Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Enkel mat för tonåringen att laga

  • AnkiBerglund 30 december 2010

    Mina tonåringar 13 och 15 år har börjat laga mat. Underbart. Men jag skulle gärna ta emot tips på enkla snabba recept så de inte tappar sugen. Tacksam för all hjälp jag kan få.
    Mvh Ensamstående tonårsmamma :)

  • Cassiopeya 30 december 2010

    Enkel Carbonara borde de klara av utan problem.

    Koka spagetti, stek bacon i mindre bitar, riv en god ost.

    Knäck ett ägg i den varma spagettin och rör runt. Peppra med grovmalen svartpeppar. Blanda i bacon och riven ost och rör runt. Ät :p Goda grönsaker till är majs, tomat, gurka. Enklare kan det väl inte bli o)

  • Missmotor 30 december 2010

    Spaghetti o köttfärssås
    Kyckling Fajita (roligare alternativ till taco)
    Klyftpotatis är enkelt o gott, man kan ju ha en köpt beasås och något kött till eller bönbiffar som också är lätt att göra :)
    Pasta och tonfisksås
    (1 gullök, 3 dl grädde, 2 dl creme fraiche, 1 burk tonfisk, 1-2 vitlöksklyftor lite vitpeppar och salt)
    Sallad, tex kycklingsallad
    De flesta soppor är lätta att göra.
    pannkakor - om man visar hur man vänder

    Jag tror att snabba rätter passar bra när man nyss börjat, Vi tonåringar är lite otåliga och vill gärna se snabbt resultat i början för att inte tröttna{dance}

  • Missmotor 30 december 2010

    Säg till om du vill ha recept på något.

  • AnkiBerglund 30 december 2010

    Tack för tipsen. Missmotor, det är ju precis detdär med att inte ledsna som är så viktigt. Min tanke var att kanske här i matklubben kunna skapa en egen kokbok till dem. Med bara snabba enkla recept. Låt säg ett 30-tal recept. Det kommer man ju rätt långt med. Helst vill jag att det ska vara lagat från grunden, inte halvfabrikat. Så gärna recept i massor :)

  • zudette 30 december 2010

    Det viktigaste är nog att det är recept på mat som de vill äta!

    Tips på en lättlagad rätt är Korv Stroganoff. Om de tycker att riset är svårt (med lång passningstid och risk för att det ska bränna) funkar det att servera med vanliga makaroner!

    Pastasåser av alla de slag. svamp, skinka eller andra rester, kanske, är bra att lära sig - dels är det ett sätt att lära sig använda redningar och sen är det ett bra sätt att ta reda på rester.

    Pizza är ju kul och gott att laga. Gör den tillsammans första gången med en vanlig sconesdeg som botten så fixar de nog pizza på egen hand sen. Pizza är ju också bra att laga för att använda rester!

  • mooseella 30 december 2010

    Soppa går både fort och är lätt laga. Potatissoppa, tomatsoppa, mm finns hur många som helst. Alla mina ungar genom livet har älskat dessa soppor.
    billiga är de också.

  • Missmotor 4 januari 2011

    Förstår att du vill lära dem från grunden. pulvermos och scans köttbullar är väl ens knappast matlagning?
    jag gjorde en variant på Jambalaya idag vilket är enkelt eftersom man blandar allt i en gryta och bara har i det man har hemma/tycker om. Det blir billigt och mättande.
    Receptet räcker för 4 personer men blir mycket mat så räcker säkert till en matlåda.

    uppskattad tid: 30-40 minuter

    1 gul lök
    1 tsk paprikapulver
    1-2 tsk timjan
    1 tsk svartpeppar
    1 tsk vitpeppar
    1 krm muskotnöt
    2 lagerblad
    1 tsk sambal oelek
    2 vitlöksklyftor
    4 dl ris
    ca 6-7 dl vatten
    2 buljongtärningar
    400 gram krossade tomater
    rivet skal från en lime
    2 paprikor
    kyckling/korv/bacon/räkor/bönor eller annan proteinkälla

    hacka löken
    fräs den ihop med kryddorna och vitlöken i lite olja några minuter.
    Nu har man i köttet så att det steker med ett tag (räkor eller bönor har man i på slutet)
    rör i riset
    häll i tomatkrossen, buljontärningar, ca hälften av vattnet, paprikan och limeskalet.
    Låt det puttra på medelvärme, rör i bland och späd med vatten om det dunstar .
    Det är klart när riset är mjukt. Vattnet ska ha kokat in så att rätten inte är rinnig.
    Nu rör man i räkor eller bönor om man vill ha det i och låter det stå någon minut så att de blir varma.

    klart!

  • boz1965 4 januari 2011

    Skrivet av Missmotor den 4 jan 2011

    Förstår att du vill lära dem från grunden. pulvermos och scans köttbullar är väl ens knappast matlagning...


    Skulle inte ens vilja kalla det "mat".

    Det är vad vi i Skåne säger "bugafylla", dvs nåt som bara är till för att mätte den värsta hungern i brist på nåt bättre att äta.

  • smulan1katt94 4 januari 2011

    *taccos
    *Stuvade makaroner och köttbullar
    *Potatismos och någon god fisk (fiskpinnar funkar)
    *Klyftpotatis och kyckling
    *Ris och köttgryta
    *Potatis, karré och brunsås

    HIHI nårgra förslag som är lätta och goda att göra :D

  • smulan1katt94 4 januari 2011

    *taccos
    *Stuvade makaroner och köttbullar
    *Potatismos och någon god fisk (fiskpinnar funkar)
    *Klyftpotatis och kyckling
    *Ris och köttgryta
    *Potatis, karré och brunsås

    HIHI nårgra förslag som är lätta och goda att göra :D

  • chrisq 4 januari 2011

    (Y)jag skäms inte älskar pulvermos över allt annat o en o annan mamma scans köttbulle kan slinka ner med so what man äter det man gillar

  • Cassiopeya 4 januari 2011

    Skrivet av chrisn den 4 jan 2011

    (Y)jag skäms inte älskar pulvermos över allt annat o en o annan mamma scans köttbulle kan slinka ner med so what man äter det man gillar


    (Y) Gillar visserligen inte pulvermos längre sen jag lärde mig göra mitt eget. Men färdiga köttbullar äter vi både nu och då (har ätit så mycket hemmagjorda köttbullar i mitt liv att jag till slut avkydde dem, men nu vänder den trenden:)).

  • Mistys 4 januari 2011

    Min son är inge matlagningsintresserad alls men två rätter han gärna lagar och äter med stor aptit är potatisomelett och fried rice. Potatisomeletten lagar han på överbliven potatis som han skivar och steker lite knaprig tillsammans med vad som finns. Skinkbitar, paprika eller annat. Sen slår han på 2-3 uppvispade ägg. Detta är faktiskt supergott. Fried rice gör han genom att steka riset ,ibland också med skinka och något grönt. Sen slår han på uppvispat ägg och rör hela tiden så det inte blir en omelett utan blandar sig.

  • alindalinda 4 januari 2011

    jag har ett enkelt & klassiskt "hemkunskaps-recept" i min kokbok, Pastasås med skinka och persilja
    annars kan jag tipsa om brorsans "guldkort" som är;

    Kyckling yumyum
    4 stkycklingfileér
    3 st ananasringar, delas på 6 bitar per ring
    1 dl ananasspad
    2,5 dl cremefraiche
    Soja
    Curry, salt och peppar
    2 dl riven ost

    (ris eller nudlar, beroende på hur snabb mat man vill ha)

    Dela kycklingfileerna i några mindre bitar, stek på med salt peppar och ev lite chilipulver, tills de fåt fin färg. Rör ihop ananasen med spadet, fraichen, ost och soja. Smaksätt med curry.
    Lägg kycklingen i en smord ugnsform, och bred ananasblandningen över. Tillaga i ugn i ca 20 min.
    Koka ris eller nudlar vid sidan av. Servera!

  • Isia88 4 januari 2011

    Enkelt:

    Koka ris, öppna en burk makrill i tomatsås och kasta det på riset, servera med creme fraiche och lite färska grönsaker. :D

  • FruAst 5 januari 2011

    Skrivet av AnkiBerglund den 30 dec 2010

    Mina tonåringar 13 och 15 år har börjat laga mat. Underbart. Men jag skulle gärna ta emot tips på enkla snabba recept så de inte tappar sugen. Tacksam för all hjälp jag kan få.
    Mvh Ensamstående tonårsmamma :)


    Kontakta dina tonåringars hemkunskapslärare, de har ofta en uppsjö av just enkla lättlagade recept.

  • MatAnders 5 januari 2011

    Här kommer några enkla och rätt snabba rätter som e goda.
    http://www.matklubben.se/recept/brasiliansk_bacon_ost_och_potatisgrataeng_14758.html
    http://www.matklubben.se/recept/curryfaers_pasta_78141.html
    http://www.matklubben.se/recept/flaeskkarre_i_ris_3172.html
    http://www.matklubben.se/recept/kassler-_och_sparrisgrataeng_3426.html
    http://www.matklubben.se/recept/kycklingkebab_i_pitabroed_16924.html
    http://www.matklubben.se/recept/min_fiskgrataeng_89917.html
    http://www.matklubben.se/recept/nasi_goreng_11546.html
    http://www.matklubben.se/recept/smoerdegs_piroger_med_tacofyllning_84124.html

    så där har du några hoppas något faller i smaken.

  • gnutten1 11 mars 2011

    Börja med gratänger, soppor och grytor.

    Kanske pizza, pizzabullar? Så får dom koll på hur man bakar också.

    Har du frågat vad dom vill laga?

    Uppmuntra dom att själv komma på ingredienser som man lägger till.

    Uppmuntra att använda enbart färska råvaror, inga halvfabrikat, detta "tänk" som dom ska få genom att laga mat hemma är samma tänk som dom tar med sig när de flyttar hemifrån.

    Att woka är kul och går snabbt, nyttigt också. bli med dom till nån bra thaibutik. be dom välja ut grönsaker, sås m.m. och hem och experimentera!

  • gnutten1 11 mars 2011

    Skrivet av Misty09 den 4 jan 2011

    Min son är inge matlagningsintresserad alls men två rätter han gärna lagar och äter med stor aptit är potatisomelett och fried rice. Potatisomeletten lagar han på överbliven potatis som han skivar och steker lite knaprig tillsammans med vad som finns. Skinkbitar, paprika eller annat. Sen slår han på 2-3 uppvispade ägg. Detta är faktiskt supergott. Fried rice gör han genom att steka riset ,ibland också med skinka och något grönt. Sen slår han på uppvispat ägg och rör hela tiden så det inte blir en omelett utan blandar sig.


    Det låter faktiskt som att det finns ett matlagningsintresse begravt där nånstans. Han borde köpa en enkel asiatisk kokbok. Typ wok där tanken är att allt ska tillagas så snabbt som möjligt, med mycket grönsaksinnehåll, ris, nudlar m.m.
    Många goda såser som t.ex fisksås, ostronsås, hoisin m.m.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.