Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färdigsköljd sallad

  • Ulrika91 4 juni 2009

    Godmiddag!
    Jag sitter här och är lite lat idag, äter en färdigsköljd sallad, sådan som säljs i påse.

    Nu undrar jag, är det någon som vet eller har någon åsikt angående hur bra det är att köpa färdigsköljd? Vad är den ens sköljd i?

    Är det bättre och mer hygieniskt att köpa vanlig?

    Jag köper sällan eller aldrig på påse, men det är allt bra att veta ändå
    :)

  • gimmiahug 4 juni 2009

    Hej!

    Jag är inte helt säker på hur det är här i Sverige, men jag bodde i England i många år och där kom det småningom fram att salladen är sköljd i vatten och klorin - det skulle inte förvåna mej ett dugg om det är samma sak här :( !

    Sallad på påse är annars så praktiskt så på många vis hoppas jag att den är sköljd i enbart vatten, men köper den inte mer - köper ett par huvuden av olika sorter på torget i stället och gör egna blandningar (billigare, så klart också).

  • mariaengstrom 4 juni 2009

    Jag har hört att man bör skölja den ändå. Tror det är rätt personligt, man kan inte tro på alla råd och rön för då kan man snart inte äta något längre och det vore ju tråkigt =)

  • MosterNettan 4 juni 2009

    Jag tyckte inte riktigt om aromen när jag öppnade påsen så jag sköljde den och la salladen i isvatten för att krispa till den en smula. Jag tyckte det smakade parfym av salladen.

    Behöver jag säga att jag inte köper färdigsköljd sallad fler gånger?

  • Okänd 4 juni 2009

    Vi testade färdigsköljd sallad i skolköket för några år sen....Nej fy och blä vad det luktade och även smakade , trots att vi sköljde noga och länge.
    Vi återgick ganska snart till att skölja och skära vår egen sallad.....
    Det är absolut mer hygieniskt att göra egen sallad.....Då ser man om det är bla. ovälkomna lusar i salladen eller annat.....Och fritt från eventuella konserveringsmedel.
    Under vintern har salladen varit extra dålig med både löss och bruna blad. Är det mycket löss i ett salladshuvet så skär det i bitar och lägg i ättiksvatten.....Då dör de odjuren och sen sköljer man igenom med rent vatten.
    Överbliven skuren isbergssallad kan läggas i kallt vatten i kylen.....Då håller den sig fräsch och krispig.

  • boz1965 4 juni 2009

    Sallad på påse är inte särskilt klimatsmart och det är dessutom onödigt dyrt när det bara tar ett par minuter att skölja den själv.

  • lena4 4 juni 2009

    Jag har aldrig köpt färdigsköljd sallad, vet inte om det blir heller.

  • Disen 4 juni 2009

    Jag sköljer den oavsett vilken sallad jag köper. Att göra det tar ju inte så lång tid.

  • knacken 5 juni 2009

    Köper alltid lösviktssallad om det finns och blandar själv olika sorter tycker jag är bäst och godast har aldrig köpt färdigsköljd sallad

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.