Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fiskrom

  • MalinJ 10 februari 2009

    Jag såg ett inlägg för lite sen om att steka fiskrom och ha på knäckebröd, och nu kan jag inte hitta det hur jag än söker. Jag har köpt flundra och undrar vad jag ska göra med rommen? Nån som kan hjälpa mig?

  • MatAnders 10 februari 2009

    Japp visst!

    Ta ur rommen och skölj den och antingen panera den i ströbröd med lite salt i antingen hel eller delad om man vill ha den lite knaprigare ochstek i smör hellst och det är jättegot.(Y)

  • MalinJ 10 februari 2009

    ah, tack för hjälpen!

  • Gnurf 10 februari 2009

    Steka fiskrom!??? :'( Ja...jag hör ju att det är inte Norrländsk Löjrom Vi pratar om här iaf....:D

  • Tillberga 10 februari 2009

    på 70 talet fanns det torskrom på burk billigt och gott
    är de någon som sett den nu?

  • Okänd 10 februari 2009

    Låt rommen sitta kvar i flundran! Pannera i ströbröd och lite fint rågmjöl, stek sakta i smör och lite olja så får du en saftig och god flundra.
    Janne - G

  • MatAnders 10 februari 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 feb 2009

    Låt rommen sitta kvar i flundran! Pannera i ströbröd och lite fint rågmjöl, stek sakta i smör och lite olja så får du en saftig och god flundra.
    Janne - G


    Det brukar jag göra ibland jag med håller med om att det är gott det med, mitt tips va nog kanske mer för abborens rom.

  • lenajeanette 10 februari 2009

    Skrivet av Tillberga den 10 feb 2009

    på 70 talet fanns det torskrom på burk billigt och gott
    är de någon som sett den nu?



    Har inte sett den på många många år, har nog utgått ur sortimentet, tror det var Abba som tillverade den.

    Jag minns med fasa hur det smakade, inte min favorit i allafall!(N)

    Men smaken är ju som bekant, som baken....:D

  • Okänd 10 februari 2009

    Rommen från abborre blir helt klart bäst om man kokar den i saltat vatten tillsammans med lite kryddpeppar, muskotblomma, hel vitpeppar samt persiljestjälkar. Låt kallna och ät som smörgåspålägg.
    Det blir momsigt!
    Janne-G

  • bernit 10 februari 2009

    i förra veckan köpte jag torskrom, kokade i lätt saltat vatten med kryddpeppar och dill.
    Steka lätt panerad i smör eller bara i skivor med lite majonnäs är kanongott

  • Tillberga 10 februari 2009

    Skrivet av bernit den 10 feb 2009

    i förra veckan köpte jag torskrom, kokade i lätt saltat vatten med kryddpeppar och dill.
    Steka lätt panerad i smör eller bara i skivor med lite majonnäs är kanongott


    köpte du den hos fiskaren eller var de konserverad på burk?

  • MrsC 10 februari 2009

    Skrivet av Tillberga den 10 feb 2009

    på 70 talet fanns det torskrom på burk billigt och gott
    är de någon som sett den nu?



    Torskrom på burk finns inte längre...pga. ingen efterfrågan enligt ABBA, när jag skrev och frågade 2008 tror jag att det var.

  • MrsC 10 februari 2009

    Torskromslåda

  • Okänd 11 februari 2009

    Så här svarar ABBA på fråga om torskrom 2007:

    Hej.

    Trevligt att du tog kontakt med oss. Vi har valt att ta bort den ur sortimentet. Ibland smärtar det att ta bort gamla fina produkter, den var både nyttig och god. I samband med Torskdebatten som var för ett antal år sedan, valde Abba att prioritera torskrommen till kaviarsortimentet. Torskrom på burk var en produkt med mindre volymer, men det var råvaran som var avgörande att den togs bort ur sortimentet. Det finns ingen torskrom att få tag på i Sverige, vad jag vet.

    Konsumentkontakt
    [email protected]

    Det var alltså brist på råvara som var avgörande när det gällde att ta bort torskrommen ur sortimentet och i dag endast används i Kalles Kaviar.

  • MalinJ 12 februari 2009

    Nja...... jag stekte rommen och smakade.... Min son tyckte det smakade fiskpinnar och ville ha mer. Han är 2 år. Jag och sambon tyckte väl inte det var någon höjdare, men katten tyckte om det.

  • festmaten 12 februari 2009

    Skrivet av Tillberga den 10 feb 2009

    på 70 talet fanns det torskrom på burk billigt och gott
    är de någon som sett den nu?


    Tyvärr finns det inte längre!
    Visst var det gott! En rostad macka med stekt torskrom och ett stekt ägg(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.