Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Favorit Halvfabrikat

  • bernit 3 december 2009

    Definition på hel- eller halvfabrikat är svårt men i princip bojkottar jag färdigmat typ "kemisk" Bearnaise o.dy, eller pulvermat som soppor, såser, pannkakor, etc. eller färdiga pajer, köttbullar, kåldolmar, pizza, fiskgratiner etc.
    Däremot gillar jag korvar och ostar så jag kan inte säga att jag är konsekvent:p:p
    Kort sagt jag gör hellre en egen pytt i panna än att köpa en färdig.:p:p

  • agaleb 4 december 2009

    Jag använder nästan aldrig hel- eller halvfabrikat. Men ibland kan de slinka med kinesiska vårrullar som jag tycker är jättegoda och kåldolmar som är lite "meckigt" att göra och förstås korvar av olika slag och ostar. Har försökt mig på pytt i panna och färdiga snitzlar men det går inte bara, för att inte tala om fiskpinnar eller färdigt potatismos och färdiga köttbullar. Men jag är väl kräsen med tanke på den mat min mamma serverade för att inte tala om min svärmor och min farmor.
    Så kanske det är av gammal och ohejdad vana att det "måste" vara hemmagjort.
    :):)

  • 123Linnea 4 december 2009

    Skrivet av Gnurf den 25 nov 2009

    En grillad kyckling kan det väl bli ibland. Å starka korvar som chorizo, kolbasz, ostkorv använder jag ibland till blandade grillspett om sommaren och som pikant grytingrediens om vintern...:)

    Skrivet av bernit den 3 dec 2009

    Definition på hel- eller halvfabrikat är svårt men i princip bojkottar jag färdigmat typ "kemisk" Bearnaise o.dy, eller pulvermat som soppor, såser, pannkakor, etc. eller färdiga pajer, köttbullar, kåldolmar, pizza, fiskgratiner etc.
    Däremot gillar jag korvar och ostar så jag kan inte säga att jag är konsekvent:p:p
    Kort sagt jag gör hellre en egen pytt i panna än att köpa en färdig.:p:p


    Oj då - om vi kallar korv och ost för färdigmat - ja då kan jag börja räkna upp en hel del andra saker som jag ALDRIG skulle fundera på att göra själv.
    Smör - jag vet att man kan göra smarrigt själv, vin, inlagda rödbetor, choklad, knäckebröd...
    Jag mal inte så ofta mjöl heller, kan jag erkänna.

  • Gnurf 4 december 2009

    Men Hallå!! Mal du inte eget Mjöl Linnea!!?? Liite mer präktighet skulle inte skada där i det röda huset vid vägs ände :) Dagens kvinnor håller ju på att tappa greppet totalt...(L)

  • Lennart_58 4 december 2009

    Quornfärs o quornfileér. Favoriter, samt frysta grönsaker.:p

  • helle72 4 december 2009

    Såhär lagom i juletid köper jag risgrynsgröt i rulle. Enkelt och oftast gott.

  • berggrenskan 4 december 2009

    En och annan kroppkaka slinker nog ner, vårrullar funkar som lunch ibland, gulaschsoppa på burk tycker jag också är god

  • The_mama97mia 4 december 2009

    Något jag ALDRIG skulle köpa färdiggjort är pannkaka. Min morsa har ibland köpt färdiga PLÄTTAR!!!!! Inget goda.

  • sessa79 4 december 2009

    pyttipanna o potatis bullar.. enkel lunch ..

  • Lennart_58 9 december 2009

    Köper ibland en halv liter Grönstedts Extra, är det hel eller halvfabrikat. Tänkte göra eget men är för feg....

  • 123Linnea 9 december 2009

    Om du tänker använda den som den är, är den väl ett helfabrikat.

    Jag har insett, efter att ha följt den här tråden ett tag, att man köper ganska många hel och halvfabrikat:
    Mjöl, ost, sprit, juice, smör - och jag som inte ens bakar mitt eget bröd!!! (förutom ibland).

  • popik 30 juli 2012

    Skrivet av Eery den 25 nov 2009

    kåldolmar(L)


    Jag brukar också köpa dafgårds ostekta kåldolmar , men var har storförpackningen tagit vägen? nu finns det bara 4-pack och det blir dyrare att köpa två 4-pack än ett 8-pack.(N)

  • The_mama97mia 30 juli 2012

    Hehe roligt att väcka tråden -
    kom på några halv-fabrikat som jag gärna köper -.
    smördeg!
    Filodeg!
    och ibland Pizza-kit!

  • Linlock 30 juli 2012

    Änglamarks veg ärtsoppa på korv tycker jag är jättegod och kostar bara typ 10 spänn. Jag kan koka själv men ärligt talat tycker jag inte det är värt! (Y)

  • flabban 30 juli 2012

    Fryst vitlöksbröd. Har försökt att baka själv, men inte fått till det riktigt. Så det överlåter jag på dom som kan.

  • rosatalo 30 juli 2012

    Skrivet av Mithrandir den 25 nov 2009

    Jag köper så sällan halv- eller helfabrikat så jag har lite svårt att plocka ut en. Men Lidl's egna fiskpinnar är inte helt fel. De har också blivit bäst i test i nån mattidning, har jag för mig. Mest fisk och minst panad av de som testades (däribland Findus).



    Lustigt nog var det ICA kuriren som gjorde testet. Jag håller med dig om fiskpinnarna, de är klart bäst av de vi provat. Blir de några över från middagen är de goda på mackan.

  • svengelsk 30 juli 2012

    Ekströms nyponsoppa. En gång plockade jag nypon och gjorde nyponpuré.Kladdigt och jobbigt.

  • sju 31 juli 2012

    Skrivet av The_mama97mia den 30 jul 2012

    Hehe roligt att väcka tråden -
    kom på några halv-fabrikat som jag gärna köper -.
    smördeg!
    Filodeg!
    och ibland Pizza-kit!


    Ja, jag gör aldrig smör eller filodeg själv... Köper gärna pizzakit också, liksom tacokit. Det blir en del hel- och halvfabrikat hos mig, jag är periodvis ganska lat i köket.

  • DoctorWho 1 augusti 2012

    Favoriten brukade vara dafgårds ostekta kåldolmar tills jag hittade detta recept som beskriver ett enkelt sätt att göra kåldolmar på.
    Nori Dolmas
    Krossade och passerade tomater har nu blivit favoriten.

  • boz1965 1 augusti 2012

    Lidl's egna (Enebacken, tillverkas av Dafgårds) frysta köttbullar är också helt okej som "nödproviant" när man inte gitter ställa sig vid spisen annat än för att brassa upp några köttbullar och röra ihop lite pulvermos.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.