttet i grytan.
    Blanda mjöl och chilipulver, strö blandningen över köttet.
    Mosa den kokta pepparn, blanda med övrig peppar och rör ner i grytan.
    Häll på vattnet som du kokade pepparn i tillsammans med buljong och öl så att köttet täcks med råge.
    Koka upp och låt småkoka.
    Rör i kryddorna. Låt koka i minst 2 timmar eller tills köttet faller sönder.
    Smaka av med salt och kryddor.
    Om chilin är för lös innan servering, red av den med lite maizena.

  • jenniferhellsten 13 april 2011

    Tack! Jag tror att jag kör i lite nötkött eller nötfärs helt enkelt. Det blir nog gott. Morötter hade jag redan tänkt mig att ha i. Kikärtor gör jag hummus på. :-)

  • jenniferhellsten 13 april 2011

    Tack! Jag tror att jag kör i lite nötkött eller nötfärs helt enkelt. Det blir nog gott. Morötter hade jag redan tänkt mig att ha i. Kikärtor gör jag hummus på. :-)

  • The_mama97mia 13 april 2011

    Du skriver inte varför du inte vill/kan ha bönor i. Jag tänker att om du vill dryga ut chilin med ngt annat än bönor kunde du skära rotsaker i små bitar, morötter , rotselleri, kålrot, palsternacka. Beror på syftet liksom...

  • zudette 13 april 2011

    Många väljer "vita bönor i tomatsås" som bönor till en chili. Vi använder sällan det och det kanske är det de du vill undvika?? Vi brukar använda andra slags vita, röda och bruna bönor i vår chili och tycker att det blir bättre än de "klassiska" vita bönorna i tomatsås. Kolla på andra bönalternativ är mitt tips!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.