Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fantasilös mamma vill ta del av era veckomatsedlar...

  • maithab 16 augusti 2009

    Jag skulle också behöva göra matsedel lite oftare. Det går i vågor.
    Jag tycker till skillnad från någon annan här att det lätt kan bli saker över i kyl och skafferi om man gör matsedel, eller går ni igenom skafferi och kyl först och kollar vad som finns hemma och gör matsedel utifrån det?
    När man inte gör matsedel får man ju liksom se till att ta det man har...

  • The_mama97mia 16 augusti 2009

    En dag i veckan - minst - blir det ju rester....

  • Lisa35 16 augusti 2009

    Jag tycker det är väldigt skönt att ha en matsedel klar. Blir enklare att få maten på bordet när man kommer hem från jobbet. Jag brukar kolla över när det är dax att göra ny matsedel vad som finns hemma så att det blir rundgång i frysen. Oftast försöker jag ha en dag var med kyckling, kött, färs, soppa, pasta o s v.....funkar bra i vissa perioder och dåligt andra......men gud, vad skönt det är när man får det att fungera. Man sparar mycket tid både att rota runt hemma vad man skall äta och det går snabbare att handla. Så matlistor är super att ha (Y)

  • Mistys 16 augusti 2009

    Jag gör matsedel och gjort sen mina första barn föddes 85. Av ekonomiska själ gör vi matsedel utefter vad som finns i kyl och frys. Handlar alltid mat till extrapris, betalar aldrig fullpris för sovlet så att säga och har inte gjort heller sen 85. När vi är i butiken handlar vi inte strikt efter listan som alla säger man ska göra utan köper också det vi hittar som butiken erbjuder billigare som vi vet att vi brukar äta. Det får sen utgöra nästa veckas mat. Ex finns ju ofta korv,kyckling , färs, kotlett mm till ex pris. Varför då betala fullpris ex nästa vecka :@

    Jag tänker en pastadag, en risdag och en kokt potatis dag. sen blir det ofta klyftpotatis eller tacos eller liknande till helgen. Pannkaka äter vi var tredje torsdag och då alltid med fläsk och ärtsoppa.

  • Vickelina1 16 augusti 2009

    Jag är ny här, men hoppar in i detta. Vi har idag gjort en lista för 6 dagar framåt.
    Vi började idag med:
    Sönd: wookgrönsaker, korv o ris
    Månd: Makaroner och falukorv
    Tisd: Spagetti o Köttfärssås
    Onsd: panerad rödspätta, potatis o reumoladsås
    Tors. Pannkaka
    Fre: Tacos

    Sen måste jag kolla skolmaten, så det inte krockar, för då får man växla dagarna. .-)

    Sen tog ideérna slut.
    Kul att börja här så man får ideér av andra (Y)

  • Erajscha 16 augusti 2009

    Jag gör matsedel för hela månaden i förväg, det tar lite tid och så men är värt mödan eftersom det då går att planera in t.ex. att halva falukorvsringen ska ätas ena veckan och andra den nästa. tack vare det här systemet har vi ett ungefärligt matkonto på 2000 kronor. Det inkluderar matlådor till mig och sambon när vi jobbar, läsk till helgerna, toapapper och sånt och även våra två katters torrfoder.
    (Vi är två vuxna och en 12-årig grabb varannan vecka)

    Jag utgår alltid från tre delar när jag komponerar måltiderna: grönsaker, kött/fisk/kyckling och pasta/ris/potatis/bröd etc.

    Grabben älskar kyckling så vi äter oftast kyckling två gånger under de veckor han är hos oss och mer vuxenorienterad mat när han inte är hos oss.

    Annars kan det se ut ungefär så här:

    Lunch Middag
    Lördag Korv med bröd, coleslaw Grillade revbensspjäll, grillade grönsaker, pommes
    Söndag Ägg och bacon Pannbiff, potatis, pestogrönsaker
    Måndag Matlådor (rester) Wokad kyckling med grönsaker och ris
    Tisdag Matlådor (rester) Spaghetti och köttfärsås, broccoli
    Onsdag Matlådor (rester) Torsk med mandel, potatis och ärtor
    Torsdag Matlådor (rester) Stekt falukorv, stekt potatis och kokta haricots verts
    Fredag Matlådor (rester) Grillade fläskkotletter, sallad, bröd och tzaziki,
    Lördag Hamburgare med bröd Tacos/tortillas
    Söndag Korv med bröd Helstekt kyckling, ugnsstekta grönsaker/potatis
    Måndag Matlådor (rester) Makaroner och köttbullar, ärtor
    Tisdag Matlådor (rester) Citronbitare, potatis, remoladsås och gröna bönor
    Onsdag Matlådor (rester) Kebabgryta, ris, ärtor
    Torsdag Matlådor (rester) Pannbiff, fiberpotatismos, morotsstavar och ärtor

    Etcetera...

  • Annelijo 16 augusti 2009

    Vi brukar handla en gång i veckan.Då kollar jag vad jag har hemma.Skriver matsedel,varierar så mycke kan och att de ska passa alla.En dag fisk,kött köttfärs kycklingoch mycke grönsaker.Vissa rätter blir oftare,men något nytt varje vecka.Sedan blir det ju lite godare mat på helgerna

  • farmoringer 16 augusti 2009

    Har skrivit matsedel så länge jag kan minnas tror jag. Nu för tiden har jag pasta en gång i veckan sen är det mest potatis i olika formationer. Fisk har vi minst en gång i veckan också. Det vi äter till middag på kvällen blir också matlådot till lunch dan därpå..

  • gimmiahug 16 augusti 2009

    Här kör vi matsedel men vad vi framför allt gör, är att under helger laga stora satser av sådant som går bra att frysa - på så vis slipper vi laga mat ett par, tre dagar under veckan! När matsedeln planeras utgår vi ifrån extrapriser etc - igår blev det exemplevis Moussaka eftersom Aubergine kostade 10 kronor kilot i veckan!

    Förra veckan såg ut så här;

    Må Fyllda Zucchini (den kostade också 10 spänn kilot ;) )
    Ti Gryta med lövbiff och kantareller från frysen, råstekt potatis
    On Lax med basilikamos och ugnsstekta kvisttomater, bönor
    To Kryddig chorizo- och grönsakssoppa från frysen
    Fr Kycklingklubbor med ugnsrostad paprika, lök och zucchini, klyftisar
    Lö Moussaka, ris, sallad
    Sö Gratäng på stillahavsflundra, pressad potatis, sockerärter och tomatsallad


    Nu blev det ingen couscous i förra veckan men det använder jag jämt och ständigt annars för supersnabba middagar. Men just maten i frysen är det jag gillar bäst, härligt med färdiga middagar när man är trött!

  • Borchmo 19 augusti 2009

    Jag arbetar som dagbarnvårdare (dagmamma) så att planera luncherna är ett måste. Strax efter att jag börjat arbeta som dagbarnvårdare fick jag gå en matkurs via jobbet. Där fick vi några regler att hålla oss till när det gällde planering av mat. (Fisk och köttfärsrätt - minst 1g/v. Korv 1g varannan vecka) Vi dagbarnvårdare (i mitt område) använder oss av så lite "färdigmat" och tillsatser som möjligt när vi lagar mat. Efter arbetet lagar jag eller min man dock ofta "snabbrätter" till våra barn och använder oss av halvfabrikat om jag inte har lyckats få rester över. Typiskt 2 veckors schema hos mig.

    Månd. Stuvade makaroner och köttbullar Månd. Ris och korvstroganoff
    Tisd. Potatis och fiskgratäng Tisd. Potatis, fiskpinnar och dillsås
    Onsd. Ris och chilikassler Onsd. Spagetti och köttfärssås
    Torsd. Soppa och pannkaka Torsd. Fläskpannkaka
    Fred. Kalops Fred. Potatis, kyckling och sås.

  • mrs-h 5 maj 2012

    Jag brukar försöka skriva veckomatsedlar för att få vardagen lite enklare. Att stå i affären efter jobbet och försöka komma på vad vi ska ha till middag blir både dyrt, onyttigt och dålig variation.

    Mina veckomatsedlar lägger jag upp på:
    http://allasmaker.blogspot.se/

  • Linda-77 5 maj 2012

    Hej
    Vi kör matsedel för en hel månad och storhandlar efter den...
    Brukar ha en rätt med fisk, köttfärs, korv, kyckling, och sedan lite annat :)
    Vi handlar dom färskvaror som behövs typ en gång i veckan.

  • ms8 5 maj 2012

    Skrivet av redd den 22 jul 2009

    Jösses jag trodde matsedel hemma var en myt.
    Fast å andra sidan äter vi inte mat på vardagarna normalt.

    Veckans(helgen för det mesta) mat planeras på fredagen, oftast i butik där man ser vad dom har som är billigt och av god kvalitet.

    I övrigt år kokt potatis banlyst om det inte går att få en riktigt bra brunsås till, typ revbensspjäll eller stek, tycker inte man blir mätt mer än 30min och smakar inte så gott heller.

    Sedan har vi alltid en hell del olika köttsorter i frysen samt konserver för vok, pastasåser etc.
    vad äter du då? inget.Vi äter iallafall mat varje dag.Husmanskost helst.Mest potatis alltså.Matsedel=JA.Jag äter iallafall mat varje dag.Helst hemlagad.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.