Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Den femte smaken

  • Mistys 11 februari 2010

    Då missuppfattade jag vad länken handlade om. Trodde den handlade om den femte smaken Umami. Ber om ursäkt för missförståndet.

  • maithab 13 februari 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 feb 2010

    Vad smakar umami?
    Sött, salt, surt eller beskt?
    Det är de fyra smaker som vår hjärna kan registrera.
    Umami är ingen "riktig" smak!
    Bara ett begrepp.
    Om Umami vore en naturlig smak skulle man inte behöva att framställa den på konstgjort vis.
    Den femte smaken har ingen plats inom gastronomin!
    Där blandar man de fyra naturliga smakerna till smakuplevelser tillsammans med perfekta råvaror.



    Umami smakar umami på samma sätt som sött smakar sött och surt surt. Och det kan hjärnan registrera (häng med i vetenskapen).
    Det är en naturlig smak som finns i naturliga råvaror, men som KAN framställas onaturligt, precis som sött och surt!
    Det kan väl inte vara så svårt att förstå?

  • Mistys 13 februari 2010

    Skrivet av maithab den 13 feb 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 feb 2010

    Vad smakar umami?
    Sött, salt, surt eller beskt?
    Det är de fyra smaker som vår hjärna kan registrera.
    Umami är ingen "riktig" smak!
    Bara ett begrepp.
    Om Umami vore en naturlig smak skulle man inte behöva att framställa den på konstgjort vis.
    Den femte smaken har ingen plats inom gastronomin!
    Där blandar man de fyra naturliga smakerna till smakuplevelser tillsammans med perfekta råvaror.




    Umami smakar umami på samma sätt som sött smakar sött och surt surt. Och det kan hjärnan registrera (häng med i vetenskapen).
    Det är en naturlig smak som finns i naturliga råvaror, men som KAN framställas onaturligt, precis som sött och surt!
    Det kan väl inte vara så svårt att förstå?


    Håller helt med dig(Y) Har försökt förklara jag också utan framgång.

  • Okänd 13 februari 2010

    OK, jag kan hålla med om att det finns en smak som kallas för umami!
    Men är det någon som kan särskilja den från andra smaker?
    Låt oss göra ett enkelt och helt ovetenskapligt test.
    Ta en bit parmesan, en bit miso, ett par droppar kinesisk fisksås en bit rökt lax.
    Smaka på dem, alla har helt olika smak!
    Men alla utom en innehåller umami.
    Du skall provsmaka dem i den ordning som jag föreslår, en droppe fisksås på tungan innan du smakar på laxen, en enorm förhöjning av smaken kommer du att känna. Laxen smakar dubbelt så mycket mot vad den skulle göra utan fisksåsen!
    Är det den smakförhöjningen som kallas för umami?
    En mycket bra länk:

    http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2312

  • Mistys 13 februari 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 feb 2010

    Det finns fyra smaker som vi människor kan känna, sött, salt, surt och beskt. Den femte smaken som den kallas är endast en påhittad smak. Det talas även i dag om en sjätte smak, fettets smak.
    Men det är ju endast de fyra som våra smaklökar kan sortera!
    Hur skulle det se ut om man kommer som gäst till Fredsgatan 12 i Stockholm och fick reda på att kockarna använde sig av den femte smaken i köket.
    Ja det vore nog bara att plocka bort stjärnorna och lägga ner!


    Nej våra smaklökar kan känna 5 smaker inte 4

    http://matmolekyler.taffel.se/2009/07/06/umami-1-den-femte-smaken-upptacks/


    År 2000 hittade ett forskningsteam vid universtitet i Miami receptorerna för umami, vilket ledde till att umami kunde räknas in i den exklusiva skaran av grundsmaker. I juli 2009 har forskare vid Monell verifierat att även människor har receptorer, samma studier visar också att det finns genetiska faktorer bakom våra varierande upplevelser av umami. Ungefär 5 procent av försökspersonerna kunde inte känna skillnaden mellan en svag saltlösning och en svag L-glutamatlösning.

    Umami har för övrigt visat sig vara ett slags halvsyskon till sötma; receptorerna för de två smakerna består nämligen av två delar, och en av delarna är identisk för båda receptorerna. Det innebär att det är den andra receptorhalvan som bestämmer vad hela receptorn reagerar på, sött eller umami.

  • Gnurf 13 februari 2010

    Jo, det är nog den smakförhöjningen som kallas för umami.

    På precis samma sätt som man kan tillsätta en nypa socker till skysåsen. Den smakförhöjning man då kan uppleva karakteriseras kanske inte av "OJ vad mycket godare såsen nu plötsligt blev när den smakar Sött" utan mycket mer subtilt, såsen blev märkbart "godare" men man kan inte direkt sätta fingret på att den blev Sötare. Så även Sött, Salt osv kan vara subtilt...:)

    Du har din ordinära vardagsspaghetti med bolognese. Skiva över lite parmesan och en klick Smör...Vardag transformeras till Fest!!!

    Umami!??

  • Gnurf 13 februari 2010

    Sedan måste jag väl erkänna att jag i skåpet har en påse MSG...det är inte ofta den används, men vissa maträtter som tex stuvade makaroner är jättetoppen med Aromat. När jag var barn var en av mina favoriter "Stuvad korv och potatis" som lilla Mamma lagade den. En bechamelstuvning i vilken skivades kall kokt potatis och tärnad falukorv. Åhhh...jösses hur jag älskade den maträtten...:'(

    Kan Ni tänka Er. Det är nog snart 30 år sedan man senast smakade den nostalgiska delikatessen. Hmmm...får ta och koka ihop en gryta den närmaste 3-års perioden...(Y)

    Jag tror inte Aromat 1 gång/månad är mer skadligt än att sippa i sig 2 bib billigt rödvin/månad...:o

  • bernit 13 februari 2010

    I mitt kök kommer E 621 aldrig in, min femte smak är en klick riktigt smör i såsen :p

  • Okänd 13 februari 2010

    Skrivet av bernit den 13 feb 2010

    I mitt kök kommer E 621 aldrig in, min femte smak är en klick riktigt smör i såsen :p


    Äntligen! (Y)

  • wildlife 13 februari 2010

    Skrivet av bernit den 13 feb 2010

    I mitt kök kommer E 621 aldrig in, min femte smak är en klick riktigt smör i såsen :p


    Antar nog att dom flesta använder E621 regelbundet i form av buljongtärningar och fonder för att förhöja smaken... :)

  • jas65 13 februari 2010

    Ja smör ger ju maten en nötaktig smak samtidigt som den krämig. Smör är bra
    Mvh
    Höfta på med smör i måtliga mängder

  • Bettylou 13 februari 2010

    Vill bara papeka att Anders har helt ratt! Jag bor i England dar vi har haft "den femte smaken" pa marknaden i ungefar ett halvar . Den inehaller inga artificiella ingredienser - alltsa inget natriumgluatmat som de flesta svensar verkar tro, utan en kombination av bland annat de ingredienser som Anders beskriver som umami. Ansjovis, parmesanost och svamp ar nagra av dem. Det var allt jag ville saga!

    / Betty-Lou

    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 feb 2010

    Skrivet av jas65 den 10 feb 2010

    Den femte smaken är ju ingen nyhet, den har ju alltid funnit hemma hos mig i form av parmesanost, hoisonsås olika soya såser även svamp plockar fram den femte smaken.
    Mvh
    Anders


    Ja det är din egen tolkning av "den femte smaken"
    Men inom livsmedelsindustrin började det redan 1866 när en tysk kemist upptäckte glutaminsyran, sedan utvecklades det vidare i Japan.
    I dag är det E621 som är den officiella benämningen på den "femte smaken.

  • bernit 13 februari 2010

    Skrivet av wildlife den 13 feb 2010

    Skrivet av bernit den 13 feb 2010

    I mitt kök kommer E 621 aldrig in, min femte smak är en klick riktigt smör i såsen :p


    Antar nog att dom flesta använder E621 regelbundet i form av buljongtärningar och fonder för att förhöja smaken... :)


    Varför inte göra egen fond -se mina recept, det är både lätt och gott:p

  • jas65 13 februari 2010

    Bra bernit finns detta på din sida så skall jag spara dem.
    Mvh
    Vi höftar vidare för att få den ultimata smaken som vi alla vill till maten.

    Mvh
    Anders

  • wildlife 13 februari 2010

    Jodå, visst tusan tar man reda på buljong och gör fond när det ges tillfälle... jag älskar när maten är riktigt gjord från scratch, men i ärlighetens namn fuskar man ju ibland... inte alltid tid eller ork finns så det räcker... :D

  • Mistys 13 februari 2010

    Jag förstår fortfarande inte varför vissa sätter likhetstecken mellan den femte smaken Umami och E621. Visst E621 är konstgjort men Umami är INTE konstgjort. För mig är det som att sätta likhetstecken mellan den söta smaken i ett färskt äpple och drycken festis med konstgjord äppelsmak.

  • redd 13 februari 2010

    Som jag ser det är det så här.

    Finns glutaminsyra naturligt är det ett tecken på vällagad mat.

    Har man tillsatt det så har är man en dålig kock som inte klarar av att få maten att smaka bra på naturlig väg.

    Sedan får jag väll erkänna att jag är en dålig kock med jämna mellanrum genom att marinera med soja samt ha det i köttfärs, men jag förlåter mig själv ;P

  • cattus 14 februari 2010

    Ett litet inlägg som kuriosa bara. Jag vet inte om detta är helt sant, jag hörde det någonstans.
    Soja skulle tydligen vara impotenssänkande så i stora mängder kan impotensen drabbas. Detta skulle ju i sin tur förklara bla japaners idoitiska ideer om att malda renhorn mfl konstigheter skulle höja impotensen, eftersom de då pga all soja skulle behöva lite extra hjälp......Sant eller?

  • Mistys 13 april 2010

    Sitter med en tub "Taste No 5 umami paste" i min hand. Träffat min dotter som bor i London och fick en tub! Har inte öppnat eller testat än men innehållsförteckningen lyder:

    Tomatpurè
    Vitlök
    Anjovispasta (gjord av Anjovis ,salt, solrosolja )
    svarta oliver
    balsamico vinäger
    champinjoner
    parmesan
    olivolja
    vinäger
    socker
    salt

    Inga e-nummer, inga konserveringsmedel, färgämnen eller andra konstigheter.
    Ska bli spännande att prova i allafall!

  • Lenael 13 april 2010

    Misty09 det låter som en bra produkt i mina öron. Väntar med spänning på testresultatet. (Y)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.