Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Enkel Bil-mat!

  • Sockerbubblan 21 juli 2008

    Min pojkvän är lastbilschaufför och har inte någon chans att stanna för att äta sin lunch. Det betyder att maten måste kunna ätas kall, med en hand och inte kleta allt för mycket.

    Hoppas ni kan komma med några nya idéer! (han börjar bli trött på falukorvsmackor vid det här laget)

    Eventuella recept kanske kan passa för sommarens bilfärder på semestern också?? :)

  • softis 21 juli 2008

    Alla typer av sallader;kycklingsallad,tonfisksallad,pastasallad,häll i dressingen direkt i burkensen ä d bara å ta burken i knät å äta med en gaffel:)

    Baguetter eller ciabatta med nåt salladsblad å gott pålägg,typ kycklingfilè,bacon tomater,äggsalld å bacon,rostbiff å rostad lök å remouladsås,vanlig ost å skinka,köttbullar,ja vadsom helst....

    Lycka till..

  • Kicki8 21 juli 2008

    Hej min sambo är också lastbilschaufför.
    Det finns körtidsregler efter 4,5 tim måste man stanna 45 min, då borde han kunna äta???
    Har han inte matvärmare i hytten?, då kan han äta vanlig mat.
    Annars finns det frukt (dock ej apelsiner:)).
    Tips från min sambo finns ej tid för lunch byt arbetsgivare.

    Till er som åker långt på semestern kan den som åker äta pasta sallad medans den andra kör.
    Annars tycker jag att det kul att äta på andra ställen då man är ute och åker.

  • Annettenn 21 juli 2008

    Det går ju att fylla vanliga pitabröd med massor av olika godsaker, tex kan man köpa lite "kycklingkebab" i frysdisken, stek upp ett par och lägg i tillsammans med lite sallad, tomat, gurka, lök, kebabsås, tsatsiki, ja...som du ser kan listan göras lång. :) När vi själva i familjen haft detta till lunch eller liknande tar min man gärna med sig sådana som kall lunch på jobbdagen efter! :)
    Man kan ju äta dessa med en hand, innehållet stannar ju även lättare kvar där det ska vara, sen om man vill vara extra försiktig kan man göra ett "fodral" med smörgåspapper, eller lägga i en liten plastpåse.

  • Sockerbubblan 22 juli 2008

    Skrivet av softis den 21 jul 2008

    Alla typer av sallader;kycklingsallad,tonfisksallad,pastasallad,häll i dressingen direkt i burkensen ä d bara å ta burken i knät å äta med en gaffel:)

    Baguetter eller ciabatta med nåt salladsblad å gott pålägg,typ kycklingfilè,bacon tomater,äggsalld å bacon,rostbiff å rostad lök å remouladsås,vanlig ost å skinka,köttbullar,ja vadsom helst....

    Lycka till..


    Mmmm.... låter mums ^^ ska testa lite olika sallader. Han är inte så triven på pasta så det får nog bli bulgur istället men annars är det en kanon idé! Tackar :)

  • Sockerbubblan 22 juli 2008

    Skrivet av Kicki8 den 21 jul 2008

    Hej min sambo är också lastbilschaufför.
    Det finns körtidsregler efter 4,5 tim måste man stanna 45 min, då borde han kunna äta???
    Har han inte matvärmare i hytten?, då kan han äta vanlig mat.
    Annars finns det frukt (dock ej apelsiner:)).
    Tips från min sambo finns ej tid för lunch byt arbetsgivare.

    Till er som åker långt på semestern kan den som åker äta pasta sallad medans den andra kör.
    Annars tycker jag att det kul att äta på andra ställen då man är ute och åker.


    Han kör Glassbil :) Inte den spelande varianten. Det betyder att han åker runt i butiker och fyller på glassboxarna. Främst de stora med "hushållsglassen" typ 2-liters byttor och sånt. Eller 5 liters-byttor till kioskerna, sk. "kulglass". Så han gör många stopp på vägen, men han lägger upp sin rutt och sina kör-tider själv till stor del.

    Han åker alltså inte så långa sträckor men stannar ofta, vilket kan stressa upp honom. Speciellt en varm solig dag när glassen säljer extra bra. :D

    Då väljer han hellre att komma hem tidigt till mig och äta här och kanske slänga i sig en macka på jobbet, eller *hemska tanke* kanske t.o.m en glass! :)

    Så det jag försöker göra är bara att komma på bättre alternativ till glassen eller mackan.

    Han skulle säkert ha tid att stanna om han bara tänkte efter... Envis som en röd... :p

    Jag ska försöka locka honom med frukt istället! Tack för tipset! :)

  • Sockerbubblan 22 juli 2008

    Skrivet av Annettenn den 21 jul 2008

    Det går ju att fylla vanliga pitabröd med massor av olika godsaker, tex kan man köpa lite "kycklingkebab" i frysdisken, stek upp ett par och lägg i tillsammans med lite sallad, tomat, gurka, lök, kebabsås, tsatsiki, ja...som du ser kan listan göras lång. :) När vi själva i familjen haft detta till lunch eller liknande tar min man gärna med sig sådana som kall lunch på jobbdagen efter! :)
    Man kan ju äta dessa med en hand, innehållet stannar ju även lättare kvar där det ska vara, sen om man vill vara extra försiktig kan man göra ett "fodral" med smörgåspapper, eller lägga i en liten plastpåse.


    :D Jaa!! Kycklingkebab! Det kommer att gå hem! Och kan ju dessutom ätas med en hand som sagt var!
    (Det där sista kanske inte står så mycket på sambons önskelista som på min. Det är nog främst hans oroliga sambo som vill att han ska äta lunchen med bara en hand och hålla i ratten med den andra. :p )

    Tack för tipset!! :D

  • MatAnders 22 juli 2008

    Tycker kycklingkebab är ett bra tips(finns bland mina recept) sen kan du göra piroger helt ok att äta kalla (har ett lätt recept på min sida)(Y)

  • Vivoplena 22 juli 2008

    Har lite samma problem. Jag är taxichaffis, men vi har inte samma vilotidsregler som lastbilschaffisar. Vi får äta när (och ibland om) vi har tid. Och matvärmare, nej det finns inte i taxibilar.
    Så min lunchlåda måsta vara veggo, kladdfri, inte behöva värmas, klara av att stå rumsvarmt eller soligt i ca 8-10 timmar innan matdags. Sen skadar det ju inte om det är lite nyttig och god också. :p

  • grill 22 juli 2008

    Jag jobbar i butik. Vi har många chafförer som stanna hos oss och äter lunch. Han som kör glass hos oss äter också:D

  • softis 22 juli 2008

    ett annat tips är ju att göra pizzabullar-såååå gott och går utmärkt att äta kallt(Y)

  • Sockerbubblan 22 juli 2008

    Mmm! Pizza bullar! Det ska provas!
    Likaså dina piroger och kycklingkebab MatAnders!! :D

  • Ernst76 22 juli 2008

    Hoppas att han inte är så dum att han äter medans han kör och därmed riskerar inte bara hans eget liv utan andras liv. :o

  • Vivoplena 22 juli 2008

    Man ser många som äter medans de kör nu i semestertider. Smågodis verkar många stoppa i sig framför ratten.

    Själv stannar jag alltid, om inte minst för att jag garanterat spiller om jag ska göra två saker samtidigt....

  • The_mama97mia 22 juli 2008

    Plockmatstips (Kall) för bilkörare, men man måste kanske stoppa för att ta fram maten ur kylväskan...
    Plockmat tycker jag då kan vara typ filodegsrullar (á la Börek), minipajbitar, morot i stavar, gurkstavar. (Känns som om jag säger detta i varenda tråd här... haha... Minipajerna förespråkare nr 1).
    Pizzapastapannkaka i bitar.
    Och förstås piroger.

    Jag är ingen sushi-fan, men kan tänka mig att just det måste gå att plockäta o är nyttigt med...

  • Agi007 22 juli 2008

    Trekantsmackor - jag menar dubbelmackor av färdigskivat bröd med fyllning skurna i trekanter. Exempel på fyllning: Tonfisk och majonnäs röra (lagg alternativt i majskorn), Agg och majonnäs röra, jördnötssmör och sylt, ost/skinka/senap, kyckling och sallad (alternativt majskorn).

    Soppa - kan ju hällas upp på termos och drickas varm!

    Kall paj, typ quiche lorraine.

    En kollega till mig har en lunchlåda i plast med ett ispack i locket (eller om det var i botten). Det håller maten kall mycket längre och jag tror inte ens hon ställer in den i kylen utan den håller kylan tillsdet ar lunchdags! De finns kansske i Sverige också?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.