Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fläskpannkaka

  • vizsla 22 november 2012

    Varför är det så svårt att göra en bra fläskpannkaka i ugnen?
    Jag är van att laga mat och klarar det mesta, men går bet på en så enkel rätt. Den blir alltid mörkbrun på ytan och degig inuti.
    Tacksam för idiotsäkert recept + tips. Mängd mjöl/mjölk/ägg? Vanlig ugn eller varmluft? Temperatur?
    Tack för svar /V

  • Anderstam 22 november 2012

    Grädda den i nedre delen av ugnen.
    När den är lagom brun är den klar.

  • Cassiopeya 22 november 2012

    Jag har ett superbra recept på ugnspannkaka. Det är från "Vår kokbok".

    Grundreceptet är
    2½ dl mjöl
    ½ tsk salt
    6 dl mjölk
    3 ägg
    2-3 msk (30-50 g) margarin

    Blanda mjöl och salt. Tillsätt en del av mjölken, vispa till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken. Vispa tills allt blandats. Tillsätt ett ägg i taget. Häll sist i det smälta smöret. Grädda i 225 grader, ca 20-25. Ibland längre tid. Använder en vanlig ugnsfast form, som jag penslat med smält smör.

    Har gjort detta recept med olika smakvariationer.
    *Stekt fläsk eller bacon
    *Äppelklyftor och kanel

    Lycka till!

  • Annrh 22 november 2012

    Jag sparade ner det här receptet för några veckor sen och är supernöjd med hur pannkakan blev. Den innehåller inget fläsk men jag stekte bacontärningar och hällde i och så skivade jag även äpple och la i. Blev supergott.

    Inte geggigt utan jäkligt fluffigt och fint! Min blev till och med fluffigre än bilden till receptet. Så det kommer jag göra många fler gånger!

    ungnspannkaka/tunnpannkaka

  • rosatalo 23 november 2012

    Skrivet av Annrh den 22 nov 2012

    Jag sparade ner det här receptet för några veckor sen och är supernöjd med hur pannkakan blev. Den innehåller inget fläsk men jag stekte bacontärningar och hällde i och så skivade jag även äpple och la i. Blev supergott.

    Inte geggigt utan jäkligt fluffigt och fint! Min blev till och med fluffigre än bilden till receptet. Så det kommer jag göra många fler gånger!

    ungnspannkaka/tunnpannkaka



    Håller med till 100%. Lyckas alltid!

  • LillaJa 4 januari 2013

    Varför inte testa detta recept, enkelt och gott.och lyckas alltid med det.
    Ungspannkaka för två

  • boz1965 4 januari 2013

    Precis som Anderstam skriver så bör man köra den på en av de nedre falsarna i ugnen. Jag brukar dessutom ha i en tsk bakpulver i smeten, så blir ugnspannkakan inte lika kompakt.

  • gladavmat 4 januari 2013

    Jag river i ett par råa potatisar också, det blir såå gott!

  • bjoli198 4 januari 2013

    Skrivet av gladavmat den 4 jan 2013

    Jag river i ett par råa potatisar också, det blir såå gott!


    då är det ju inte fläskpannkaka längre utan mer som raggmunk :P

  • MosterNettan 12 januari 2013

    Jag är värdelös på att göra pannkaka överhuvudtaget. Måste ta fram kokbok för tunna pankisar, men det är väl för att jag inte gillar det.

    Min fd man gjorde fläskpannkaka som tom jag tyckte om. Han använde bacon istället för vanligt fläsk, stekte baconet i bitar och hällde direkt från stekpannaen ner i smeten tillsammans med flottet. Smorde och mjölade långpannan och gräddade som vanligt.

  • LenaBE1 12 januari 2013

    Nu ska jag passa på att fråga {question}
    Finns det någon som kan tala om vad jag gör för fel?

    Jag får alltid min ungspannkaka att se ut som värsta vulkanutbrottet. {laugh}
    Den är full av kratrar, kan det bero på att jag använder elvisp när jag vispar ihop smeten?
    Jag använder elvisp för att jag är reumatiker och elvispen underlättar jobbet för mig med svaga händer.

  • Mistys 12 januari 2013

    Min mamma sa alltid att man skulle hälla smeten i en kanonhet ugnspanna. Dvs att man ställer in formen/plåten i ugnen. Låter den gå med när ugnen värms upp. När man sen vispat ihop smeten slår man den i den heta formen. Då hinner inte vetemjölet i smeten sjunk till botten i formen och därmed ge en degig pannkaka utan botten stelnar direkt. Sen använde hon alltid receptet ovan dvs 1-1-2 som hon kallade det. 1ägg, 1dl vetemjöl och 2 dl mjölk. Detta kan man sen dubbla hur många ggr som helst, 2-2-4 eller som ovan 5-5-10. Samt salt och ev lite socker efter smak. Brukar lyckas bra;)

  • asasto 13 januari 2013

    Brukar alltid hälla pankakssmeten i het ugnspanna när jag gör fläskpannkaka eftersom jag steker fläsket i ugnen så då är det därför den alltid brukar bli lyckad bra att veta.

  • rosatalo 13 januari 2013

    Skrivet av MosterNettan den 12 jan 2013

    Jag är värdelös på att göra pannkaka överhuvudtaget. Måste ta fram kokbok för tunna pankisar, men det är väl för att jag inte gillar det.

    Min fd man gjorde fläskpannkaka som tom jag tyckte om. Han använde bacon istället för vanligt fläsk, stekte baconet i bitar och hällde direkt från stekpannaen ner i smeten tillsammans med flottet. Smorde och mjölade långpannan och gräddade som vanligt.


    Det måste jag prova nästa gång jag gör fläskpannkaka. Kanske ingen hälsokost direkt, men vem vill leva i evighet!

  • LenaBE1 25 januari 2013

    Skrivet av Mistys den 12 jan 2013

    Min mamma sa alltid att man skulle hälla smeten i en kanonhet ugnspanna. Dvs att man ställer in formen/plåten i ugnen. Låter den gå med när ugnen värms upp. När man sen vispat ihop smeten slår man den i den heta formen. Då hinner inte vetemjölet i smeten sjunk till botten i formen och därmed ge en degig pannkaka utan botten stelnar direkt. Sen använde hon alltid receptet ovan dvs 1-1-2 som hon kallade det. 1ägg, 1dl vetemjöl och 2 dl mjölk. Detta kan man sen dubbla hur många ggr som helst, 2-2-4 eller som ovan 5-5-10. Samt salt och ev lite socker efter smak. Brukar lyckas bra;)


    Jag måste få tacka för ett kanonbra tips, testade detta igår när jag gjorde tjockpannkaka och det blev den bästa jag någonsin gjort. {clap} Tusen tack! {kiss}

  • sjomannen67 1 mars 2013

    Hej jag använder lite bikarbonat i smeten då blir den fluffig och fin! och vill du ha lite krispigare yta så kan du använda kallt soda vatten i smeten lycka till :)

  • Kollektivet 4 mars 2013

    om du vill testa en lite grövre variant av ugnspannkaka är det här ett bra recept; http://valrossenochmushjorten.blogspot.se/2012/11/ugnspannkaka.html

    Lagade den senast ikväll faktiskt ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.