Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fråga om klumpar

  • Amica 13 januari 2010

    Jag har en riktigt kort fråga..

    Varför kan det bli klumpar av mjölken när man gör tex en gryta?
    Vad gör man för att undvika detta?

    Samma sak har hänt då jag har använt creme fraiche en gång..

    Vad gör jag för fel?

  • Ulrika91 13 januari 2010

    Crème fraiche ska inte koka för länge i såsen, för då skär såsen sig och den blir smulig.

  • Okänd 13 januari 2010

    Tror du att det är av mjölken som det blir klumpar?
    Kan det inte vara något annat som klumpar till det?

  • The_mama97mia 13 januari 2010

    Även en kort fråga kan ibland behöva en längre bakgrund? Hur exakt har du gjort?
    Jag vet när jag gör sambal kotletter att det blir som grynigt av cr fr o soja. Ser inte så trevligt ut men smaken är inget fel på.

  • Okänd 13 januari 2010

    Skrivet av mama97mia den 13 jan 2010

    Även en kort fråga kan ibland behöva en längre bakgrund? Hur exakt har du gjort?
    Jag vet när jag gör sambal kotletter att det blir som grynigt av cr fr o soja. Ser inte så trevligt ut men smaken är inget fel på.


    Är det "klumpar" eller har det "skurit sig", kanske två helt skilda saker.
    Det heter ju att "en bra sås reder sig själv" men det är tyvärr inte hela sanningen!

  • Amica 13 januari 2010

    Oki.. jag skulle slänga ihop en kycklinggryta..

    Lade kyckling, lök o champinjoner i en gjutjärnsgryta tillsammans med lite olivolja, hällde på mjölk, buljong o lite kryddor. På med lock. Tanken var att kycklingen skulle kokas.
    När mjölken kokade upp, tog jag av locket. Då var det små klumpar i grytan..
    Jag hällde sedan i redning (mjölk o mjöl) samt soya.


    Kan det ha blivit så eftersom jag inte hällde på redningen direkt?
    Eller gjorde jag ngt annat fel?

    Hur som helst, så blev det jättegott men det hade varit roligt att få reda på varför det blev som det blev.


    Och tack för alla svar!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.