Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Egen couscous

  • nykroppa 24 februari 2011

    Hejhej! Jag är rätt så ny här på matklubben, men älskar verkligen matlagning, kanske lite underligt med tanke på min låga ålder, nämligen 13 :) Men nu till min fråga, är det någon som vet hur man gör egen couscous? Jag har sökt och sökt men bara hittat rätter där man använder köpt couscous. Vore tacksam för svar!

  • FruAst 25 februari 2011

    Couscous är ett gryn som tillverkas av vete. Köp ett paket och läs vad det är. Jag tror inte att du kan tillverka det själv.

  • pescis 25 februari 2011

    Står lite mer detaljrikt på wikipedia om hur man tillverkar couscous (http://sv.wikipedia.org/wiki/Couscous), klarar du av engelskan (http://en.wikipedia.org/wiki/Couscous) så är denna ännu mer detaljrik. Lycka till!

  • herr-gurka 25 februari 2011

    Använd Googels översättningstjänst om engelskan är svår...

  • mirre7 25 februari 2011

    [Hejhej! Jag är rätt så ny här på matklubben, men älskar verkligen matlagning, kanske lite underligt med tanke på min låga ålder, nämligen 13 :) Men nu till min fråga, är det någonquote]Skrivet av nykroppa den 24 feb 2011

    som vet hur man gör egen couscous? Jag har sökt och sökt men bara hittat rätter där man använder köpt couscous. Vore tacksam för svar!

  • mirre7 25 februari 2011

    Skrivet av nykroppa den 24 feb 2011

    Hejhej! Jag är rätt så ny här på matklubben, men älskar verkligen matlagning, kanske lite underligt med tanke på min låga ålder, nämligen 13 :) Men nu till min fråga, är det någon som vet hur man gör egen couscous? Jag har sökt och sökt men bara hittat rätter där man använder köpt couscous. Vore tacksam för svar!


    Hej!
    "Couscous" är klippta gryn, vanligtvis av durumvete men kan också vara av annat sädeslag. Min kusin är sambo med en marockan och han blir ganska irriterad när vi kallar grynet för couscous, enligt honom är det en maträtt som HETER Couscous varav grynen är en av ingredienserna. Om det stämmer vet inte jag men han kallar grynen Semolinagryn.
    mirre7

  • dilidull 25 februari 2011

    Semolinagryn kan inte heller vara rätt namn, semolina är engelska ordet för mannagryn

  • svengelsk 25 februari 2011

    Recept för Couscous maison i min franska kokbok använder orden semoule moyenne för att beskriva grynen. Kanske marockanen använder ordet semolina som översättning för semoule.
    Semoule eller semla det är vete det handlar om.

  • nykroppa 25 februari 2011

    Ok, tack för alla svar! ska checka wiki :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.