Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

förkolekock söker kolegor o inspiration

  • cillainthekitchen 7 februari 2009

    Jag är kock sedan 15 år men har lämnat restaurangbranchen för det lugnare jobbet som förkolekock. Jag har jobbat som det i ett halvår nu och det är toppen! Enda tråkiga är att jag är ensam i köket! Jag lagar mat från grunden till 100 barn och 20 vuxna och självklart har jag ansvaret för alla alergier också. Helt ok. men ibland kan jag sakna nån att bolla ideer med och inspireras av. Finns det nån som känner igen sig (helst som jobbar jusst med barn,och lagar egen mat.) så vore det toppen att få kontakt.
    Cecilia Öström

  • hanstom 7 februari 2009

    ta kontakt med de förskolor som är runt dig i kommunen,ni har ju samma underlag o säkert likartade problem,bor nära m.m. Det är den bästa kontakten. VÅGA BARA!
    P.S: Maila/ meddela mig annars,från denna sida.
    F.D kock +30års erf.dock ej av förskolekockande

  • farmoringer 7 februari 2009

    Hej! Här är jag som också jobbar i förskola. Lite skillnad mot vad du gör förstås. Jag har endast 15 stycken att laga till. Känner igen det där med att man är ensam i köket. Fins ju ingen på förskolan som man kan "prata mat" med. Visst kan man ringa till andra förskolor och prata med dem. Men det är ändå inte samma sak som att ha nån att jobba med...Men just för att prata, diskutera och komma med förslag så kan det duga med telefonen....

  • Linlock 7 februari 2009

    Jag jobbar på skola vi är "en och en halv personal" i köket och lagar ca 250 portioner till låg- mellanstadie och förskola! Vi lagar så mycket mat vi hinner från grunden (det är ganska mycket). Jag jobbade ensam förut och vet hur det känns! Man saknar någon att fråga om maten kommer att räcka, när man har kört fast med smaken på såsen osv... och så är det ju alltid roligt att träffa kollegor!

  • Pojli 7 februari 2009

    Hej Cecilia!
    jag jobbar som kock/kokerska i en skola i Visby. Jag lagar mat varje dag till ca 30- 40 barn med olika allergier typ laktos, gluten och ej röd mat m m.
    Du får gärna tips och ideer från mig om du vill. Fråga på bara, jag finns här lite då och då varje dag.
    Ha det gott!
    Inger

  • irko 7 februari 2009

    Hej Cecilia!
    Det blev lite fel du ska kontakta mig Norrbacka/ Inger jag var inloggad på min mans konto för jag hjälpte honom lägga in ett recept.
    Inger

  • superlillan 7 februari 2009

    Hej !
    Här har du mig... en förskolekock som liksom du arbetar själv i ett kök och lagar all mat från grunden, all slags specialkost + dagens rätt. På min arbetsplats har barnen + personalen buffè varje dag. Detta var den tidigare kokerskan som arbetade där innan jag kom (hennes ide) och den vill de behålla till varje pris. Jag lagar 2 rätter varje dag ( ibland blir det 3) + specialkosterna. Vi har även en salladsbuffè där det varje dag serveras 6 olika kalla grönsaker, 1 frukt på maten samt varma grönsaker till huvudrätten.
    Det låter kanske mycket, (och det är det till en början) men vilken uppskattning man får, och vad "påhittig" man blir. Det gäller ju att hålla budget, och att laga billiga husmanskosträtter. Jag lagar även maten till kvällsdagiset och helgerna. det är svårt att säga hur många portioner det blir men ca: 100. Jag älskar mitt jobb. Tidigare har jag arbetat som kokerska på 2 herrgårdar och på kvinnofängelset Hinseberg, hotell. Dessa ställen har utveclat mig mycket som kokerska då de inte haft några ekonomiska ramar utan man har fått bakat och lagat det man vill. Men visst känner jag ochså ibland i mitt nuvarande arbete att jag blir "tom" i huvudet och behöver hjälp att variera mig. Vill inte att maten blir alltför tjatig...(Y)

  • Nusse 7 februari 2009

    Hej!
    Jag är inte alls någon kock/kokerska jag, utan förskollärare. Jag vill bara säga att jag tycker att ni gör ett bra jobb och jag är tacksam för den goda maten jag får på mitt jobb! Kram på er alla!

  • cillainthekitchen 7 februari 2009

    Skrivet av Pojli den 7 feb 2009

    Hej Cecilia!
    jag jobbar som kock/kokerska i en skola i Visby. Jag lagar mat varje dag till ca 30- 40 barn med olika allergier typ laktos, gluten och ej röd mat m m.
    Du får gärna tips och ideer från mig om du vill. Fråga på bara, jag finns här lite då och då varje dag.
    Ha det gott!
    Inger

  • cillainthekitchen 7 februari 2009

    Skrivet av Linlock den 7 feb 2009

    Jag jobbar på skola vi är "en och en halv personal" i köket och lagar ca 250 portioner till låg- mellanstadie och förskola! Vi lagar så mycket mat vi hinner från grunden (det är ganska mycket). Jag jobbade ensam förut och vet hur det känns! Man saknar någon att fråga om maten kommer att räcka, när man har kört fast med smaken på såsen osv... och så är det ju alltid roligt att träffa kollegor! quote]
    Hej!
    Tack för ditt svar! Jag är totalt ovan vid sådannahär sidor och forum -lämnar ogenerat ut både för-och efternamn OCH personnummer!!! Märker nu att alla har påhittade namn. Ska ändra på det.
    Vad många barn ni lagar till! Och stora!!! Min 7-åring äter två vuxenportioner varje lunch! (och är ändå slank...) Jag hoppas ni har bra arbetsverktyg, typ rotsaksskalare , blandare och sånt! Annars måsste det slita hårt på kroppen.
    Jag saknar till stor del maskiner och skalar i princip 12 kg. rotsaker om dagen. Lök och vitlök oräknar. Det känns ibland.
    En sak som jag värkligen behöver råd om är mat till mjölkallergiker! Te.x hur att få en kålpudding bli god utan mjölk...Nu använder jag mig bara av vetemjölk (och kokosmjölk:) Det känns lite povert. Jag skickar efter maten från Amica, och min säljare känner inte till andra mjölkfria produkter. Till laktosintolleranta finns det dessto mer. Om du tänker servera lasagne, vad ger du i så fall till de som inte tål mjölk? Idag ger jag mina barn mjölk-barn en pastagratäng (utan ost...) Eller om de vanliga barnen ska få ost- och skinksås...Helst vill jag laga någonting som är snarlikt den vanliga maten.
    Hur många rätter gör du om dagen? Har du vegeterianer också? Muslimer förmodar jag?
    Jag vore jätteglad om du har tid att svara.
    M.v.h Cecilia

  • irko 7 februari 2009

    Hej Cecilia!
    Jag använder Oatleys havremjölk till både laktosintolleranta och glutenintolleranta, de som har glutenallergi brukar tåla havre men fråga dom först.
    Jag gör lasagne med havremjölk och utan ost. Jag reder alla såser med Maizena.
    Jag har vegetarianer och muslimer också.
    Jag gör all mat likadan men minus det som de inte tål.Jag gör bara en rätt om dagen, jag lagar till både förskola och 1 - 6 klass + gymnasieelever.
    Jag försöker piffa upp maten med tex solrosfrö och cocos. Cocos har jag ofta på fisk tex.
    Våga testa och smaka själv innan du serverar till andra.
    Lycka till! ///Inger

  • wiklund73 8 februari 2009

    Hej!
    Jag jobbar också på en förskola men för mig är det så att jag får all mat färdig. Det är ett mottagningskök så jag fixar "bara" grönsakerna till lunchen varje dag. Gör även mellanmål. Men även jag känner av det här med att jobba ensam. Har tidigare jobbat på dagis där jag har fått laga all mat. Så det här var en bra tråd.:)

  • cillainthekitchen 8 februari 2009

    Skrivet av wiklund73 den 8 feb 2009

    Hej!
    Jag jobbar också på en förskola men för mig är det så att jag får all mat färdig. Det är ett mottagningskök så jag fixar "bara" grönsakerna till lunchen varje dag. Gör även mellanmål. Men även jag känner av det här med att jobba ensam. Har tidigare jobbat på dagis där jag har fått laga all mat. Så det här var en bra tråd.:)

    Hej Wiklund!
    Vad kul att du gillar tråden! Tyvärr är jag själv totalt "lost" i denhär världen!!!! Hur funkar det nu? Jag har fått jättemånga bra och gulliga svar (fler än jag kunde drömma om!) Låter jag bara tråden vara kvar så alla som vill kan skriva hit?
    Hur är det att jobba som du gör? Är det stimmulerande fasst du inte lagar det varma? Vilken är din erfarenhet av barn och rotsaker/grönsaker? Har du tipps på någonting som dina barn gillar mycket?
    Jättestort tack för ditt inlägg!
    Cecilia

  • cillainthekitchen 8 februari 2009

    Skrivet av hanstom den 7 feb 2009

    ta kontakt med de förskolor som är runt dig i kommunen,ni har ju samma underlag o säkert likartade problem,bor nära m.m. Det är den bästa kontakten. VÅGA BARA!
    P.S: Maila/ meddela mig annars,från denna sida.
    F.D kock +30års erf.dock ej av förskolekockande

    Tack för ditt tipps! Jag har verkligen funderat på det, men det är både "tidsbrisst" (jag har 3 relativt små barn och jobbar heltid.) och att jag är blyg. Saknar snudd på social kompetens. Därför tyckte jag att detta kunde vara ett smidigt sätt att hitta kolegor och annat yrkeskunnigt folk.
    Mitt största problem är att göra safftig och "rund" mat till mjölkallergiker. Snart är det t.ex fettisdag och alla barn ska få semla, men vad i hela friden ger jag mjölkallergikerna???
    Cecilia

  • cillainthekitchen 8 februari 2009

    Skrivet av Pojli den 7 feb 2009

    Hej Cecilia!
    jag jobbar som kock/kokerska i en skola i Visby. Jag lagar mat varje dag till ca 30- 40 barn med olika allergier typ laktos, gluten och ej röd mat m m.
    Du får gärna tips och ideer från mig om du vill. Fråga på bara, jag finns här lite då och då varje dag.
    Ha det gott!
    Inger

    Hej Inger!
    Jag tar jättegärna emot tipps från dig!! T.ex. har vi ett par barn som har rödallergi, men oavsett vad jag serverat dem (de får exakt samma mat som de andra barnen!) så har de inte reagerat! De får t.o.m röd paprika på smörgåsen! Vad har jag missat??? Är de inte allergiska (längre) fasst de är anmällda som det? Har inte tagit upp detta med föräldrarn för jag vill inte starta ett problem (tassar på tå. Omoraliskt?)
    Otroligt nog har jag inte ett enda glutenbarn fasst de är 100 st...Men som sagt, mjölkallergiker har jag och ibland känner jag mig fantasilös!
    Jättestort tack för ditt inlägg!
    Cecilia

  • cillainthekitchen 8 februari 2009

    Skrivet av Nusse den 7 feb 2009

    Hej!
    Jag är inte alls någon kock/kokerska jag, utan förskollärare. Jag vill bara säga att jag tycker att ni gör ett bra jobb och jag är tacksam för den goda maten jag får på mitt jobb! Kram på er alla!

    Hej Nusse!
    Vilket jättegulligt inlägg och kram på dig också!!!!
    Cecilia

  • hanstom 8 februari 2009

    semlan i sig är ju i allmänhet bakad på mjölk + grädden somm är svår att ersätta, be "fröknarna" att
    fråga om barnens bakfavorit, så blir dom glada att få det istället.

  • cillainthekitchen 8 februari 2009

    Skrivet av hanstom den 8 feb 2009

    semlan i sig är ju i allmänhet bakad på mjölk + grädden somm är svår att ersätta, be "fröknarna" att
    fråga om barnens bakfavorit, så blir dom glada att få det istället.


    ok. Du har väll rätt. Men tyckte ändå det kunde vara kul att tessta.
    Cecilia

  • safir74 8 februari 2009

    Skrivet av cillainthekitchen den 8 feb 2009

    Skrivet av hanstom den 8 feb 2009

    semlan i sig är ju i allmänhet bakad på mjölk + grädden somm är svår att ersätta, be "fröknarna" att
    fråga om barnens bakfavorit, så blir dom glada att få det istället.


    ok. Du har väll rätt. Men tyckte ändå det kunde vara kul att tessta.
    Cecilia


    Det går ju att byta ut mjölken i receptet mot laktosfri mjölk eller sojamjölk. Sen har jag sett att det finns färdigvispad sojagrädde på flaska precis som vanlig grädde. I "sprayburk" alltså, bara att skaka och trycka ut.

  • farmoringer 8 februari 2009

    "Mina" barn på förskolan är inga grönsaksätare precis. Nästan alla äter pizzasallad. Men det kan jag förstå, det är lite socker i lagen som jag häller på. Gurka är de också bra på att äta. De är bättre på att äta morotsstavar än rivna morötter. Majs går också bra. Men sen är det svårt med grönsaker. Inte tomat, paprika, bönor eller broccoli. Jag brukar göra en blandsallad på morot kålrot och äpple. Det kan ibland gå ner i deras magar. Om jag tar mycket äpplen i..
    Men det går inte att ha rotfrukter i maten. Blä, är inte gott, så äter de inte.
    Grönsaker och mina barn på förskolan den här säsongen går inte riktigt ihop. Men det är olika varje år av nån anledning...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.