Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ensamstående

  • MosterNettan 16 maj 2009

    Jag vill ha tips på mat att laga för en person. Det blir lite enahanda!

  • The_mama97mia 16 maj 2009

    hej, jag håller med dig!
    Ngt som är lätt att anpassa till enportionsmat - är ju laxfilé i p-bitar - jag har massor med laxrecept sparade.
    Med risk för att låta j-t förnumstig så ... det är ju lika bra att laga till 2 så har man en portion till sen till matlåda el dyl.
    *ler*

  • heedwig 16 maj 2009

    :p

  • poffa 16 maj 2009

    Hm, om jag vore du skulle jag laga mat enligt recepten.

    Och blir det över, så bara frys in.

    Det hela blir så mycket mer ekonomiskt..
    Och du har har alltid något i frysen att tina upp.

  • gimmiahug 16 maj 2009

    Får nog säja att jag ofta lagar fyra portioner (eller fler) även om bara jag ska äta, och fryser! Det håller ju länge i frysen så man behöver inte äta samma sak speciellt ofta. Annars tycker jag nog att många pastarätter lätt kan lagas till en person, använder man recept får man dividera lite mängder etc men exempelvis en svamppasta är lätt att höfta till; svamp, grädde, parmesan, klart medan pastan kokar! (Inte för bantaren så klart men gott som bara den). Likaså risotto eller nudel- eller risrätter är lätta att laga en portion av.

    För lite enklare måltider kan man ju baka en potatis och röra ihop något gott att fylla den med, eller göra matiga sallader; soppor kan man lätt göra bara en portion av med vad som råkar finnas hemma.... fryst kyckling i klubbor eller drumsticks är lätta att portionera, likaså styckfrysta fiskfiléer.

    Om du hellre lagar efter recept, vet jag att det finns många fina kokböcker "för en" där ute; kan tyvärr inte rekommendera någon speciell men kolla t ex Adlibris så hittar du säkert en hel del!

  • Glitterfia 16 maj 2009

    Jag äter också ensam ofta. Jag lagar oftast 2 portioner (de flesta recept är för 4 port och är lätt att minska till 2 port)
    Gör du så har du till middag och lunchen är fixad till dagen efter. Eller frys in den lådan till ett senare tillfälle. Personligen tycker jag det är sååå trist att ha massa matlådor i frysen med samma i,
    Jag förstår ditt dilemma för det är inte alltid så inspirerande att laga till en person.

    Idag gjorde jag varma smörgåsar med skinka, tomat och chaminjonstuvning, serverade en sallad till det. Blir matigt och gott och jag har lunch i morgon.

    Det här brukar jag göra lite nu och då
    Bulgurwok

  • Glitterfia 16 maj 2009

    Vad brukar du laga då? :D
    Så vi får ett hum om vad du redan lagar och kan komma med nya.
    Baktanken är att jag kan få dina tips också *ler*

  • markus 17 maj 2009

    Skrivet av Glitterfia den 17 maj 2009

    Vad brukar du laga då? :D
    Så vi får ett hum om vad du redan lagar och kan komma med nya.
    Baktanken är att jag kan få dina tips också *ler*


    Ja. du har ju snart inga restauranger att gå till heller, när de går i konkurs och inte får hålla öppet uteserveringarna pga torgbygget...:p

  • MosterNettan 17 maj 2009

    Tack för alla tips. (L)

    Jag bor i en etta som inte är så välutrustad. Min frys är inte tillräckligt stor för att frysa in så många lådor som jag skulle vilja. Det blir oftast att jag lagar så mycket så det blir till 1 eller 2 lådor.

    Den mat jag lagar består mest av köttfärs och fläskkött. Pasta, couscous och naturligtvis potatis. Variationen är inte så stor, det blir mest att jag snor ihop nåt på rutin.

    /Nettan

  • Glitterfia 17 maj 2009

    Inte du heller av vad jag kan se :D. Jämtland, jämtland, jämt å ständut (Y)
    Inte är jag en som går på restaurang på veckorna när jag är ensam. Då passar jag på att äta sånt jag vet att sambon inte är så förtjust i.
    Får igen det på helgerna när det är ca 6-12 st hungriga som kommer på middag både fredag och lördag.
    (Hmmm så den här resturangen har inte stängt i alla fall :p)

    Oj då, det hann in ett inlägg emellen.

  • idea_ 17 maj 2009

    Synd att du har en liten frys, hade själv samma problem tills dess att jag fick en liten frys av en släkting i pressent. Omelletter går att variera i oändlighet, nu till sommaren blir det gott med sallader, gjorde en underbar kycklingsallad här om veckan och bjöd min moster på: ugnsstekte ett kycklingbröst, lät svalna något, lade upp rucolla och spenat blad på en tallrik, på detta lade jag delade sockerärtor, rädisor, majs och kyckling och serverade med en hemgjord dressing. Sallader går att variera i det oändliga efter vad som är frächt/billigt/i säsong i din butik. Enkla soppor som spenatsoppa, hemgjord purjolök/potatissoppa, tomatsoppa, fisksoppa är lätta att göra en eller två portioner av. Vissa saker går att planera så att de kan "återuppfinnas" som rester, t.ex en ungnstekt kyckling, första dagen med sås och ris/potatis. Andra dagen som kycklingsallad och tredje dagen en hemgjord kycklingpytt, och voala, kycklingen är slut.
    Hoppas att jag kunde ge lite inspiration, från en singel till en annan.
    /Kari

  • margitkallgren 17 maj 2009

    Det här lagade jag i går, och det var både enkelt och gott
    1/2 paket Kinamix (500 gram)
    200 gram falukorv
    1 liten gul lök

    Ta fram en stekpanna litet matfett och häll i halva paketet med det djupfrysta riset och
    grönsakerna - Stek och rör om cirka 5 minuter. Stek i en annan panna hackad lök och
    falukorvsbitar. Salt o peppar Litet grillkrydda över. Blanda alltsammans häll på 2 msk vatten som får koka in. Färdigt! Detta bör räcka till en matlåda också.
    Mvh Margit

  • lillnys 17 maj 2009

    Hej, är inne för första gången och har läst inläggen om mat för ensamstående. Har lagat mat för en i flera år nu och jag tycker att det bara smakar bättre. Jag får ju smaksätta maten precis efter min egen smak. Och idag provade jag en ny variant av pangasiusfilé, en fisk som jag tycker är värd att prova, mättande och lättlagad. Vanligtvis brukar jag lägga två större eller fyra mindre filéer i en form med en hemgjord tapenade mellan filéerna, bl.a. baserad på svamp, oliver m.m. Detta blir då två portioner varav jag sparar den ena. Idag smaksatte jag istället fisken med baconrökt kalkon, lite finhackad gul lök och så hade jag ramslök. Jag kryddar med citronpeppar på filéerna, övrig smaksättning är ju ganska salt. In i ugnen, 175-200 grader i 30 minuter och täckt av ett smörpapper. Till det hade jag gjort en puré av potatis och rotselleri kokt i lite grönsaksbuljong och mixad med lite flytande margarin. Rätten är ju inte särskilt fet i övrigt. Till alltsammans grönsallad och paprika. Mums.

  • The_mama97mia 17 maj 2009

    När jag måste göra mat till bara mig kan det gärna bli lite slarvigt, ngn form av nödproviant liksom. Jag älskar makrill i tomatsås, en burk sånt o grönsallad, knäckebröd eller annat grovt gott bröd, ett kokt ägg... Då njuter jag... Fort, lätt, billligt, enkelt, tror ta mig tusan det är nyttigt också.
    :)

  • stepp567 17 maj 2009

    :p Helt rätt mama97mia(Y) puffar !!

  • jimboz 17 maj 2009

    Jag har ett tips på vad du kan laga.....ALLT !

  • TOBBELAGARMAT 18 maj 2009

    Skrivet av MosterNettan den 16 maj 2009

    Jag vill ha tips på mat att laga för en person. Det blir lite enahanda!


    Skinkmacka är ju alltid gott och lättlagat!

  • MosterNettan 18 maj 2009

    Tack för alla idéer och inspiration.
    Har dessutom hittat många och härliga recept här på sidan. Det är ju långledigt kommande helg så jag kommer att testa maträtter, både för min egen del samt lite bjudmat också.

    Jag kommer att puffa för Matklubben till alla mina vänner och bekanta!

    Matglädjen spirar!

    Kram till er alla
    Nettan

  • Erajscha 19 maj 2009

    När jag bodde ensam så åt jag ofta bacon och pasta och lät sockerärtor koka med i slutet på pastan Annan bra mat till en är:

    *omelett av den spanska typen, dvs med lite nedtärnade rester i alt. skinka och en tärnad paprika
    * wok
    * rårakor med stekt fläsk (bara trist att stå och skala och riva till fler)
    * bakad potatis med någon gegga i


    Mina jobbarkompisar är tokiga i kombinationen makrill och keso på knäckebröd.

  • The_mama97mia 19 maj 2009

    Mmm... keso är en räddare i nöden den med - säkrar proteintillförslen....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.