Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

djupfrysta grönsaker

  • spirulina 6 februari 2009

    Jag har precis fyllt på mitt förråd av djupfrysta grönsaker. Den senaste tiden har jag använt det mer och mer. Köttfärssås, thaigryta och som tillbehör.

    Har ni några tips och idéer på grytor, pajer och så där det används?

    Vilka är era djupfrysta favoriter?

    /spirulina

  • ros 6 februari 2009

    :)Mina djupfrysta favoriter är broccoli, brysselkål och ärtor

  • zonale 6 februari 2009

    Bladspenat, broccoli och sparris har jag alltid i min frys.

  • osita 6 februari 2009

    Fiskgryta.......... Lägg ett fiskblock (SEJ/TORSK) (kan vara fryst) i en traktörpanna / bred kastrull, Häll på vatten och 1 fiskbuljongtärning, tillsätt fryst mix av PAPRIKA/MAJS/ÄRTOR. Repa ur köttet till små bitar. Koka tills fisken är färdig. Tillsätt matlagningsgrädde och red grytan till önskad tjocklek.
    Servera till ris och grönsallad.

  • Gnurf 6 februari 2009

    Broccoli, ärtor, majs och spenat köper jag i halvabrikat "färdigt i påse". Rotsaker (selleri, rödbeta, palsternacka, kålrot, morot) köper jag när det kostar 2-3 kr/kg och strimlar själv (med M Julienne) i stora mängder och fryser in, färsk paprika köper jag oxå när det är billigt och strimlar/fryser in.

    Mina favoriter är broccoli och rotsakerna...:D

  • Gurgelfranz 6 februari 2009

    Skrivet av Gnurf den 6 feb 2009

    Broccoli, ärtor, majs och spenat köper jag i halvabrikat "färdigt i påse". Rotsaker (selleri, rödbeta, palsternacka, kålrot, morot) köper jag när det kostar 2-3 kr/kg och strimlar själv (med M Julienne) i stora mängder och fryser in, färsk paprika köper jag oxå när det är billigt och strimlar/fryser in.

    Mina favoriter är broccoli och rotsakerna...:D


    Smart och ekonomiskt att handla när det är billigt och frysa in...det ska jag ta efter, tack! (Y)

  • tilda 6 februari 2009

    Jag brukar ta sommargrönsaker, fräsa dem i stekpanna tills de är genomvarma och har släppt ifrån sig all vätska. Sedan kryddar jag med flingsalt och vitlökspeppar. Använd som tillbehör till vilken mat som helst.

  • The_mama97mia 6 februari 2009

    Broccoli vill jag gärna ha frusen, brukar vara bra kvalitet - ibland har jag köpt färsk som blivit dålig fort... Haricots verts är en annan frusen favvo. Jag köper mkt vaxbönor på hösten och fryser in - också toppen att ha hemma. OCH vi ska inte glömma frusna kryddor! Räknas väl inte som grönsaker men... oumbärligt!

  • spirulina 6 februari 2009

    Jag tycker också om frysta kryddor. Det finns i påse med *zip* så inte det andra i frysen tar smak.

    Ska definitivt göra fiskgrytan nån dag. Jag har ofta ett paket fisk i frysen. Både block är bra, sen de nya tärningarna är bra att ha. Finns en med räkor i. :D

  • spirulina 6 februari 2009

    ursäkta dubbelpostningen

  • tina60 7 februari 2009

    Jag har alltid halvfabrikat (färdigköpt) grönsaker i frysen, som majs, ärtor, broccoli, sockerärtor m.m. Det är så bra att ha hemma, jag servera någon form av grönsaker till varje måltid och efter som jag veckohandlar så håller sig inte grönsakerna sig färska hela veckan. Då är det bra att kunna frys in dom.:p

  • irko 7 februari 2009

    Jag har alltid Broccoli, skivade champinjoner, hackad gul lök samt gröna bönor och ärter, majs och paprikablandning i frysen. Det är lätt att fixa till nåt gott då!

  • essim 7 februari 2009

    Ärtor-majs-paprika, gröna ärtor, herrgårdsgrönssaker och wokgrönsaker är bra att ha på lut i frysen. Som någon sa så håller inte färska en hel vecka och då kommer frysta väl till pass.

    Har man en påse frysta grönsaker i frysen fixar man snabbt en god soppa tillsammans med en eller två buljongtärningar. Inget kött behövs.
    Fräs upp lite lök och frysta grönsaker på stekjärnet, häll över ett par uppvispade ägg och så har du en god omelett. Bacon eller stekt korv till om så önskas.

  • Babzan 7 februari 2009

    Köper mängder av fryst broccoli och blomkål eftersom det är ungarnas favoritgrönsaker:) Paprikakontot skenar i taket då min son äter det till ALLA måltider!! Nån som vet om man kan odla paprika i Uppland?? Måste man ha växthus eller går de att odla på bar mark? har aldrig tänkt på det.....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.