Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ersätta skinkstek med benfri kotlett?

  • lillalva 20 oktober 2011

    Hejsan!

    Har hittat ett smaskigt recept på en gryta med skinkstek. Är novis när det gäller kött och funderar nu på om man skulle kunna byta ut skinkstek mot benfri kotlett? Har iallafall koll på att det inte är samma typ av kött, men tänkte att det kanske går ändå (har en hemma).

    Om inte, vad gör man av en benfri kotlett?

    Nån som har koll och vill dela med sig?

    Tacksam för hjälp!

  • husmusen88 20 oktober 2011

    Benfri kotlett, skinkstek mm brukar jag skära grytbitar faktiskt, tycker det blir gott och lättsamt. Mamma använder ofta benfri kotlett och gör stekar av.

  • Kakan1986 20 oktober 2011

    Om jag har en hel bit benfri kotlett har jag på sommaren marinerat och grillat den hel så den fått yta, sedan locket på och låtiti den ligga på ett tag och det har blivit supergott. Kan tänka mig att det mycket väl skulle gå lika bra i ugnen, vet dock inte vilken som är bästa temperaturen eller hur länge den skulle vara inne då.

  • lillalva 20 oktober 2011

    Tack för tipsen! Någon mer?

  • Cassiopeya 20 oktober 2011

    * Skär i tunna skivor och stek, ät med klyftpotatis och bea eller med kokt potatis och gräddsås.

    * Skär i tunna skivor och stek, slå på vatten så det täcker, tillsätt köttfond eller buljong, lök i stora bitar, salt och peppar, låt småputtra en stund. Slå på grädde och red med maizena. Ät med kokt potatis.

    * Denna går också bra att göra med benfri kotlett, den är dessutom supergod och smidig :)
    Fläskfilé utan dess like

  • 7201 20 oktober 2011

    Benfri kotlett brukar jag steka...strimla. Fyll Pitabröd med kött, sallad,
    tomat,gurka,rödlök och tzatziki....(L)

  • The_mama97mia 20 oktober 2011

    Skillnaden mellan skinkstek och benfri kotlett handlar om mörhetsgrad. Skinksteken är mör, men kotletten är mörare.

    Här på MK finns flera recept på "Sambalkotletter" vilket är toppengott att göra även på icke så mört kött.

    Jag brukar grilla benfri kotlett, eller som sagt göra sambalkotletter i ugnen. Också gott att göra schnitzel på.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.