Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fibrer

  • Penne 30 mars 2008

    Jag skulle vilja, och behöva, äta lite mer fiberrik mat tror jag. Men jag tycker det är svårt att veta vad, och hur mycket man bör äta varje dag. Är det någon som har något tips på saker man kan lägga till i vardagen? Typ en morot tll varje middag tex? Och hjälpre det att byta vanlig pasta till fullkorn, alltså är det egentlgien nån skillnad??

    Det står överallt att frukt och grönsaker är bra, men det känns inte som att det är så mkt fibrer i tex sallad??

    Någon som har några bra tips??

  • enAnnan 30 mars 2008

    Sallad, gurka och tomat har inga fibrer
    däremot gröna ärtor och broccoli.

    Det finns fiberberikad pasta om du inte vill äta fullkorn.

    Hur mycket du bör äta varje dag?
    Det beror på din mage och hur mycket vatten du dricker.
    Mycket fibrer = mycket vatten.

    Vad äter du till frukost?
    Där är det lätt att tillföra fibrer.
    Grovt bröd, rätta flingor och lite frön ovanpå.
    Eller fiberberikad havregrynsgröt.

    Fastän jag har en diabetiker i familjen äter vi vitt ris och vit pasta. Det gör i varje fall ingen som helst skillnad på blodsockret, så jag tror att nyttan med dem är något överdriven...

    Rotsaker!
    Mycket fibrer och mycket gott.

  • enAnnan 30 mars 2008

    Jag glömde ju bönor och linser.
    Att blanda ner någon dl sådan i maten gör skillnad!
    Eller att äta som kall sallad till mat utblandat med sallad, gurka och tomat så blir även dessa nyttiga
    :)

    Baljväxter alltså är också mycket fibrer

  • The_mama97mia 30 mars 2008

    Om jag får akut fiberbrist så tar jag linfrön o strör på youghurten eller filen eller i salladen... Inte vet jag, men det hjälper magen i alla fall om det är av den anledningen....

  • Penne 30 mars 2008

    Äter sällan bröd, men rätta flingor e det typ musli bara eller? Tycker inte det e så kul på morgonen.. Ät musli med linfrön förut men det e ju bara kämpigt kl 7 på morgonen.. Nu äter jag allbran, och inbillar mig att jag e såå hälsosam...! :)

    Tack för hjälpent

  • The_mama97mia 30 mars 2008

    allbran är väl väldigt bra ur fibersynpunkt? Jag tycker det ser ut som barkbitar... haha

  • enAnnan 30 mars 2008

    Allbran är bra flingor, absolut.
    Om man jämför med alla dessa sockerstinna.
    Flingor är en djungel ( där har man fördelen med en diabetesson, vad man får lära sig av dieteister osv)
    Allbran är bra, Special K inget att ha :)

    Jag skulle då prova med yoghurt (levande kultur)
    och kanske 1 msk linfrön som Mia tipsar om.
    Utöver Allbran.

    Är du inte förtjust i bröd så kanske en hård smörgås kan slinka ner.
    Eller bryt ner den i filen/yoghurten.
    Bra fibrer!

  • The_mama97mia 30 mars 2008

    apropå fullkornspasta - mina barn accepterade det i början, jag blandade half and half vanlig o fullkorn men u tycker dom det är jätteäckligt.
    Jag tvivlar på att det tillför sä mkt. Fanns ett test i ngn mattidning nyligen med där man sågade fullkornen. Bättre äta mer grönsaker istället.
    Bland fiberrikt grönt finns väl som EnAnnan säger bönor o linser o broccoli.
    Morot är ju perfekt, istället för frukt om man vill.

  • enAnnan 30 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 30 mar 2008

    apropå fullkornspasta - mina barn accepterade det i början, jag blandade half and half vanlig o fullkorn men u tycker dom det är jätteäckligt.
    Jag tvivlar på att det tillför sä mkt. Fanns ett test i ngn mattidning nyligen med där man sågade fullkornen. Bättre äta mer grönsaker istället.
    Bland fiberrikt grönt finns väl som EnAnnan säger bönor o linser o broccoli.
    Morot är ju perfekt, istället för frukt om man vill.


    Ja vi gillar inte och äter inte fullkornspasta och ris (även om barnen får det i skolan)
    Eftersom det inte gör någon som helst skillnad på blodsockret om man äter vit pasta/ris eller fullkorn så räcker det (den undersökningen eller analysen) för mig.
    Eftersom mängden nyttiga kolhydrater är vad som påverkar blodsockret.

    Och äter man då broccoli, bönor och någon bra proteinkälla till så räcker det.
    Vi får inte bli hysteriska!
    :p
    Helt okej för de som gillar det mer eller tycker att det mättar bättre, men jag hör inte dit...

  • Penne 30 mars 2008

    Jag är mer ute efter fullkorn som är snälla mot magen. Och är väl lite tveksam till att fullkornspasta skulle göra någon större skillnad?

  • Lotten_J 30 mars 2008

    Glöm för all del inte att dricka mkt vatten om du stoppar i dig mkt fibrer, det kan få motsatt verkan om man inte dricker tillräckligt. Sen tycker jag att det är så mycket prat om fullkorn hit och fullkorn dit, vi har snart fullkorn i allt, börjar kännas lite överdrivet för min del. Man bör äta lagoma mängder av allt och sen är det ju individuellt också, inte att förglömma. Men såklart måste man äta "nyttigt" och då tycker jag att man kan fråga någon som är "proffs" på detta om man inte hittar någon sida på nätet att läsa sig till informationen. Det som passar mig kanske inte passar dig om du förstår hur jag tänker. Men som sagt, fibrer måste vi ha.

  • enAnnan 30 mars 2008

    Skrivet av sussie755 den 30 mar 2008

    Jag är mer ute efter fullkorn som är snälla mot magen. Och är väl lite tveksam till att fullkornspasta skulle göra någon större skillnad?


    Helt rätt!
    Det gör ingen skillnad. Du kan ju det här
    :)

    Linfrö eller psylliumfrö på morgonen gör susen om det är magen du tänker på.

  • farmoringer 30 mars 2008

    Jag är ingen fiber jagare precis...Äter mörkt och grovt bröd som jag bakat själv. Mycket knäckebröd. Aldrig fullkornspasta eller ris. Flingor som är nyckelhålsmärkta eller havregrynsgröt. På vardagarna är jag bra på att äta olika sortes grönsaker. Hemma till helgen blir det mest vanlig grönsallad. Alltså inga fibrer där..

  • camillaf14 30 mars 2008

    Håller med er, man ska inte överdriva när det gäller "nyttigheter" som fabrikatörerna fixar åt oss i sina produkter. Naturligt är det bästa, tycker jag.

    Men en fråga, vad gör ni för gott med t ex broccoli, rotfrukter och andra fiberrika grönsaker? Jag tycker det är jättesvårt att hitta vardagslätta och enkla sätt att äta dessa.

  • farmoringer 30 mars 2008

    morot-kålrot-äpple sallad är gott. finriv morot och kålrot, grovriv äpple och sen en vinigrett av nåt slag på. jättegott tycker jag..

  • enAnnan 30 mars 2008

    Rotfrukter i ugn äter vi minst en gång i veckan.
    Till mat eller som huvudrätt med tzatziki och kallskuret

    Broccoli är godast som den är kokt som varm grönsak till mat,
    eller som gratäng
    eller rå i sallader

  • Penne 30 mars 2008

    Förlorar grönsakre och rotfrukter något när man värmer/kokar dem?

  • monac 30 mars 2008

    Skrivet av sussie755 den 30 mar 2008

    Jag skulle vilja, och behöva, äta lite mer fiberrik mat tror jag. Men jag tycker det är svårt att veta vad, och hur mycket man bör äta varje dag. Är det någon som har något tips på saker man kan lägga till i vardagen? Typ en morot tll varje middag tex? Och hjälpre det att byta vanlig pasta till fullkorn, alltså är det egentlgien nån skillnad??

    Det står överallt att frukt och grönsaker är bra, men det känns inte som att det är så mkt fibrer i tex sallad??

    Någon som har några bra tips??



    du har en utmärkt smoothi under mina recept....massor av fibrer,perfekt start om man har det lite kämpigt med att äta någon "ordentlig" frukost! .....tycker jag:)

  • Ernst76 31 mars 2008

    Exempel på fiberrik mat är frukt, grönsaker, rotfrukter, ärtor, bönor, grovt bröd och många typer av gröt. Dessa födoämnen är kalorisnålare, ger en mättnadskänsla som varar längre och innehåller förutom nyttiga fibrer även livsnödvändiga vitaminer. Tänk också på att människokroppen inte är "van" vid att få i sig så mycket fibrer som vi stoppar i oss. Det är dom senaste tusen åren, och speciellt dom senaste hundra åren som vi börjat få i oss sådanna "mängder" fiberrik mat. Jag tycker Fullkornspasta och liknande varor är meningslösa om man äter tillräckligt med "naturliga" fibrer så som rotfrukter, grönsaker och bönor.(Y)

  • enAnnan 31 mars 2008

    Skrivet av sussie755 den 30 mar 2008

    Förlorar grönsakre och rotfrukter något när man värmer/kokar dem?


    Om du överkokar dem så förlorar du en del i kokvattnet, men inte om du håller dem al dente
    :)

    Ät som soppa annars så får du i dig allt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.