Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fisk och skaldjurs gryta.

  • DevourMe 19 maj 2008

    Hej-hopp!
    Vi har fått i uppgift att hitta på ett resept på hemkunskapen och tillaga den och jag vill göra så bra ifrån mig som möjligt, för om jag gör den här maträtten bra innebär det ett MVG för min i hemkunskap, så smarta tips tack!

    hade tänk å göra en gryta med lite fisk, musslor, räkor och grönsaker, typ broccoli, blomkål, paprika och sånt, smaken hade jag tänkt å göral ite curry aktig med tomatpure i och andra krydder fast väldigt mycke buljong acktigt, åt en sån gryta på en japansk resturang i stan, den var mycket god helt flytande och sånt, men

    tips på lite smaksättning och hur jag får en god buljongig smak av grytan och tips på andra grönsaker man kan ha i och sånt,

    om jag skippar det flyande konsistensen och kör en krämig sås, hur ska jag få den tjock hälst utan så mycket mjöl eftersom det tar bort smaken så mycket och utan grädde typ, kanske ska ta koksmjölk istället? passar det?

    tack för all tips om soppan!

  • marwis 19 maj 2008

    Här får du ett recept som kommer från coop. Om du vill ha den tjockare reder du den bara med lite idealmjöl. Ett gott råd är att provlaga hemma ett par ggr. Detta är ju mer en gryta, och serveras med ris. du kan gott pröva med mer kokosmjölk och få det mer som en soppa.

    Asiatisk fiskgryta
    Lycka till!

  • majamia 20 maj 2008

    Fransk fisk-soppgryta

    Detta är ett toppen recept, lycka til! :D

  • MatAnders 20 maj 2008

    Jag har ett recept på en Thailänsk fisksoppa som skiljer sig lite från mägnden den är mättande och inehåller ineh grädde och den kan man ju utöka med mer skaldjur.

    Lycka till

  • Jessika 20 maj 2008

    Om du inte vill använda "vanlig" grädde och mjöl så finns det utöver kokosmjölken kokosgrädde i välsorterade affärer. Den är krämigare och mjukare i smaken än kokosmjölk och helt underbart god i det mesta.

  • frucaos 20 maj 2008

    Om jag förstod saken rätt så ska du komponera ett eget recept, så då kan du ju inte ta ett av de här rakt av. Det du kan göra är att hämta inspiration från dem.
    Det jag vill slå ett slag för är att blanda flera fisksorter, det brukar bli bra. Lök, och gärna lite vitlök är trevligt. Ska du använda kokosmjölk så passar det bra med currypasta (thailändsk). Annars kan du använda lätt creme fraiche för att få grytan krämig och god utan att den blir för fet.
    Fonder (fisk eller grönsak) ger mycket smak.
    Lycka till - du får publicera receptet här när du är klar!:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.