Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fläskpannkaka

• Queenie 18 juni 2008

Jag brukar aldrig få till min fläskpannkaka. Den blir aldrig så "fluffig" som den ska. Är det någon som har några tips eller sitter inne med det perfekta fläskpannkakereceptet, så snälla tipsa mig här då. Tänkte göra det i veckan. Har ju en lite större långpanna, så ska man göra dubbel sats av smeten då?

• ros 18 juni 2008

Jag har inget recept men jag vet att min mamma alltid lät smeten "svälla" en stund innan gräddningen. Men om det beror på det är bara en gissning. Lycka till!(Y)

• granstorp 19 juni 2008

Hej Queenie:det finns en beskrivning bland mina recept på en fläskpannkaka med potatis i
    den är mycket god och mättande.prova gärna den och berätta vad du tycker.

Jag önskar dej en härlig midsommar.
    med mycke god mat.
    Kram från granstorp :) (H)

• Mellanbellan 19 juni 2008

Min pappa född 1915 var familjens mästare på fläskpannkaka. Ingen kan göra den som han, men jag ska försöka återge hur han gjorde.
    Först så hade han rökt fläsk i bitar i en långpanna. Stekte det och tillsatte sen smeten. Han vispade 2 ägg med mjölk och vetemjöl och ställde det åt sidan för att svälla en stund. Det skulle vara ganska tjock smet , och för att sen få den lite lösare så hällde han i lite vatten. Vattnet gjorde bl a att pannkakorna blev frasigare. Han lyfte vispen upp och ner i smeten för att se hur det droppade. Han brukade säga, tjock pannkaka: tunn smet. Tunn pannkaka: tjock smet. Jag vet inte om detta kan hjälpa dig något men jag gör den emellan åt och resultatet blir alltid olika men smaken är alltidl GOD!

Lycka till och trevlig midsommar
    Marylin

• Lindanemon 19 juni 2008

Jag har också en stor långpanna, så jag brukar ta 1 1/2 sats, sänka värmen och grädda den längre.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.