Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fläskkotletter

  • Okänd 16 augusti 2009

    Det har en längre tid varit stark kritik mot hur man föder upp grisar i Danmark. De skall ha det mera stressigt än vad Svenska grisar har det, vilket påstås ge sämre fläskkött.
    Vem har inte undrat över varför det blir så mycket geléartad utsöndring från kotletter när man steker dem. Ibland blir det inget alls och ibland blir det väldigt mycket. Detta beror på hur pass stressad grisen var i slaktögonblicket. Det har alltså inget med att göra hur den levt på gården där den växt upp. Vi har haft fläskkotletter i dag, på förpackningen stod det: "Fläskkött från glada Svenska grisar med knorr på svansen"! Sällan har jag skådat en sådan mängd med vätska som kom ut ur kotletterna och koagulerade i stekpannan. Nu vet jag att det är helt ofarligt och bara att ta bort, men jag har köpt både Danskt och Tyskt fläskkött och aldrig upplevt så stor mängd vätska som kommit ur dessa kotletter.

  • Mistys 17 augusti 2009

    ibland kan man också uppleva att samma sorts kött är olika segt. Ibland får man kotletter som smälter i munnen och ibland så sega att dom måste efterkoka länge. Detta beror oftast också på hur stressat djuret varit innan slakt. Stressat kött blir segt!

  • The_mama97mia 17 augusti 2009

    ...men hur ska man som konsument kunna kontrollera detta??? Det är först i stekpannan o på tallriken vi ser resultaten? Hmmm....

  • Okänd 17 augusti 2009

    Skrivet av mama97mia den 17 aug 2009

    ...men hur ska man som konsument kunna kontrollera detta??? Det är först i stekpannan o på tallriken vi ser resultaten? Hmmm....


    Precis mama97mia!
    Det är här vi konsumenter inte kan göra ett enda dugg!
    Vi ligger i producenternas händer helt enkelt.
    Det spelar ingen roll om det handlar om grisar med knorr på svansen eller inte. Dyrbar reklam som höjer priserna i affärerna.
    Alla vill bara sälja mer för att öka sina inkomster.
    Ekologiskt, närproducerat, ord som egentligen inte betyder annat än ett högre pris!
    Skit samma.
    Jag köper och äter det jag tycker är gott, men ser ofta till priset.
    Den mat jag lagar äter vi med glädje!
    Mat är livet.

  • Mistys 17 augusti 2009

    Mmm sårätt. Mat är livet. Tyvärr kommer det ena rådet efter det andra vad man ska äta och inte. Ena dagen är ekoloiskt bra nästa dag står det i tidningen att det inte är någon skillnad mellan ekologiskt och vanligt. Nästan tvärtom så utarmar det ekologiska våra jordar mm.
    Så vi äter också det vi tycker är gott och kan ärligt säga att ekologiskt inte alltid är godast.
    Det enda vår familj är rörande ense om är att allt ska vara lagat själva. Inga halvfabrikat här inte ( om inte korv räknas dit förstås) . Och det verkar ju dom flesta på denna sida också tycka är viktigt, att laga maten själva(Y)

  • ros 17 augusti 2009

    :oIbland kan man känna en "bismak" på köttet, som inte går att krydda bort. Vad beror det på?

    Det smakar helt enkelt inte gott, även om jag tillagar det på liknande sätt från gång till gång.

    Så är det även med lövbiffen.

  • Erajscha 17 augusti 2009

    Griskött som har en ammoniakdoft, eller grislukt, är i regel kött från okastrerade grisar, det ska man gå tillbaka och reklamera. Ringer man scan (som min mamma gjort flera gånger) så vill de inte heller att det ska vara på det viset och ersätter en.

  • Mistys 17 augusti 2009

    En förklaring till bismak kanske, är om du köper färdigpackat kött och fryser in i den förpackning som köttet ligger i från affären. När köttet packas sprutar man in en ofarlig gas i förpackningen för att köttet ska hålla sig längre, färdigpackad köttfärs har sista förbrukningsdag flera dagar fram medans de affärer som mal själva har sista förbrukning dagen därpå.
    Nackdelen med denna gas är att den ger en bismakpå köttet i frysen. Man får antingen packa om köttet innan frysning eller sticka små hål på förpackningen så gasen försvinner ut innan frysning. Vet inte om detta är ditt problem men kan vara en möjlig förklaring(H)

  • kattgnag 17 augusti 2009

    Intressant tråd!
    Självklart vill man att grisarna skall ha haft det bra under sin korta levnadstid, eller hur. det vill väl alla. Synd att det skall massproduceras på bekostnad av "gott leverne".
    Vi tar ju från naturen hela tiden, varför kan man då inte visa respekt. Eftersom man ju får (läs "tar")så mycket...
    Nåväl, en gång för länge sedan såg jag ett tv-program som handlade om en grisuppfödare som slaktade själv hemma på gården. Uppfödaren var ganska "stor" i sin produktion och kunde konkurrera hyfsat mot "jättarna" inom matindustrin.
    Jag minns så väl hur starkt jag upplevde och förstod tanken bakom hans uppfödning: lever du på dina grisar så ge dem bästa möjliga liv och bästa möjliga slakt, vilket innebar att grisen/grisarna som skulle slaktas blev avlivade med slaktmask i samband med utfodring utomhus. Man fick se hur det hela gick till. Det verkade otroligt smärtfritt och smidigt och gick på en tiondels sekund. Grisen själv hann inte uppfatta något, den åt ju. man fick se hela förloppet. De andra grisarna verkade inte uppfatta något eftersom de var "matglada grisar" :D och ville bara ha sin mat, så de bara åt och åt och verkade vara glada för det...
    Jag minns att jag blev imponerad och tänkte att sådana uppfödare skulle vi ha fler av!
    Har för mig att det var en dansk uppfödare men är inte säker. Det är inte viktigt, det viktiga var ju budskapet.
    Jag köper och äter också det jag tycker är gott - det gör väl alla??:o Men djur som lider under sin uppväxt eller under slakt (el slaktresan) får mig att må illa av att äta.

  • ros 17 augusti 2009

    Skrivet av Misty09 den 17 aug 2009

    En förklaring till bismak kanske, är om du köper färdigpackat kött och fryser in i den förpackning som köttet ligger i från affären. När köttet packas sprutar man in en ofarlig gas i förpackningen för att köttet ska hålla sig längre, färdigpackad köttfärs har sista förbrukningsdag flera dagar fram medans de affärer som mal själva har sista förbrukning dagen därpå.
    Nackdelen med denna gas är att den ger en bismakpå köttet i frysen. Man får antingen packa om köttet innan frysning eller sticka små hål på förpackningen så gasen försvinner ut innan frysning. Vet inte om detta är ditt problem men kan vara en möjlig förklaring(H)

    Hej!
    :)För det mesta så köper jag kött i en affär med manuell chark.
    Dom styckar själva och skär ex lövbiffararna under tiden man väntar.
    När jag köper packeterat kött, som jag ska frysa.
    Så fryser jag aldrig i den förpackning som det legat i.
    :oMen visst är det tråkigt när man lagat köttet och det är bismak på köttet.

  • kattgnag 17 augusti 2009

    Men vad har det att göra med hur stressad grisen varit kring slakten?
    Ursäkta, men det stör mig lite grand att ingen verka egentligen bry sig hur djuret ifråga mår/har mått under sin livstid - eller har jag missat nåt?
    Eller ens att grisen skall behöva uppleva dödsångest?
    Man pratar bara om "kött" och "bismak på kött" - ingen som tänker längre och/eller bryr sig?:o
    Seriöst?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.