Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dum fråga ang kokning av pasta

  • namsi 16 januari 2009

    :o Hej kommer här med en dum fråga ang. kokning av pasta.
    Hur ska man göra för att undvika klippig pasta?
    Ska man hälla olja i vattnet, ösa ner smör i färdig pasta?

    Tacksam för tips!

  • jessicasjodahl 16 januari 2009

    Jag skulle säga att båda alternativen funkar bra, men viktigt är också att röra runt i pastan någon minut efter att man hällt i den så att den inte klibbar ihop.

  • The_mama97mia 16 januari 2009

    jag har aldrig i olja i själva koket. Kokar upp vattnet ordentligt, mkt salt, o i med pastan, rör om rör om och rör om igen....
    Sen när du är ´nöjd med pastans hårdhet, häll av i durkslag, spola kallt vatten på - sen tebax i kastrullen o ev lite olja eller smör på , rör om ...

  • anluk 16 januari 2009

    Sedan är det skillnad på pasta och pasta. Euroshopper lyckas jag aldrig med utan det blir bara en klumpig massa. Annars är det att röra, och lägga i en klick smör när den är nykokt.

  • anluk 16 januari 2009

    Glömde ju säga, INGEN fråga är en dum fråga!!!

  • The_mama97mia 16 januari 2009

    ...OCH... det finns ju inga dumma frågor.... hehe

  • monac 16 januari 2009

    Har olja i kokvattnet! Nä ingen fråga är dum här!:)
    Är ingen pasta expert på nått vis...men brukar välja barilla eller Zetas pasta. Eller färsk(godast)
    Riktigt smör i när den är klar samt nymald peppar!)

  • kfors 16 januari 2009

    :)Hej
    Jag brukar ha olja eller margarin i vattnet, men tycker inte det funkar
    Ok dom klibbar inte ihop sig under kokning men efteråt:'(

    Dom sista gångerna som ja kokat pasta så har jag hällt kallt vatten på när dom ligger i durk
    slaget, då har det blivit jätte bra.

    MVH kfors

  • Dunadain 16 januari 2009

    Använd olja i vattnet, rör ofta. Men viktigast av allt. Överkoka inte pastan, då blir den klibbig hur du än gör. Smaka av ofta istället tills du får "al dente". Alltså lite hårdhet skall finnas kvar. Och sist men inte minst. Köp pasta av bra kvalite.

  • elinbage 16 januari 2009

    Instämmer med föregående talare. Mycket vatten. kvalitén har betydelse. Al dente är superviktigt då överkokt pasta smakar urk!
    OCH spola aldrig av pastan med kallt vatten!
    Någon som provat att göra sin egen pasta?

  • ros 16 januari 2009

    Jag kokar pastan i rikligt med vatten med ca 1/2 msk smör och salt. ICAs Italia Spirali.
    Jag häller av vattnet och blandar ner en 1/2 msk smör.
    Det fungerar för oss.

  • stepp567 16 januari 2009

    Ja man måste använda mycket vatten när man lagar spagetti/pasta med salt, jag använder barilla,man måste röra i pastan för att det ej ska klibba ihop och inte fastna i bottnen på kastrullen.
    Häller av pastan i en sil/ durkslag och spolar med kallt vatten, häller tillbaks pastan i kasrullen och värmer upp pastan och kryddar med salt och peppar och lite smör/olja,rör i pastan emellanåt tills pastan åter blir varm, det fungerar för oss,

  • Amika 17 januari 2009

    Jag använder mycket vatten när jag kokar pastan och har lite olja i för att det inte ska koka över.
    Sen har jag lite olja eller lite smör i och rör om efter att jag hällt av vattnet. :)
    Och nej, ingen fråga är dum. :)

    Jag frågade min kompis Guiseppe angående vilken pasta sort i sverige som han tycker är godast en gång för länge sen och han sa att det utan tvekan var Barilla enligt honom. :) "Smakar som riktig Italiensk pasta" sa han. :)

  • Lotten_J 17 januari 2009

    Mycket vatten i kastrullen, salt och lite olja. Jag rör om lite då och då. Jag använder heller aldrig pasta av de sk billigare märkena då de alltid klibbat ihop trots att jag kokar pastan på samma sätt. Numera använder jag mig av typ Barilla, Kungsörnen osv.....

  • kfors 17 januari 2009

    Varför inte spola av pastan med kallt vatten?:'(
    Ser att det är flera än jag som gör det.

    MVH kfors

  • Bok_Choy 17 januari 2009

    Jag brukar aldrig använda någon form av olja eller smör, men det går finfint ändå. Häller helt enkelt i pastan och rör runt regelbundet under koktiden, mer frekvent i början. Sedan spolar jag av pastan med kallt vatten i ett durkslag.
    Om jag skulle hälla i smör eller olja skulle det vara för smakens skull. När man rör runt klibbar de inte ihop till hård stenpasta, men står den sedan kall länge så börjar den självklart klibba och det kan ju oljan förebygga. Men vem ställer pastan i kastrullen i flera timmar? Det är ju bara i pastasallad man kör med kallt och då rör man ju utav bara sjuttsingen...

  • jimboz 17 januari 2009

    För det första...Undvik billig pasta som coop, shopper och annat strunt. Satsa på kvalitet, sedan brukar jag ha olja i pastavattnet. Sen om jag har lust så slungar jag pastan med lite smör.

  • Ergilwen 17 januari 2009

    Jag har alltid spolat med kallt vatten när jag häller av pastan i durkslaget. Det har funkat för mig... Ibland är det gott med lite smör i också, men det är enbart för smakens skull.

  • wildlife 17 januari 2009

    Stor kastrull med mycket vatten.... minst 1 liter vatten + 1 tsk salt / port. brukar vara ett bra riktmärke. Låt det gärna stormkoka och rör om ibland, sen i med en klick smör eller olja när den är klar... Funkar klockrent för mig iaf (Y) :)

  • The_mama97mia 17 januari 2009

    Rätta mig om jag har fel, men jag tänker att detta med kallt vatten hjälper att avstanna kokningen, har man testat att den är al dente vill man ju behålla det?
    Huvudsaken är väl att alla blir nöjda på sitt sätt.
    Jag har aldrig testat att göra egen pasta men skulle gärna göra det. Färsk pasta som man köper är ju mkt godare än torkad.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.