Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fisk utan grädde!

  • Nenabirk 4 juni 2012

    Om du vill ha något riktigt fräscht tycker jag du ska prova ceviche!
    Jag gjorde såhär:

    http://www.alltommat.se/recept/Ceviche-pa-fisk-5010

    Jag använde torsk och lät den dra i fyra timmar. Jag serverade i skålar av salladsblad med tortillachips och guacamole. Vill man inte ha feta nachos är hemmagjorda tortillachips en bra idé. Man tar vanlig tortilla, skär i snibbar och steker i torr stekpanna tills den blir hård och knaprig, alternativt torkar den i ugnen.

  • Amamatryd 4 juni 2012

    Skrivet av Nenabirk den 4 jun 2012

    Om du vill ha något riktigt fräscht tycker jag du ska prova ceviche!
    Jag gjorde såhär:

    http://www.alltommat.se/recept/Ceviche-pa-fisk-5010

    Jag använde torsk och lät den dra i fyra timmar. Jag serverade i skålar av salladsblad med tortillachips och guacamole. Vill man inte ha feta nachos är hemmagjorda tortillachips en bra idé. Man tar vanlig tortilla, skär i snibbar och steker i torr stekpanna tills den blir hård och knaprig, alternativt torkar den i ugnen.


    Hjälp vad gott! Perfekt en sommarkväll.

  • husmusen88 5 juni 2012

    Pizzafisk är gott, och likaså fransk fisk!

    Pizzafisk är ett barnrecept, man steker på valfri vit fisk, kryddar med salt, peppar och oregano. Slår över lite passerade tomater och låter koka. Man kan även lägga till tex ananas och svamp.
    Innan servering strör man riven ost på toppen.

    Fransk fisk är lite lika, valfri vit fisk kryddas med vitlök, franska örter, salt , peppar och smör i en ugnsform. Ställ in i ugnen på 200 grader.
    Under tiden så hacka lök, paprika, svamp och valfritt rökt kött,(jag gillar bacon) och stek i en panna och ha i en skvätt krossade tomater och 2 msk grädde.. (vin kan slås i om man gillar det, jag gör det inte.) Man kan även ta cocktailtomater och klyfta snyggt och ha i tillsammans med tex abourigine, zuccini, fina morötter mm.
    Slå "såsen" över fisken och låt smakerna flyta ihop.

  • Glitterfia 9 augusti 2012

    Jag älskar att ugnsteka lax. Det är verkligen snabbmat!
    Det tar ca 8-10 min beroende på storleken. Någon minut innan jag stoppar in laxen stoppar jag in en form med tunt lager wokgrönsaker (frysta), ringlar lite olivolja över samt strör flingsalt och lite chili explosion över.
    Middagen är serverad!

  • rosatalo 10 augusti 2012

    Min mamma gör en fisksoppa på fryst torskblock enl följande. Skiva ett halvtinat torskblock i centimeterskivor. Skala ett par potatisar och morötter, dela i lagom "soppbitar", lägg i kastrull, slå på lite vatten och mjölk ( fifty fifty), lägg ner en fiskbuljongtärning. När detta kokat nästan klart är det dags att lägga i torsken som du skivat upp, och lite frysta ärtor. Låt sjuda tills fisken känns färdig, inte för länge så den blir seg. Smaka av med lite vitpeppar och ev lite salt, och sist men inte minst, en smörklick.

  • [email protected] 30 augusti 2012

    Jag brukar blanda ihop hackad persilja, pressad vitlök och rivet citronskal, samt pressad citron som jag sedan lägger över fisken innan jag kör in den i ugnen.

  • sju 31 augusti 2012

    Ibland när vi är extra lata här hemma köper vi en påse med mix som heter "Fransk fiskgratäng" (från Findus) i butiken. En slags ströbrödsblandning som blandas med smält smör och läggs på fiskblock och får gå rätt in i ugnen och som ger fisken ett lite krispigt täcke.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.