Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frågor ang LCHF!

  • Shoutoutloud 23 januari 2011

    halloj alla LCHFare och andra mk;are! tänkte höra ang några frågor om lchf.- det är så att jag har funderat på att starta med det. men jag är allergisk mot ägg och mycket av maten är baserad på ägg. är dessutom allergisk mot vete men det verkar inte vara någon nackdel.
    1:kan man äta lchf utan ägg?
    2: får man äta bönor och dyl?vilka baljväxter får man äta?vilka ska man hålla sig ifrån?

  • immer 24 januari 2011

    Hej!
    Visst kan du äta LCHF utan att äta ägg. Många av oss äter ofta ägg just för att det är mättande och det innehåller nästan allt av vårt dagliga intag av vitaminer och mineraler.
    Men för egen del kan jag säga att detta med ägg går i perioder för oss här hemma.
    Vad det gäller bönor och baljväxter så får du kolla på innehållsförteckningen hur många kolhydrater de innehåller, men jag skulle inte tro att du kan äta så många av dessa ifall du vill hålla en striktare LCHF. Vill du hålla strikt så ska du undvika allt som innehåller mer än 5 kolhydrater per 100 gram.
    Gå gärna in på detta forum
    www.kolhydrater.ifokus.se
    där får du mycket hjälp av alla forummedlemmar, det är gratis att vara medlem där.
    Du får även mycket information på denna sida
    www.kostdoktorn.se
    och här är ytterligare en inspirationslänk :P
    www.lchfrecept.com

    Lycka till från en mycket nöjd LCHF:are sedan 4,5 år

  • Shoutoutloud 24 januari 2011

    tackar så mycket! har en till fråga när det gäller korv, är det okej med korv och ska man gå efter fetthalten eller kötthalten?i vanliga fall brukar det väl vara att ju mer kött en korv innehåller desto "nyttigare" men ska man äta en fetare korv om man kör lchf? och är det bra med falukorv tex?

  • Mistys 24 januari 2011

    Jag är inne på min fjärde vecka med LCHF. Som regel till att börja med kollar jag att livsmedlet inte innehåller mer än 5 g/100 g som någon skrev. När man blivit mer van och kan mer så tror jag man kommer att utesluta vissa av dessa också.
    Sojabönor har lägst kollisar så såna kan du ta ibland. Men som med allt annat gäller ju att totala dagsintaget inte ska överstiga målet. Det ska vara ca 20g kolhydrater högst 30g. Så äter du ex sojabönor till lunch får du vara lite striktare till middag.

    Det viktigaste är fettet. Det gäller att få i sig tillräckligt och det är svårt att lära sig tänka om. Från att ha tänkt fettsnålt till att nu tänka "så mycket fett som möjligt"

    Gå in på siderna du fick tips om, dom har varit ovärdeliga för mig. Lycka till och skriv gärna hur det går :)

  • Shoutoutloud 24 januari 2011

    tack så mycket snälla ni=) det verkar vara runt 3gkolhydrater i de flesta korvsorterna.-bullens pilsnerkorv är ju så gott och den innehöll bara 3g kolhydrater per 100gkorv så jag antar att det är okej! men vad händer om man får i sig för lite fett då?förbränns inte kroppens eget fett då?
    och har ni nåt tips på vad man kan dricka till måltider utom vatten?
    jag vägde mig imorse.83,1 till mina 175cm. tänkte väga mig igen nästa måndag så får vi se om de hänt något.!

  • Josses 24 januari 2011

    Kom ihåg måttbandet! Många gånger så tycker man inte att vågen har rört på sin någonting men om du tar och mäter dig med ett måttband idag , runt midjan, armarna, låren och rumpan och gör om samma procedur nästa vecka också, helst varje gång du väger dig så ska du se att det blir skillnad även om vågen "står still". Glöm inte att skriva upp måtten i en bok så du kan jämföra.

    En kompis son håller på med LCHF och hon tyckte inte att det syntes någon skillnad på vågen men han hade gått med nästan 1 dm i midjan på en månad och det är inte dåligt tycker jag.

  • Countrygirl 24 januari 2011

    Här är en bra sida där du även kan ställa frågor. Lycka till! :)
    http://kolhydrater.ifokus.se/

  • Mistys 24 januari 2011

    Om man får i sig för lite fett kommer du att bli hungrig, sugen och kroppen kommer inte att släppa sitt fett. Fett bränner fett. Kom ihåg att fram till nu har din största energi källa troligtvis varit kolhydrater. Dessa ska nu ersättas med annan energi så kroppen orkar, nämligen fett.
    Detta tycker jag var största omställningen. Att börja steka i mängder av fett, att bre smör på ostskivor och äta som mellanmål.
    Äter man för lite går kroppen in i svältläge och vägrar släppa sitt fett så det är viktigt att äta.

    Får du möjlighet ( låna eller köpa) rekomenderar jag starkt boken Matrevolutionen av läkaren Andreas Eenfeltd. Här förklaras vad som händer i kroppen om man äter kolhydrater kontra LCHF. Samt tips och trix. Men även internetsiderna ger jättebra information.

  • lenak77a 24 januari 2011

    hej jag har hållt på med denna metod nån vecka nu gå in på www.lchfrecept.com där finns massa tipps :) lycka till

  • Shoutoutloud 25 januari 2011

    tack för måttbandstipset.- ska mäta nu så jag vet vad jag startar med.{skywalker}

  • Superbruden 25 januari 2011

    (Y)Läs även Skaldemans bok, Ät dig ner i vikt. Rolig bok med handfasta råd, ett måste tycker jag.

  • FruAst 25 januari 2011

    Eller läs Annika Dahlkvist bok "Doktor Dahlkvist LCHF guide och kokbok" Där stor det allt du behöver veta. Lycka till!

  • jbson 25 januari 2011

    Har även jag kikat på alla bra länkar... det står att te är bra, det gillar jag! (men tyvärr utan mjölk) kaffe rekommenderas gärna med grädde...
    Borde inte jag kunna dricka mitt te med grädde? kanske inte så gott? men jag gillar te med mycket mjölk, vad finns för andra alternativ/tips till mig? :)

  • immer 29 januari 2011

    Självklart kan du dricka ditt te med grädde :D
    Jag har alltid haft mjölk i kaffet förut men nu tycker jag inte att det är gott längre för jag tycker att mjölken ger så söt smak =)

    Vad det gäller korv så ska man kanske sträva efter både hög kötthalt och fetthalt.
    Vi äter sällan korv för jag tycker att de ofta innehåller många tillsatser.

  • Ariel_Leman 29 januari 2011

    Skrivet av jbson den 25 jan 2011

    Har även jag kikat på alla bra länkar... det står att te är bra, det gillar jag! (men tyvärr utan mjölk) kaffe rekommenderas gärna med grädde...
    Borde inte jag kunna dricka mitt te med grädde? kanske inte så gott? men jag gillar te med mycket mjölk, vad finns för andra alternativ/tips till mig? :)


    Du kan använda äggmjölk, http://www.matklubben.se/recept/aeggmjoelk_82172.html
    eller utspädd vispgrädde. Om du använder 1 del vispgrädde och 3 delar vatten blir det ca 0,75 g kolhydrater/100gr.(vanlig mjölk ger 4,8 g kolhydrater/100g).
    Jag brukar blanda vispgrädde och vatten i en kanna som jag använder till mitt te/kaffe.

  • jbson 11 mars 2011

    Skrivet av Ariel_Leman den 29 jan 2011

    Du kan använda äggmjölk, http://www.matklubben.se/recept/aeggmjoelk_82172.html
    eller utspädd vispgrädde. Om du använder 1 del vispgrädde och 3 delar vatten blir det ca 0,75 g kolhydrater/100gr.(vanlig mjölk ger 4,8 g kolhydrater/100g).
    Jag brukar blanda vispgrädde och vatten i en kanna som jag använder till mitt te/kaffe.


    Har verkligen hittat en favorit som ersätter min mjölk! :DD
    Superdupergott!!!
    LCHF mjölk

    Hur många kolisar innehåller den tro?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.