Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fläskytterfilé vs fläskfilé

  • Mandelblom42 8 april 2010

    {question} Kan någon av alla er duktiga och erfarna MK-anhängare säga mig om man utan vidare kan använda fläskytterfilé i st f fläskfilé?? Är det något speciellt man bör tänka på om man byter? Stektid? Värme?

  • Bumbis 8 april 2010

    Fläskytterfilé är samma som benfri kotlett, alltså inte lika mört som fläskfilén. Man kan anväda den på samma sätt och det blir i princip samma smak men file är filé.

  • hillan66 8 april 2010

    Jag håller med "Bumbis" ..Filé är filé. Däremot så kan jag tänka mig att fläskytterfilé funkar bra i olika grytor där man i receptet skrivit fläskfilé. :)

  • The_mama97mia 8 april 2010

    Fläskytterfilé är mer som kotlett i mörhet och konsistens, det är väl kotlettraden?, visst går det att ersätta filé med ytterfilé, går utmärkt att grilla. Men visst blir man förvillad av alla konstiga beteckningar...
    Men jag menar att om jag grillar så inte gör jag så mkt skillnad på kotlett o filé? det handlar ju om tillagningstid mest förstås.
    Smakmässigt etc helt likvärdigt.

  • strimma21 9 april 2010

    Fläskytterfilé blir väldigt bra i grillen på sommaren, om man helgrillar den indirekt i klotgrillen tills den uppnår en viss innertemperatur (använd termometer, rekommenderad temperatur brukar framgå på förpackningen). Går att göra på samma sätt i ugnen. Men som flera skriver så är det inte ett lika mört kött som filén, men det åtgärdas ju lätt genom att låta den tillagas i ugn eller indirekt i klotgrillen under lägre tid.

  • 123Linnea 9 april 2010

    Jag blev mycket positivt överraskad av fläskytterfilén när min man köpte det av misstag en gång. Riktigt fint och mört kött som smakade riktigt bra och var saftigt. Ekologiskt var det.

  • sikaal 9 april 2010

    Skrivet av 123Linnea den 9 apr 2010

    Jag blev mycket positivt överraskad av fläskytterfilén när min man köpte det av misstag en gång. Riktigt fint och mört kött som smakade riktigt bra och var saftigt. Ekologiskt var det.


    Jag håller med, den har visat sig riktigt bra!

  • chrisq 9 april 2010

    :DD jag har börjat köra med ytterfile i alla grytor o gratänger istället för fläskfile är supergott men som många säger file är file om man ska äta det som helstekt eller som biff med tex pommes o bea då blir det file

  • Pison 9 april 2010

    Vill passa på att tipsa om en rätt som jag gjorde i helgen:
    Pestofylld fläskytterfile
    Hemmagjord pesto mixad på 2 påsar ruccola, 1 dl solroskärnor, 2 vitlöksklyftor och 1 dl parmesan.
    Skär ut köttet som en 1 cm tjock rulltårta( alltså på längden till en platta). Plattan saltas och peppras och stryks rejält med peston. Rulla ihop hårt och bind upp med snöre. Bryn i stekpanna runt om och stek klart på 160 grader i varmluftsugn.Kör till den har temp på 65-70 grader.Låt vila 10 minuter och skär upp den saftiga steken!
    Jag serverade lättkokt, gratinerad fänkål med parmesan samt rödvinsås och rösti till.
    Mums..

  • boz1965 9 april 2010

    Känns som om det har gått inflation i ordet "filé". Snart är allt kött "filé"... Varför inte bara kalla benfri kotlettrad för just "benfri kotlettrad"???

  • anluk 9 april 2010

    Jag köper faktiskt helt ärligt hellre ytterfilé än fläskfilé. Tycker den är saftigare och resultatet blir bättre. Så om det står fläskfilé i receptet så byter jag helt sonika ut det till ytterfilé.

  • frucaos 9 april 2010

    Jag upprepar min bön till chrisn - Snälla du, kommatera! Jag får läsa dina inlägg tre eller fyra gånger för att begripa vad det är du vill säga. Det blir så förvirrande ...

    boz - tror du inte att det är för att filé låter lite finare - ett sätt att kunna ta mer betalt för varan? Stryk ska de ha om det stämmer ... Grr.

  • boz1965 9 april 2010

    Skrivet av frucaos den 9 apr 2010

    ...boz - tror du inte att det är för att filé låter lite finare - ett sätt att kunna ta mer betalt för varan? Stryk ska de ha om det stämmer ... Grr.


    Jo, det stämmer säkert. De hittar jämt och ständigt på nya saker för att blåsa oss konsumenter på vår sista krona.

  • poffa 9 april 2010

    Fläskytterfilé gör man schnitzlar av vilket inte brukar fungera så bra med fläskfilé.

    Övrigt:
    Man har hittat en del skumma saker i köttdiskarna. En gång hittade jag något som butiken valde att kalla för "Nötfilé", vilken styckdetalj det var ifrån framgick inte.
    Däremot valde man att höja priset till 89:- för att man hade putsat det lite.

    Min bedömning vara att det förmodligen kom från ytterlår. Vilket var betydligt billigare på den tiden.

  • Mistys 10 april 2010

    Skrivet av boz1965 den 9 apr 2010

    Känns som om det har gått inflation i ordet "filé". Snart är allt kött "filé"... Varför inte bara kalla benfri kotlettrad för just "benfri kotlettrad"???


    Fläskytterfilè är halva benfria kotlettraden utan "slamsorna" som sitter på ena sidan som man får på köpet om man köper benfri kotlettrad. Så Fläskytterfilè och benfri kotlettrad är visserligen samma styckningsdetalj men den ena är bättre putsad och oftast mörad också. Vilket inte alltid benfri kotlettrad är!

  • Mistys 10 april 2010

    Skrivet av poffa den 9 apr 2010

    Fläskytterfilé gör man schnitzlar av vilket inte brukar fungera så bra med fläskfilé.

    Övrigt:
    Man har hittat en del skumma saker i köttdiskarna. En gång hittade jag något som butiken valde att kalla för "Nötfilé", vilken styckdetalj det var ifrån framgick inte.
    Däremot valde man att höja priset till 89:- för att man hade putsat det lite.

    Min bedömning vara att det förmodligen kom från ytterlår. Vilket var betydligt billigare på den tiden.



    Menar du nötytterfilè ? För då är det samma där, det är putsad, halverad biffrad man tar. Den är också ofta mörad vilket inte alltid hel biffrad är.

    Jag köper ofta både fläsk -och nöt ytterfilè. Tycker båda är super. Mindre spill, mindre puts att slänga. Mört , saftigt och användbart!

  • Penne 10 april 2010

    Jag köper också nästan hellre ytterfilé. Tycker den blir precis lika mör som filé. Och jag har helstekt flera gånger och det blir jättebra.

  • maxxess 10 april 2010

    Både nöt- och fläskytterfilé är ganska dyrt. Jag håller med föregående inlägg om att handeln blåser oss konsumenter. Snacka om påhittade produkter.

    Jag har provat nötytterfilé för 199:-/kg (extrapris!) och det var ingen aha-upplevelse. Mörningen som görs.. jag ha köpt vanlig ryggbiff i bit/vacpac som varit betydligt mörare, typ den för 119:-/kg som jag grillade förra helgen :-)

    Kotlettraden är det tråkigaste fläskköttet av alla styckningsdetaljer, det blir torrt lätt och bär inte smaker bra eftersom det är fettsnålt.
    Ryggbiff kan jag själv skära till en "ytterfilé" om jag vill, det man betalar för är ju uppenbart att någon skurit till en jämn och fin bit åt en. Lika lätt att göra hemma och ta till vara spillet och göra stroganoff, kinesisk biff, pytt i panna osv osv på bitarna man skär bort.

    Kommer inte att köpa "ytterfilé" en gång till - köper hellre originalet.

  • The_mama97mia 10 april 2010

    Ibland är ytterfilé dyrare än själva filén... gäller fläskfilé varianten då...

  • amoz 10 april 2010

    Jag använder ofta ytterfilé när jag lagar mat, både som grillat ( då marinerar jag gärna den ) och till andra rätter. Denna rätt som jag skapade en gång för länge sedan använder jag just ytterfilé.
    Amoz fetaostfyllda ytterfilé

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.