Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färsk pasta kan man frysa?

  • redd 8 juli 2009

    En av dom lokala butikerna säljer olivers pasta maskiner för 300:- stycket så funderar på att köpa en.

    Men om jag har förstått det rätt blir det en del disk och ganska bökigt att ta fram hela maskineriet för lite mat, så undrar går det bra att frysa färsk pasta?

    Tänkte att om man lägger det på en plåt i frysen borde det vara lätt att packa vidare i kompakta förpakningar med typ lasangeplattor eller buntar med bandspagetti?

    Någon som har någon erfarenhet av detta eller någon orsak varför det inte skulle fungera/bli sämre?

  • Annafbg 8 juli 2009

    Jag har fryst paket med färsk pasta och det gick alldeles utmärkt. Har aldrig gjort egen, men det borde ju fungera lika bra.
    Lycka till!

  • ipk 8 juli 2009

    Det går utmärkt att frysa pasta, jag fick massor med fullkornspasa (skruvar) över efter en middag, Det var pasta med spenat/morotssmak som jag frös. Tinade dem sedan i kylen, det smakade helt ok ock konsistensen var perftek även efter att de varit frusna.

  • idea_ 8 juli 2009

    Håller med annabfg, har också fryst köpt färskpasta med god erfarenhet när jag köpt större mängder. De flesta degar går att frysa, och färsk pasta ar i grund och botten en deg tills dess att den tillagas. Det borde inte vara något problem med hemgjord heller. Lycka till

  • redd 8 juli 2009

    Tackar för feedbacken, låter ju bra att det går att frysa köpt färsk pasta, men jag är lite orolig för att dom fuskar med skumma råvaror typ äggpulver etc.

    Skulle vara intressant om någon som gjorde sin egen pasta kunde svara.

  • Sven2000 23 juli 2009

    Det fungerar utmärkt att frysa egen pasta, jag hade lite problem med att pastan inte ville behålla formen efter jag hade tinat den så det blev en stor klump istället, men det går.

  • redd 23 juli 2009

    Skrivet av Sven2000 den 23 jul 2009

    Det fungerar utmärkt att frysa egen pasta, jag hade lite problem med att pastan inte ville behålla formen efter jag hade tinat den så det blev en stor klump istället, men det går.


    Tog ett tag för mig att få tummen ur men idag var jag iväg och köpte maskinen i alla fall, skall försöka använda den i morgon bara det dåliga vädret håller i sig så man slipper bli uttvingad till grille (Y).

    Men åter till frågan.
    Var det så att pastan klibbade ihop? I så fall kanske man kan torka den lite innan man delar upp den och fryser den? Typ hänga den på torkställningen en timma eller så ;)

  • NicolinaZ 24 juli 2009

    Det är härligt att göra egen pasta! Och egentligen är det varken klottigt eller orsakar mycket disk. Jag har inte frusit pasta - den blir så god att det mesta brukar gå åt direkt - men nog sparat den över natten i kylskåpet. Ett tips är att mjöla den färdiga pastan ordentligt så den inte klibbar ihop - ja och också att först låta den orka lite glest utspridd...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.