Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Egen fond

  • Penne 18 juni 2011

    Har aldrig gjort egen fond och ska testa att göra en räkfond idag till en soppa. Jag undrar bara över de här grönsakerna man ska ha i, ska de skalas? Blir det kanske beskt o bittert annars tänker jag?

  • wacicu 19 juni 2011

    Det beror på vilka grönaker det är. Morötter räcker om du tvättar, egentligen räcker det för de flesta.
    När jag gör olika buljonger som bygger på grönsaker eller buljong till köttsoppa, så skänger jag i lite av varje. Bl a skalen från potatis, morötter, och andra rotfrukter. Blast, stjälkar o blad får också åka med. Huvudsaken är att de smakar gott. Beska saker ger besk smak - annars inte, är hur jag uplevt det. Så släng i grönsakerna utan att skala (är det chili ska du gröpa ur de, fröna kan vara otroligt starka och bittra.

    Antagligen ska du använda räkskalen, så varför inte andra skal också?!

  • Penne 19 juni 2011

    Tack för hjälpen!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.