Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chorizo-recept, nån???

  • boz1965 21 augusti 2008

    Jag har en paket med tre st chorizokorvar och har ingen fantasi (just nu iaf) att hitta på nåt. Har kollat recepten men inget av dem tilltalar mig för tillfället. Nån som har en bra idé? Jag vill inte steka/grilla dem rakt av, det känns lite banalt.

  • lennali 22 augusti 2008

    Pastagratäng med kryddig korv

    Det här receptet är väl mer en lunchrätt, men en väldigt mättande sådan.
    Korv med mos och baconraita

  • martina63 22 augusti 2008

    Hej, jag brukar fixa en pasta-sås på chorizo:

    skär chorizo i slantar, ca 1cm tjocka, stek på svag värme i en gryta tillsammans med skivad paprika, lök, pressad vitlök. Blanda ner 4 msk Ajvar relish och en burk krossade tomater, salta och peppra, stänk ev ner lite cayenne peppar. Slå på 1/2 - 1 dl vatten och en burk lättcreme fraiche.
    Låt koka på svag värme ca 10 minuter, servera till nykokt pasta. Enkelt, billigt och smakrikt.

  • salsa 22 augusti 2008

    Wokgrönsaker och chorizos en snabblagad lunch

  • tilda 23 augusti 2008

    Gör en pastasås med slantad chorizo, krossade tomater och bönor av något slag.(Y)

  • boz1965 23 augusti 2008

    Tack för alla tips.
    Kan tala om att det blev martina63's pastasås med gnocchi. Väldans gott, tack martina. (Y)

  • DF 29 augusti 2008

    Svamp- och chorizogryta (Y)

    I måndags satt dottern och rensade våra kantareller som vi plockat. Jag letade recept på matklubben och hittade Svamp- och chorizogryta som vi testade. Kan rekommendera den!

  • chocogla 29 augusti 2008

    Jag brukar också göra en pastasås.
    I den har jag lök, färska champinjoner, röd & grön paprika & krossade tomater med salt, peppar, oregano & vitlök i. Det är hur mumsigt som helst.

  • anluk 29 augusti 2008

    Kan verkligen rekommendera Bettans pastagratäng. ALLA som ätit den tycker den är supergod. Tack evaste för det receptet:

    Bettans goda pastagratäng

  • kjellian 29 augusti 2008

    Jag har ett supergott recept på choritzo grätäng som är
    nästan ännu godare dagen efter och även god efter den
    varit fryst.

    ca 1 påse Gnocci , hjul eller annan typ av pasta
    4 st choritzokorvar
    1 medelstor purjolök
    6-7 dl grädde
    2 -4 msk ädelost från tub eller färsk (mer eller mindre efter tycke)
    halverade coctailtomater
    riven ost

    1 Koka pastan, men inte helt färdig (ska bli färdig i ugn)
    2 Bryn på skivad purjolök och chortizo i smör, salta och peppra
    3 Blanda grädde och ädelost
    4 Dela tomaterna

    Lägg den nästan kokta pastan i en form och lägg
    på de brynta korvarna och purjolöken och blanda
    om litegrann.
    Slå över grädden m ädelost
    Lägg på tomathalvorna och strö på riven ost.

    Gratinera i ugn i ca 200 gr värme tills gratängen blivit varm och fått
    fin färg (tar ungefär 30 min)

  • anluk 29 augusti 2008

    Skrivet av kjellian den 29 aug 2008

    Jag har ett supergott recept på choritzo grätäng som är
    nästan ännu godare dagen efter och även god efter den
    varit fryst.

    ca 1 påse Gnocci , hjul eller annan typ av pasta
    4 st choritzokorvar
    1 medelstor purjolök
    6-7 dl grädde
    2 -4 msk ädelost från tub eller färsk (mer eller mindre efter tycke)
    halverade coctailtomater
    riven ost

    1 Koka pastan, men inte helt färdig (ska bli färdig i ugn)
    2 Bryn på skivad purjolök och chortizo i smör, salta och peppra
    3 Blanda grädde och ädelost
    4 Dela tomaterna

    Lägg den nästan kokta pastan i en form och lägg
    på de brynta korvarna och purjolöken och blanda
    om litegrann.
    Slå över grädden m ädelost
    Lägg på tomathalvorna och strö på riven ost.

    Gratinera i ugn i ca 200 gr värme tills gratängen blivit varm och fått
    fin färg (tar ungefär 30 min)




    Snälla lägg in receptet så vi kan spara det, lät jättegott

  • Mellanbellan 29 augusti 2008

    Snälla Kjellian, jag vill också kunna lägga in receptet. Kopiera texten från tråden och lägg in det, det går jättefort. Nu ska jag på affären och handla choritzo :D

  • kjellian 29 augusti 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 29 aug 2008

    Snälla Kjellian, jag vill också kunna lägga in receptet. Kopiera texten från tråden och lägg in det, det går jättefort. Nu ska jag på affären och handla choritzo :D

  • anluk 29 augusti 2008

    Tack Kjellian. Receptet är nu sparat. Skall absolut prova det framöver!!!(Y)

  • Lisa-T 27 maj 2010

    En god gratäng utan pasta ;-)

    Stek en gul lök delat i stora bitar, med olika rotsaker i lagom bitar. t.ex morötter, rotselleri, palsternacka, kålrot, fast potatis etc. ha gärna i lite svamp, eller röd paprika i också om du har det hemma, samt 3 chorizokorvar i skivor. När rotsakerna är nästan mjuka strör du över 1 msk vetemjöl rör runt och späder sedan med 3-4 dl. matlagningsgrädde. Smula ner en halv köttbuljongtärning och 1-2 tsk paprika pulver. Låt det koka ihop lite. Såsen skall vara tjock och precis täcka rotsakerna.
    Smaka ev. av med salt o peppar eller andra kryddor som kan passa.

    Häll röran i en smord gratängform strö över riven ost och grädda i 225° till osten är lätt gyllenbrun. Ca 10 minuter. Servera gärna med en sallad.

  • jas65 27 maj 2010

    Gör gräddstuvad potatis med dill eller persilja , istället för att man använder isterband .
    Häfta på med korvarna för det är gott med korv
    Mvh
    Anders

  • The_mama97mia 27 maj 2010

    Ngt jag brukar använda chorizo till är "Kreolskans gryta" med fläskfilé, syltlök, oliver, ibland har jag kabanoss obland chorizo i. En god gryta som det finns flertalet recept på här.

  • MatAnders 27 maj 2010

    Oj inte den färskaste tråden hoppas Bozen har gjort något av korvarna men annars är det gott att göra en carbonara variant med färsk sparris eller varför inte en paella?

  • idea_ 28 maj 2010

    En av få korvrätter jag kan tänka mig att göra är en korvgryta min barndomsgranne lärde mig, proportionerna är väll ca: 2 choritzo, en halv falukorvsring (kör bara den köttiga sorten från lokala producenter), valfri småkorv (ej kryddig) och en halv squash (även känd som zuccini) skivat och i falukorven och squashens fall även tärnat stekes dessa ingredienser en liten stund. När de precis börjar få lite färg tillsätter man en burk creme fraich och lite tomatpuré, salt peppar och valfria örtkryddor. servera med potatis, pasta eller ris beroende på din prefferens. (själv gillar jag den bäst med nypotatis).

  • Mistys 28 maj 2010

    Paprikapotatis

    Detta är jättegott och funkar utmärkt att göra med chorizokorv.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.