Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Curry pasta

  • Virre85 16 januari 2009

    Hej har köpt både grön och röd curry pasta, undrar nu hur starkt det e och vilken som passar bäst med kyckling i kokosmjölk. Det skulle vara bra om min 14mån son oxå kunde äta av maten.. Någon som vet hur jag ska dosera?

  • Bling 16 januari 2009

    Svårt att säga hur mycket du skall ta av pastan. Vilken du tar, röd eller grön har ingen betydelse i detta fallet. Tror dock du skall vara försiktig med mängden om din lille son skall uppskatta den färdiga rätten.
    Annars är det som vanligt, du får smaka dig fram. Börja med en struken tesked och smaka av när det börjar bli varmt. Vill du få lite fylligare smak på den färdiga rätten bör du också krydda med fisksås och då slipper du salta. Den luktar inte god i flaskan men det är en underbar krydda i den färdiga rätten Du skall också lägga på lite socker, helst råsocker för att uppnå fylligheten. Men som sagt, var försiktig med currypastan om du inte har tidigare erfarnhet av denna. En annan otrolig smakförhöjare, isynnerhet till kyckling i kokosmjölk är limeblad. Du kan köpa sådana färska blad hos exvis någn Thai-affär och hacka dem i tunna tunna bitar och låta dessa följa med i "koket". Köper du för mycket blad kan du frysa in resten i en plastpåse och sedan ta fram när du behöver.
    Lycka till.

  • MatAnders 16 januari 2009

    Bra Bling kunde inte förklara bättre själv men personligen tycker jag den gröna är godast.

  • The_mama97mia 16 januari 2009

    Håller med både Bling och Anders. Gillar också den gröna bäst, min erfarenhet är att den inte är så stark så en tsk blir milt, jag brukar servera extra till - alltså ställer burken med currypasta på bordet så kan man lite på sidan för extra smak och styrka. Mina barn är inte så små längre men dom gillar grön curry skarpt. Jag tycker också att förutom limeblad är färsk riven ingefära väldigt fräscht och gott i. Lycka till, men smaka dig fram. (Y)

  • Virre85 16 januari 2009

    Tack så mycket för tipsen jag ska laga det idag tänkte jag .hör av mig om hur det smakar. hihi

  • Virre85 16 januari 2009

    Hej igen:p Jag hittade inga limeblad men jag köpte en burk med wok asiatiska wokgrönsaker och hadde i tillsammans med den gröna currypastan. Det blev jätte gott. Min man som älskar det starkt fick lite fin skuren piripiri bredvid.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.