Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Falukorv som smakar gris

  • frokenviol 23 mars 2013

    Någon som vet varför falukorv och ibland också annat kött smakar gris? Har råkat ut för det flera gånger tex med kotlett med ben, fläsk, falukorv, fläskfärs?

  • Anderstam 23 mars 2013

    Den enkla förklaringen är väl att det smakar gris för att det är griskött.

  • Tesslatess 23 mars 2013

    Kan ha att göra med ålder på maten, hade griskött i frysen och innan det blev dåligt så smakade det mycket gris. På samma sätt kan en mjölk som börjar bli sämre smaka ko-stall eller lax smaka fisk.

  • eva23 24 mars 2013

    Är detta ett skämt? Klart att fläskkött smakar gris och att lax smakar fisk. Vad hade ni väntat er?

  • boz1965 24 mars 2013

    Skrivet av eva23 den 24 mar 2013

    Är detta ett skämt? Klart att fläskkött smakar gris och att lax smakar fisk. Vad hade ni väntat er?


    (Y)

  • woopi 24 mars 2013

    Det konstiga är att inte frokenviol ej vet vilket kött hon köper,ta reda på vad du handlar först. :)

  • gazza1 24 mars 2013

    Kan bero flera skaer bla. på hur det är slaktat. Det kan även bero på om det är kött från galt (icke kastrerad han gris.

  • Tesslatess 25 mars 2013

    Skrivet av eva23 den 24 mar 2013

    Är detta ett skämt? Klart att fläskkött smakar gris och att lax smakar fisk. Vad hade ni väntat er?


    Jo visst vet jag vad jag äter och vad jag köper. Men laxen har en väldigt mild smak och faller mej i smaken, medan jag har svårt för smaken på insjöfisk.
    Och det är ju en jäkla skillnad i smak på ny fräsch fisk och en som börjar bli gammalt men ännu inte är oätlig.

    Dessutom har jag för mej att det är fritt forum och tycker att det är skammligt att enkla frågor kan ge så snäsiga och otrevliga svar.
    Istället för att svara elakt och snäsigt går det väl att svara att man inte varit med om det fenomenet som beskrivs, eller inte svara alls om man inte har något vettigt att komma med.

    Fy skäms! (N)

  • [email protected] 27 mars 2013

    Ibland kan det vara så att korven är tillverkad av fryst fläskkött och då kan det ge en annorlunda smak som inte är så god. Ofta är det kombinerat med en gryning konsistens på korven. Den bästa korven ska tillverkas av färska råvaror. Då blir det varken fläsk- eller grissmak, då smakar det bara gott!
    Tommy Simo

  • Lenkan 27 mars 2013

    Skrivet av Tesslatess den 25 mar 2013
    Dessutom har jag för mej att det är fritt forum och tycker att det är skammligt att enkla frågor kan ge så snäsiga och otrevliga svar.
    Istället för att svara elakt och snäsigt går det väl att svara att man inte varit med om det fenomenet som beskrivs, eller inte svara alls om man inte har något vettigt att komma med.

    Fy skäms! (N)

    Håller med dig. Man ska inte svara på det sättet tycker jag, det är ett öppet forum. Om man tycker frågan är banal, låt bli att svara på den istället

  • Mistys 29 mars 2013

    Håller med....många nedlåtande kommentarer du fick där (N) (N) (N) varför så nedlåtande kommentarer i ett öppet forum?

    Jag förstår precis vad du menar. Har råkat ut för lax som verkligen smakar som frän fisklukt. Medan man ju är van att lax smakar mild och len, rätt neutral fisksmak. Här tror jag det handlar om att laxen inte har så många dagar kvar. Köpte en bit med kort datum en gång. Den var inte dålig men helt klart mer frän i smaken och det luktade verkligen fiskebåt när den stektes, så det gör jag inte om.

    Ang gris så smakar köttet fränare ju äldre grisen är och okastrerade galtar är oätliga och smakar verkligen som det luktar i en svinstia, mycket gris. Nu gissar jag hejvilt och det är inte meningen att trampa på någon tillverkare men......kan det vara så att pengar styr. Man låter grisen växa till sig lite mer än vad som är vanligt innan slakt eller får bli för gammal innan kastrering?? Allt för att få mer kilo kött för pengarna och detta blir sen korv som kan kryddas lite extra i strävan efter billig mat. Har du märkt om det är något visst märke av falukorven som är sämre?

    Vet inte om felslaktade grisar kan göra att köttet smakar mera gris än normalt......kanske. Kött kan ju ta smak av olika saker om slakten inte går rätt till. Ex smakar lamm kofta om ullen kommit i kontakt med köttet ...bara lite grand. Här är slaktmetod jätteviktigt.

    Mycket bra fråga tycker jag då man ju kan undra om jakten efter större djur / mer pengar gör att köttet smakar sämre.

  • Lunchdax 29 mars 2013

    Bra fråga!

    Vid mycket stresshormon(som utsöndras vid rädsla och andra stressfaktorer vid slakt/leverne och under transport)som finns i köttet, finns smak av fränhet just eftersom stresshormonet i sig smakar surt och fränt. Irländskt och sydamerikanskt kött lär vara värstingar just på grund av deras mycket dåliga behandling av sina slaktdjur vilket medför en icke-aptitlig fränhet till köttet, enligt några kockar jag träffat och som därav undviker att använda köttet ur smaksynpunkt. (att inte använda köttet ur djur-etiska-synpunkt är en annan fråga....)

    Angående fisk, och troligen oftast annars också, så är det åldern på råvaran som är orsaken till smakförändring. Alla råvarors smak ändras med ålder, och blir oftast starkare vilket ibland uppskattas (ost?) och ibland inte (fisk?). Det är stor skillnad på färskt kött och på gränsen till gammalt kött. Vilket inte behöver vara dåligt, men kan krävas lite extra kryddning!

  • frokenviol 29 mars 2013

    Skrivet av Tesslatess den 25 mar 2013

    Skrivet av eva23 den 24 mar 2013

    Är detta ett skämt? Klart att fläskkött smakar gris och att lax smakar fisk. Vad hade ni väntat er?


    Jo visst vet jag vad jag äter och vad jag köper. Men laxen har en väldigt mild smak och faller mej i smaken, medan jag har svårt för smaken på insjöfisk.
    Och det är ju en jäkla skillnad i smak på ny fräsch fisk och en som börjar bli gammalt men ännu inte är oätlig.

    Dessutom har jag för mej att det är fritt forum och tycker att det är skammligt att enkla frågor kan ge så snäsiga och otrevliga svar.
    Istället för att svara elakt och snäsigt går det väl att svara att man inte varit med om det fenomenet som beskrivs, eller inte svara alls om man inte har något vettigt att komma med.

    Fy skäms! (N)


    Tack för bra svar och för att du förstår vad jag är ute efter! (Y)

  • frokenviol 29 mars 2013

    Skrivet av Tesslatess den 23 mar 2013

    Kan ha att göra med ålder på maten, hade griskött i frysen och innan det blev dåligt så smakade det mycket gris. På samma sätt kan en mjölk som börjar bli sämre smaka ko-stall eller lax smaka fisk.


    Okej,det kan va en tanke. Ska fundera på det, tack :)

  • frokenviol 29 mars 2013

    Skrivet av Mistys den 29 mar 2013

    Håller med....många nedlåtande kommentarer du fick där (N) (N) (N) varför så nedlåtande kommentarer i ett öppet forum?

    Jag förstår precis vad du menar. Har råkat ut för lax som verkligen smakar som frän fisklukt. Medan man ju är van att lax smakar mild och len, rätt neutral fisksmak. Här tror jag det handlar om att laxen inte har så många dagar kvar. Köpte en bit med kort datum en gång. Den var inte dålig men helt klart mer frän i smaken och det luktade verkligen fiskebåt när den stektes, så det gör jag inte om.

    Ang gris så smakar köttet fränare ju äldre grisen är och okastrerade galtar är oätliga och smakar verkligen som det luktar i en svinstia, mycket gris. Nu gissar jag hejvilt och det är inte meningen att trampa på någon tillverkare men......kan det vara så att pengar styr. Man låter grisen växa till sig lite mer än vad som är vanligt innan slakt eller får bli för gammal innan kastrering?? Allt för att få mer kilo kött för pengarna och detta blir sen korv som kan kryddas lite extra i strävan efter billig mat. Har du märkt om det är något visst märke av falukorven som är sämre?

    Vet inte om felslaktade grisar kan göra att köttet smakar mera gris än normalt......kanske. Kött kan ju ta smak av olika saker om slakten inte går rätt till. Ex smakar lamm kofta om ullen kommit i kontakt med köttet ...bara lite grand. Här är slaktmetod jätteviktigt.

    Mycket bra fråga tycker jag då man ju kan undra om jakten efter större djur / mer pengar gör att köttet smakar sämre.


    Tack för bra svar! Härligt med folk som har smaklökar som fungerar och som förstår att ta andra människor på allvar istället för att bara vara otrevlig och töntig. (Y)

    Köper svenskt kött och försöker hålla mig till "säkrare" märken.

    Har bestämt mig för att dra ner på köttkonsumtionen och att börja köpa ännu bättre kött för att slippa äckligt kött i framtiden.

  • VeraH 29 mars 2013

    Jag har också ställt mig den frågan om varför grisen till tider har fränare smak og mer stickande lukt.

    Bor i Norge där importerat kött är relativt nytt. Som regel kan man få billigare biffkött av oxe, men sällan griskött. Med andra ord är fläskköttet som regel norskt, men det har i alla fall kommit kött på marknaden som de stora dagligvarubutikerna tar in för att sälja billigt. Detta kan ofta ha denna smak och lukt.

    Min konklusjon är att detta är kött som tidigare inte slaktades. I alla fall inte till kotletter eller liknande. Jag tror som över också att detta är okastrerade grisar som ger denna smaken.

    Smaken har jag specielt känt på fläskkarre, något jag gillar att grilla på sommaren. Trist att inta en god grillmiddag och känna den onda smaken. Jag är också mer försiktig med vilken produsent jag köper fläskkött från numera.

  • boz1965 30 mars 2013

    Om fläskköttet kommer från en galt (okastrerad hangris) kan det smaka lite fränt, nästan åt det fiskaktiga hållet... Idag tillämpar man oftast kemisk kastrering av galtar eftersom det anses humanare än att göra ett kirurgiskt ingrepp, vanligen utan bedövning. Nackdelen är att kemisk kastrering inte alltid fungerar på det viset att "galtsmaken" försvinner helt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.