Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fläskytterfilé vs fläskfilé

  • Mistys 10 april 2010

    Det finns ju kycklingytterfilè också. Men den har jag bara köpt nå`n gång. Gillar den inte !

  • Bumbis 10 april 2010

    Menar du inte kycklinginnerfilé? Håller med dig, tråkig liten bit med den vita strängen.

  • maxxess 16 april 2010

    Skrivet av Bumbis den 10 apr 2010

    Menar du inte kycklinginnerfilé? Håller med dig, tråkig liten bit med den vita strängen.


    Det är biten som oftast (beror på märke) hänger med kycklingfilén och som kan dras loss med handen enkelt.

    Om den är kvar på filén stör den inte mig, men för sig själv är det ingen höjadare.. Köper det inte ens till katten, han får kycklingfilé :)

    Kycklinglårfilé är en annan filéuppfinning, men här gillar jag faktiskt resultatet. Detta är överlägset högst på min grillmeny till sommaren vad gäller styckad fågel, perfekt att marinera. Men vaddå filé?

  • Virre85 16 april 2010

    jag tycker mycket bättre om ytterfilén. Den är alltid fin och inga hinnor eller senr på. Värsta som finns när man måste putsa och putsa på filen så man inte får nått kvar.

  • Mistys 16 april 2010

    Skrivet av Bumbis den 10 apr 2010

    Menar du inte kycklinginnerfilé? Håller med dig, tråkig liten bit med den vita strängen.


    Jo helt rätt! jag menar förstås innerfilèn. ja visst är väl den vita strängen makalöst tråkig. Usch!

  • maxxess 16 april 2010

    Skrivet av Virre85 den 16 apr 2010

    jag tycker mycket bättre om ytterfilén. Den är alltid fin och inga hinnor eller senr på. Värsta som finns när man måste putsa och putsa på filen så man inte får nått kvar.


    Gissar att du pratar om fläskytterfilé. Köp 2 kg benfri kotlett för 39:90 på extrapris och gör din egen på 20 sekunder:-)

    Vad gäller smak och konsistens är "ytterfilé" inte ens med i samma lekpark som riktig fläskfilé.
    Men det är ju min smak, och smaken är ju som alltid delad. Jag tar hellre jobbet med att putsa bort hinnor än att äta kotlett, men det är ju min smak. Ytterfilé verkar helt klart ha en marknad, iaf i detta forum :)

  • amoz 16 april 2010

    Man behöver ju inte jämföra fläskfilé med ytterfilé utan ta det för vad det är, nämligen två olika saker som var och en är bra på sitt vis. Men i vissa fall så duger faktiskt ytterfilén alldeles utmärkt, det beror helt på vad du gör med den.

  • ingela71 16 april 2010

    Skrivet av laxsoppa den 9 apr 2010

    Vill passa på att tipsa om en rätt som jag gjorde i helgen:
    Pestofylld fläskytterfile
    Hemmagjord pesto mixad på 2 påsar ruccola, 1 dl solroskärnor, 2 vitlöksklyftor och 1 dl parmesan.
    Skär ut köttet som en 1 cm tjock rulltårta( alltså på längden till en platta). Plattan saltas och peppras och stryks rejält med peston. Rulla ihop hårt och bind upp med snöre. Bryn i stekpanna runt om och stek klart på 160 grader i varmluftsugn.Kör till den har temp på 65-70 grader.Låt vila 10 minuter och skär upp den saftiga steken!
    Jag serverade lättkokt, gratinerad fänkål med parmesan samt rödvinsås och rösti till.
    Mums..

  • ingela71 16 april 2010

    Ville skriva att ditt recept låter supergott,laxsoppan!!Något gick fel!

  • Mistys 17 april 2010

    Fläskytterfilè är också utmärkt till någon form av falska små snitzlar. Skiva lite tjockare, banka med köttbankare, panera och stek. Till detta passar inte fläskfilè. Hel kotlettrad går ju också men då får man putsa bort ena sidan( slamserna som sitter där) samt att snitzlarna blir större.
    Har en bjudrätt där man vill ha dom små, som Piccata milanese ungefär!
    I min butik, Willys har dom ofta fläskytterfilè på annons. 46.90 var senaste priset ( ca 4 veckor sen ) så jag passar på att lagra på mig då {clap}

  • maxxess 17 april 2010

    Skrivet av Misty09 den 17 apr 2010

    Har en bjudrätt där man vill ha dom små, som Piccata milanese ungefär!
    I min butik, Willys har dom ofta fläskytterfilè på annons. 46.90 var senaste priset ( ca 4 veckor sen ) så jag passar på att lagra på mig då {clap}


    Jag visste inte att Piccata Milanese hade en storlek och att den var liten? (schnitzel juh) *s*

    Under 50-lappen låter som ett bra köp. Jag är väl fortf sur för de 199:- jag gav för ytterfilén av nöt (på extrapris!).

  • Mistys 17 april 2010

    Nej jag vet inte heller hur stor den ska vara egentligen men blev bjuden på detta av en Italienare en gång. Han hade gjort små panerade "snitzlar" på fläskfilè iof. Men jag tycker fläskytterfilè funkar bra och har väl snöat in på hur han gjorde rätten :D

  • maxxess 17 april 2010

    Skrivet av Misty09 den 17 apr 2010

    Nej jag vet inte heller hur stor den ska vara egentligen men blev bjuden på detta av en Italienare en gång. Han hade gjort små panerade "snitzlar" på fläskfilè iof. Men jag tycker fläskytterfilè funkar bra och har väl snöat in på hur han gjorde rätten :D


    Den skall normalt vara rejält stor, det är ju en schnitzel och originalet lagas på kalvinnanlår, precis som en äkta Wienerschnitzel. Om man gör det med fläskkött i Österrike så säger man "Schweineschnitzel".

    Piccata Milanese är supergott! Så om du har ett bra recept så ändra inget, men om pålånboken medger så testa kalvkött någon gång. Jag tycker det blir enorm skillnad.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.