Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

För mycket älg i frysen

  • kethets 7 september 2011

    Känner att jag har ett äkta i-lands problem idag med för mycket älg i frysen!

    Jag har fem påsar med lite obestämt innehåll av olika styckdetaljer, lite köttfärs och någon stek vet jag. De andra får bli en överraskning när de tinat...
    Jag har verkligen ingen idé vad jag ska göra med dem!
    Igår blev det rostbiff av fransyska och idag ska det bli kåldolmar av en färs bit.
    Vill gärna ha tips på olika varierande rätter så man inte tröttnar på köttet, gärna väldigt nyttiga sådana med bra näringsämnen.
    Inget rått bara!

    (Ska finnas en frys till med kött och det ska ätas innan älgjakten så börjar bli lite brådis ;)

  • Tesslatess 7 september 2011

    Grytor! med rödbetor och rött vin!
    "Rostbiff", det finns en helt underbar dubbelmarinerad tjärknuls-recept här på matklubben
    Torkat kött
    Mala ner och göra lasange och kålpudding.
    Marinera och grilla!

    Hur många kilo pratar vi om?
    Vi har samma problem här hemma, men det får bli som det blir

  • kekke46 7 september 2011

    Älgkalops är så gott, gjorde det häromdagen

  • kethets 7 september 2011

    Jag vet faktiskt inte hur många kilo det är, ca 5 kg i denna frysen andra har jag inte ens tittat i.
    Kalops är en bra idé, grytor med :) Det är tur att man är hemma hela veckan och kan ägna sig åt köttet ;)

  • The_mama97mia 7 september 2011

    Lyckliga ni!
    Här kommer några förslag från mina recept, du kan ju söka på vilt, hjort eller älg, samma principer ju.

    Viltbiff á la sambal
    Sambalkotletter på viltkött blir otroligt gott och mört med den långa tillagningstiden. DU kan ta stek och skiva o laga på det viset.

    Rådjursknöl i dubbel marinad
    Variant på tjälknöl, här skrivet för rådjur men funkar ypperligt på älgkött.

    Mias oktobergryta

    Egen älgskav
    Lat viltgryta

    Edit: fel receptnr inlagt på rådjursknölen. Sorry!

  • Tesslatess 7 september 2011

    Skrivet av kekke46 den 7 sep 2011

    Älgkalops är så gott, gjorde det häromdagen


    Hur gör man sånt?

  • Tesslatess 7 september 2011

    Skrivet av kethets den 7 sep 2011

    Jag vet faktiskt inte hur många kilo det är, ca 5 kg i denna frysen andra har jag inte ens tittat i.
    Kalops är en bra idé, grytor med :) Det är tur att man är hemma hela veckan och kan ägna sig åt köttet ;)


    Det enklare alternativt är iofs att skaffa en frys till ;)

  • Tesslatess 7 september 2011

    Dubbelmarinerad tjälknul, det tar ungefär tre dagar eller så

    http://www.matklubben.se/recept/dubbelmarinerad_tjaelknul_8679.html

  • NicolinaZ 7 september 2011

    Gör Bourgogne-gryta! Jag har ett recept här på MK för ren, men det funkar garanterat också med älg! Åh vad jag blir avundsjuk!

  • farmoringer 7 september 2011

    Allt man kan göra med nöt kött kan ma också göra med älgkött. Det är min erfarenhet i alla fall. När det gäller stekar och grytor kan det behövas lite längre tillagningstid, beroende på åldern på älgen osv...

    Jag själv ska lägga älgrevben i marinad i morgon. Steks och kokas på söndag..

  • Majainorr 7 september 2011

    Känn dig rik med så mycket älgkött!
    Grytor är aldrig fel! Köttfärs går att göra allt möjligt med. Älgkebab är riktigt gott, har ett recept på det här på Matklubben. Pröva det, det är toppen!

  • boz1965 7 september 2011

    Gör blandfärs på 50/50 älg och gris och gör lindströmmare på det - kanongott.

    Klassisk biff à la Lindström

  • Tesslatess 7 september 2011

    köttbullar!!!!

  • MatAnders 7 september 2011

    Varför inte en mustig och god pörkölt (det vi i sverige kallar gulash gryta)

    http://www.matklubben.se/recept/min_gulasch_poerkoelt__40174.html

  • Lenael 7 september 2011

    Kan bara säga. Lyckliga du. :o
    Här får det väl bli falukorv.

  • TTJ 8 september 2011

    Om några köttpåsar innehåller kött med ben så koka och gör en riktig älgköttsoppa, vansinnigt gott! Grytor går ju variera i massor så man inte blir less.
    Porterstek
    Älgkött är ju också gott att grilla. Lägg i marinad först, grilla!
    Gör älgfärsbiffar och fyll de med bitar av VB-ost. Kantarellsås till....Supergott!
    Pepparrotskött är också gott på älg.

    Lycka till!

  • Vetebullen 8 september 2011

    Här kommer recept på älskav som är väldigt gott tycker vi. :DD

    Kantarellstuvad Älgskav

  • kekke46 8 september 2011

    Skrivet av Tesslatess den 7 sep 2011

    Skrivet av kekke46 den 7 sep 2011

    Älgkalops är så gott, gjorde det häromdagen


    Hur gör man sånt?



    Fins recept här på mk

  • Mellanbellan 8 september 2011

    Jag gillar gammal hederlig stek med god sås. Den blir bäst av älgkött
    Moster Binnis stek

  • NinniM 9 september 2011

    Jag hör ofta det här "problemet". Men varför inte dela med sig? * Ge bort en påse till en god vän, eller sälj några och få några kronor för det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.