Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Familjen växer, blir fem och behöver tips på billig mat i stormängd.

  • Hibiscus70 21 juli 2011

    Hej,
    Från att varit ensamstående med ett barn blir vi nu en familj med tre barn och två vuxna. Jag behöver tips från er i stor-famlij på hur man lätt och smidigt kan laga 8 portioner vardagsmat i ett vanligt kök. Maten skall vara nyttig mättande och inte alltför dyr.
    Barnen är i skolåldern och äter som små hästar, vi vuxna behöver matlådor.
    Vanliga barnvänliga recept kan jag och dubbla dessa.
    Det jag efterlyser är grytor, gratänger osv och även tips på hur man använder sig av ugn istället för stekpanna osv.
    Funderar på att köpa en större kastrull, vilken storlek bör jag satsa på samma gäller en gryta som går både på spisen och i ugnen vilken storlek bör jag satsa på? Är det något mera jag borde investera i typ större ugnsform eller liknande.
    Det är på gränsen att en plåt med kycklingklubbor räcker. Hur skall man få plats med all mat i vanliga kastruller och plåtar. Hur gör ni.
    Alla tips mottages.

  • DoctorWho 21 juli 2011

    Den här tråden heter Matlådor, men den kan nog hjälpa dig för det är recept och tips på mat i MÅNGA portioner. http://www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/matlaador_11286.html
    Eller dessa recept som MatAnders tipsade om i tråden Storkok:
    Höns/kyckling och curry
    Burgundisk köttgryta
    Lammfärsgratäng med aubergine och potatis
    Lammsoppa på turkiskt vis
    Lergryta med mellanöstern touch
    Min gulasch (pörkölt)

  • DoctorWho 21 juli 2011

    Själv har jag köpt KONCIS Ugnsform med galler, 139 kr på IKEA.
    Längd: 40 cm
    Bredd: 32 cm
    Höjd: 6.5 cm

    Gillade den så mycket att jag köpte en till. Perfekt storlek till en stor familj.
    Jag brukar göra lasagne eller kålpudding på 1 kg färs (formen blir full) och det räcker till MÅNGA.

  • boz1965 21 juli 2011

    Kolla efter storpack av kött och fisk i butiken. Det brukar vara lägre kilopris på det. Det gör ju inget om man köper 2-3 kilo färs t.ex., det går ju att dela upp i "platta paket" och frysa in, det gör jag trots att jag lever ensam. Lägg exempelvis 250g köttfärs i per fryspåse och platta till dem (innehållet tinar fortare då), det ger två ordentliga portioner, tre om du gör köttbullar eller pannbiffar, fyra om du gör gryta eller soppa. Sen tar du bara fram så många påsar som du behöver för tillfället och tinar upp.

    Ska du använda råvaran samma dag så kolla också efter "kort datum". De varorna brukar vara 30 - 50% billigare. Men kolla så att det är en dag eller två kvar på "bäst före".

    Har du inget emot krokiga gurkor, tomater med mindre skönhetsfel osv. så gå på torget och kolla torghandlarnas andrasorteringslåda, där kan du få varorna till halva priset - oftast. Det är absolut inget fel på varorna, det är bara det att utseendet inte följer EU-normen.

    Sen kan man ju handla på Lidl, WIlly's och Netto. Men på Lidl och Netto ska du alltid kolla kvittot, det är inte alltid att priserna i kassan stämmer med reklambladet och/eller hyllkanten. Netto har märkesvaror och är en aning dyrare än Lidl. Lidl har sina egna märken som är billigare än märkesvarorna. Men av Lidl's mejerivaror (t.ex. mjölk och ost av det egna märket Milbona) är större delen tillverkade av Skånemejerier så du behöver inte ha dåligt samvete för att de skulle ha åkt runt halva Europa i lastbil och skitat ner miljön. De frysta köttbullarna (Enebacken) tillverkas av Dafgårds, falukorven (också Enebacken och dessutom e-nummerfri) av Ingmar Johanssons i Gbg, de färska köttbullarna av Scan. Det finns betydligt fler produkter i Lidl's sortiment som är av svensk härkomst och tillverkning, det gäller bara att läsa det finstilta på paketet.

  • Cassiopeya 21 juli 2011

    Detta är en god potatisgratäng som är lätt att dubbla och göra i större form eller i långpanna. Viltfärs är kanske inte billigt, men det går bra med vilken färs man vill :) Smidigt att ha med till jobbet dessutom ;)

    Potatis- och viltfärsgratäng

    En av mina favoritgrytor är denna. Går att göra grytbasen först och frysa in, och sedan ta upp och göra klart grytan samma dag man ska äta den.

    Sötsyrlig mangogryta

    Till helgen vill man kanske unna sig något lite extra, detta är supergott och enkelt till vilket kött man nu föredrar. Smakar också bra i måndagens lunchlåda :p

    Ugnsrostade rotfrukter med smak av Italien

  • The_mama97mia 21 juli 2011

    Kassler till sjöss

    instämmer, det finns några andra trådar som handlar om Billig mat. Storkostips speciellt finns det väl inte för mkt av.
    Jag länkar till några av mina favisar som är lätt att göra i större mängder.

    Har du varmluftsugn? I så fall inga problem att köra flera plåtar samtidigt i ugnen.
    Jag gör köttbullar i ugnen på plåt, ogillar stekoset.

    Ugnsstekt picnicbog med timjan och äpple

    Thaikyckling med nudlar

    Städdagssoppa - enligt Mia

    PPP - PastaPizzaPannkaka

    Pasta och köttfärsgratäng med bearnaisesås

    Millans fisk

  • MatAnders 22 juli 2011

    Investera i rejäl gryta/kastrull det kommer du inte att ångra, jag har en stor på 10-12 liter köpt på ö&b och den va inte speciellt dyr och riktigt bra.
    Lycka till.

  • DoctorWho 23 juli 2011

    De här kakorna brukar gå åt som smör i solsken. Det blir en lånpanna full.
    Sega havrerutor

  • Tingeling13 23 juli 2011

    Lasange

  • Tingeling13 23 juli 2011

    [recept]5358 [/recept]

    Evas goda vardagsgratäng

    Festgratäng med köttfärs

  • ditolina 2 augusti 2011

    Vi är en familj på 6st och barnen äter en hel del :P
    Köp som sades en en stor kastrull eller flera!
    När du gör köttfärssås, gör på typ 2kg en grund med lök morötter osv, sedan kan du av det göra soppa, lasagne, moussaka, pizza fyllning mm. Frys in om ni inte vill äta köttfärs mat hela veckan :D

    Har du varmluftsugn? Då kan du göra dubbla plåtar av långpannkaka, Här räcker en plåt bara till barnen... Pannkaka är billig mat, men mest bukfylla i min mening :/ men med rivna morätter till är det väl ok, så kan man byta ut lite vetemjöl till grahamsmjöl...

    Chili con carne är mat man kan göra större satser av.

    På Willys kan man köpa STORA konserver av, tonfisk, majs, ananas, tomatkross, kikärtor.
    Ananasen kan du frys in men juicen, majsen går att frysa utan spadet.
    Kikärtorna kan du göra kikärtsbiffar av. Men även ha i sallad eller med sweet chili på sidan av maten.

    Har ni möjlighet så köp köttdjur hos en bonde. Blir billigare och man vet vad man får.
    Vi brukar köpa en hel älg och så fyller vi frysen. Betydligt nyttigare än kadaver köttet man köper i köttdiskarna på affären hehe :D

    Hittar du bra pris på kycklingfilé så har jag ett kanonbra recept!
    1kg kycklingfilé
    1l vatten
    6matskedar soya
    1 pressad citron
    koka i 35-40 min och låt stå i ca 8tim

    Den blir underbart saftig och du kan ha den till ris, i sallad till potatis eller vad du vill.
    Jag brukar göra på 2kg. Spadet är gott att ha som sås, men man kan även ta tsatziki, currysås eller vad man önskar till. :P


    Ica hade i buffé en artikel om storkok, recepten ser smaskiga ut, men har inte testa något ännu.
    https://www.ica.se/Recept-Mat/ICAs-kundtidning/Reportage1/JAN-Storkok/

    Lycka till! :P

  • Erajscha 3 augusti 2011

    Vi lagar alltid matlådor när vi lagar mat så vi lagar alltid till minst fem. Vissa saker gör vi inte så ofta (som hemgjorda köttbullar t.ex.) men smidig mat att laga sådär är köttfärslimpa, korv stroganoff, och som ditolina skriver köttfärsås med en bas på riven morot, lök och vitlök. Eftersom köttfärsås blir godare om den får stå och puttra i en timme så gör jag alltid den i största grytan och på minst ett kilo köttfärssås. Första vändan äter vi den till spaghetti och wokad broccoli och andra vändan i lasagne.

    Glöm inte grönsakerna, morötter, broccoli, ärtor och gröna bönor drygar inte bara ut måltiden utan gör att man bli mätt längre.

    Där här receptet på köttfärslimpa är lätt att dubbla och är en av 14-åringens favoriter hos oss:

    Enkel köttfärslimpemiddag

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.