Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Egen musli?

  • irrevirre 13 januari 2011

    Kan ni tipsa om en riktigt god musliblandning?
    Jag gillar nötter och torkad frukt men inte russin.
    Vill att den är knaprig och såklart nyttig{eat}

  • Dintan 13 januari 2011

    Brukar göra en från "Annas kokbok" till sonen.
    Gissar att dom flesta svenska hem har en upplaga.
    Den heter "Lagom lyxig müsli"

  • soccermum 13 januari 2011

    Ooops.. här är ett svenskt hem som inte ens hade hört talas om Annas kokbok {embarrassed}

    Jag gör egen müsli ibland och tar då lite av detta och slänger i en oljad ugnsform eller långpanna:

    havregryn
    rågflingor
    solrosfrön och/eller pumpakärnor
    linfrön
    valfria nötter
    Ev kokosflingor

    (Ringla ev över lite honung om du vill ha müslin lite sötad)
    Spraya över vatten med en "blomvattensprayflaska".
    Rosta i ugn ca 10-15 minuter på 200 grader.
    Ta ut och rör om och rosta sedan 10-15 minuter till.

    Tillsätt valfria torkade bär- min favorit är blåbär men även gojibär, ananas, papaya eller tranbär är gott.. Eller kanske kanel och torkade äppelbitar.. bananchips är gott till kokosflingorna :P

    Min son gillar att man slänger ner ett par nävar corn flakes i detta men jag gillar puffat ris bättre eller rice krispies.. Vet inte om de kan räknas in i kategorin nyttiga frukostflingor men jag nämner det iaf. :)

    Vet att en del har i vetegroddar, vetekli eller liknande men det gillar inte jag.. Dinkel har jag inte provat men jag gillar ju dinkel i andra sammanhang så det kanske blir något för mig att pröva någon gång ;)

    Lycka till!

  • sikaal 14 januari 2011

    Jag gör det lätt för mig {curl-lip} , jag köper en müsli jag gillar frukten i och blandar med hälften dinkelflingor. Jag tycker att man håller sig mätt längre på dinkel, dessutom blir det inte så sött.
    Tyvärr, jag har heller inte sett Annas kokbok.{embarrassed}

  • Cassiopeya 14 januari 2011

    Jag brukar köpa olika typer av flinger i lösvikt, tex dinkelpuffar, vetepuffar, krossade linfrö boveteflingor, pumpakärnor, gojibär mm. Då jag inte gillar den rostade smaken skippar jag momentet i ugn och blandar direkt ihop allt och lägger i snygg burk {beauty}

    När jag sen äter min müsli brukar jag variera med olika smaksättning; russin, rivet äpple, blåbär, hallon, jordgubbar, banan eller något annat som jag är sugen på just då. På så sätt tröttnar jag aldrig på vad jag äter (L)

  • lena4 14 januari 2011

    Kan rekommenderas.............

    Mussli

  • irrevirre 14 januari 2011

    Tack för alla tips{eat}

    Smart ide att köpa någon slags grund och sedan tillsätta vad man gillar mest.
    Jag älskar nötter men för mycket av det är inte heller bra.

    Men något riktigt gott på morgonen gör att jag längtar till morgonen ..... nästan {waiting}

  • Mistys 14 januari 2011

    Den nedere av dessa musli recept från Fredrik Paulun brukar jag göra. Supergod och rekomenderas varmt!

    http://www.sydsvenskan.se/sommar/article356581/Fredrik-Pauluacutens-müslitips-och-recept.html

  • krabbisen 14 januari 2011

    Du vill ha recept på god mysli, smaken är ju som baken, väldigt olika. Men här har du ett förslag.
    ca 5 dl havregryn
    " 2 dl havrekli
    " 2 dl cocos
    " 2 dl sesamfrö
    " 2 dl hasselnötter, hackade

    Blanda 1 dl vatten med ½ dl rapsolja (till 1 liter gryn),
    o blanda med grynblandningen. Lägg i en långpanna o rosta i ugnen i 225 grader. Rör om ofta annars blir det bränt. Vill man kan man blanda i lite honung när rostningen är klar. Vad man blandar i för gryn, det är ju vad man själv tycker om, det är rostningen som gör att det blir så gott.

    Hälsningar från Lisbeth och lycka till!

  • irrevirre 14 januari 2011

    Tack alla! Vilka bra tips!!
    Här skall testas{eat}

  • Mistys 15 januari 2011

    Att välja ett recept där man "kramar" in vatten, olja och honung i flingorna sen gräddar i ugn under viss omrörning då och då ger en knaprig supergod musli. Nötsmakerna framträder också bättre. Tycker dessa musli recept är mycket godare än t.o.m köpta. Att bara blanda massa torra ingredienser ger en "dammig" smak tycker jag. Blir lite torrt och tråkigt.

    Gör man ugnsvarianten kan man ju i princip ta vad man vill i flingväg. Eller utesluta det man inte gillar . Fylla på med extra nötter ( köp billiga julnötter nu när alla butiker rear) ex pecan nötter eller paranötter som är svårare att hitta resten av året.

  • siggemums 15 januari 2011

    Den här muslin får mig att längta efter frukost:

    Supergod Musli

    Jag hoppar över kardemumman och växlar övriga ingredienserna lite från gång till gång, utifrån vad jag har hemma, tex brukar jag byta ut rågflingor mot dinkelflingor. Använder alltid en påse ICA gott liv skalade och rostade hasselnötter.
    Rostar den på två plåtar i varmluftsugn.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.