Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

förkolekock söker kolegor o inspiration

  • Linlock 9 februari 2009

    Skrivet av cillainthekitchen den 7 feb 2009


    Hej!

    Vad många barn ni lagar till! Och stora!!! Min 7-åring äter två vuxenportioner varje lunch! (och är ändå slank...) Jag hoppas ni har bra arbetsverktyg, typ rotsaksskalare , blandare och sånt! Annars måsste det slita hårt på kroppen.
    Jag saknar till stor del maskiner och skalar i princip 12 kg. rotsaker om dagen. Lök och vitlök oräknar. Det känns ibland.
    En sak som jag värkligen behöver råd om är mat till mjölkallergiker! Te.x hur att få en kålpudding bli god utan mjölk...Nu använder jag mig bara av vetemjölk (och kokosmjölk:) Det känns lite povert. Jag skickar efter maten från Amica, och min säljare känner inte till andra mjölkfria produkter. Till laktosintolleranta finns det dessto mer. Om du tänker servera lasagne, vad ger du i så fall till de som inte tål mjölk? Idag ger jag mina barn mjölk-barn en pastagratäng (utan ost...) Eller om de vanliga barnen ska få ost- och skinksås...Helst vill jag laga någonting som är snarlikt den vanliga maten.
    Hur många rätter gör du om dagen? Har du vegeterianer också? Muslimer förmodar jag?
    Jag vore jätteglad om du har tid att svara.
    M.v.h Cecilia


    Jag har ingen mjölkproteinallergiker, tack och lov och laktosintoleranda finns ju så mycket till!
    Oatly vaniljvisp kan du vispa nästan som grädde och ungar brukar ju gilla vaniljsås... Oatly tycker jag har bra produkter över huvudtaget. Det finns ju även mjölkfria "färskostar" kanske man kan använda i såser för att det ska bli krämigt? Obs! Detta har jag inte testat själv..
    Vi lagar ett eller två alternativ om dagen. Vi har barn som är vegetarianer och försöker alltid göra deras mat så snartlik "köttmaten" för att de inte ska känna sig utanför. Sen lagar vi ofta ett annat veg alt också.
    Vi har bra hjälpmedel och "fuskar" ibland. Potatis har vi färdigskalad eftersom vi inte har någon rotfruktskalare.
    Så roligt att du startade den här tråden! Kram!

  • cillainthekitchen 9 februari 2009

    Skrivet av farmoringer den 8 feb 2009

    "Mina" barn på förskolan är inga grönsaksätare precis. Nästan alla äter pizzasallad. Men det kan jag förstå, det är lite socker i lagen som jag häller på. Gurka är de också bra på att äta. De är bättre på att äta morotsstavar än rivna morötter. Majs går också bra. Men sen är det svårt med grönsaker. Inte tomat, paprika, bönor eller broccoli. Jag brukar göra en blandsallad på morot kålrot och äpple. Det kan ibland gå ner i deras magar. Om jag tar mycket äpplen i..
    Men det går inte att ha rotfrukter i maten. Blä, är inte gott, så äter de inte.
    Grönsaker och mina barn på förskolan den här säsongen går inte riktigt ihop. Men det är olika varje år av nån anledning...

  • cillainthekitchen 9 februari 2009

    Skrivet av farmoringer den 8 feb 2009

    "Mina" barn på förskolan är inga grönsaksätare precis. Nästan alla äter pizzasallad. Men det kan jag förstå, det är lite socker i lagen som jag häller på. Gurka är de också bra på att äta. De är bättre på att äta morotsstavar än rivna morötter. Majs går också bra. Men sen är det svårt med grönsaker. Inte tomat, paprika, bönor eller broccoli. Jag brukar göra en blandsallad på morot kålrot och äpple. Det kan ibland gå ner i deras magar. Om jag tar mycket äpplen i..
    Men det går inte att ha rotfrukter i maten. Blä, är inte gott, så äter de inte.
    Grönsaker och mina barn på förskolan den här säsongen går inte riktigt ihop. Men det är olika varje år av nån anledning...


    Hej!
    Att det är olikavarje år tror jag kan bero på vad barnen har fått med sig hemmifrån! Är det "dominanta" barn kan det färga av sig possitivt på ressten. Det märker jag på min föskola: på vissa avdelningar äts det mer fisk, på andra mer bulgur o.s.v. Jag har två småbarnsavdelningar där så gott som alla barnen äter allt!!! Tråkigt nog har jag en annan avd. (3-åringar) där de vägrar äta soppa! Jag måsste koka makaroner till, då äter de. (DE särbehandlas, jag kokar inte pasta till de andra.) För ett halvår sedan år "mina" barn inte rotsaker, men jag gav mig inte och nu äter de flessta ganska hyggligt. Och så lurar jag i dem godsakerna, bl.a genom att göra en rotsakssås som jag serverat till vadsomhelst. Fisk, kyckling, veg.biffar, korv... Jag kokar heltenkelt ett urval rotfrukter med buljong (och vitlök) och mixar det sedan slätt. Har jag dessutom i lite grädde, slinker det ner ganska bra som sås.
    Jag har också märkt att äpple i sallader är populärt! Vad som funkar hos mig är syrliga äpplen rivna och blandade med lite finriven purju, kikärter och curry. Jag ska prova ditt tipps!
    Ha det gott ! Cecilia

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.