Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Era goda vitkål recept

  • Rajdon 26 januari 2017

    Hej

    Kål r gott :)

    Jag skulle vilja påstå att vitkål skulle kunna ersätta många rätter som har val-fundamentet som potatis,ris och pasta beroende på att man tillagar den mjukt. Sen om det är nyttigt är oviktigt.

    Man kan bryna vitkålen i olja och smör och förvälla den mjuk till bra tuggmotstånd eller koka den. Och vitkål är mycket gott beroende på hur man kryddar den

    Så vilka är era bästa recept på vitkål på = gratänger, stuvningar, grytor, "moussaka" liknande, tacos, köttfärs sås, såsigt, grädde, kombo med lök paprika etc grönsaker, omlett, stunning, eller bara kryddning, örter, såser, fonder etc med vitkål och ost tex etc till en biff eller stek, korv eller fisk och kyckling? Eller vitkål iblandat med ris, pasta eller potatis i strimmlor eller blad?

    Uteslut gärna kåldolmar och pizzasallad eller bara rå som sallad utan tillagad

  • fattigstugans 8 mars 2017

    :)Jag brukar göra gryta med brynt lamm i botten med lite grönsaksbuljong och sen lägger jag i skalade morötter, potatis, palsternackor, purjolök och överst lägger jag styckad vitkål i rätt stora bitar samt lite krem fresh och sen får det koka tills det käns färdigt och det brukar räcka att man kryddar lammet vid bryningen och sen blir det ju smak av buljongen. Lycka till o smaklig måltid.

  • fattigstugans 8 mars 2017

    :)Jag brukar göra gryta med brynt lamm i botten med lite grönsaksbuljong och sen lägger jag i skalade morötter, potatis, palsternackor, purjolök och överst lägger jag styckad vitkål i rätt stora bitar samt lite krem fresh och sen får det koka tills det käns färdigt och det brukar räcka att man kryddar lammet vid bryningen och sen blir det ju smak av buljongen. Lycka till o smaklig måltid.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.