Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frasiga pannkakor!

  • irrevirre 23 februari 2008

    Hur gör ni pannkakor?
    Så dom blir frasiga och lätta att handskas med i stekpannan?
    Vad gör ni med första pannkakan föresten? Den brukar ta smak av det man stekte förra gången. Äter ni den direkt när ni steker resten? Det gör jag ibland om jag är väldigt hungrig och om den inte smakar fisk. Smakar den fisk så kastar jag den.

    Bra recept på vanliga pannkakor önskas alltså tack!

  • anluk 23 februari 2008

    Jag gör bara efter en vanlig kokbok. Får aldrig dem riktigt bra tycker jag. Inget smakar som mammas pannkakor och även om man gör precis som hon så blir det bara inte så...........Så tyvärr jag kunde inte hjälpa dig.

  • ingerfronth 23 februari 2008

    Jag vet inte om de blir frasigare men lite nyttigare, jag häller i lite Pofibrer.Byter ut lite av mjölet ca 1 dl till pofibrer.När jag gör pajskal ibland använder jag glutenfritt mjöl som finns i tetraförpackning jag tycker att skalet blir lite frasigare, man kan kanke pröva detta i pannkakssmeten...

  • irrevirre 23 februari 2008

    Jaaaa, det är faktiskt så. Mammas pannkakor (eller plättar som hon säger) är speciella. Det har du rätt i Anluk.

  • snutten 23 februari 2008

    Hittade detta recept på nätet...
    Sen är det ju frågan om de blir frasiga, när man steker själv?
    Själv vill jag gärna ha lite matolja och vaniljsocker i smeten.

    Frasiga pannkakor
    Du behöver:
    4 ägg
    4 dl mjölk
    2 dl grädde
    3 dl vetemjöl
    1 msk socker
    nypa salt
    smör till stekningen

    Gör så här:
    Vispa ihop alla ingredienser och låt stå och svälla i minst ett par timmar.
    Sen är det bara att steka
    Serveras med jordgubbssylt och grädde (om man ska vara på det viset.)

  • irrevirre 23 februari 2008

    Tack för tipsen!

    Pofiber har jag aldrig hört talas om. Intressant.
    Och grädde i smeten kan nog göra dem frasigare, det låter logiskt.

    Sylt skall det vara till tycker jag. I Danmark sockrar dom på men det förstår jag mig inte på.

  • MammaIrene 23 februari 2008

    Jag brukar byta ut 1 dl av vetemjölet mot rismjöl, de blir otroligt mycket lättare att vända o handskas med då. Sedan har jag även 1 msk vaniljsocker i, för smakens skull.
    Egna ägg i smeten gör också gott, de blir otroligt gula o härliga o släkten o andra slåss om att få köpa ägg......

  • irrevirre 23 februari 2008

    Skrivet av MammaIrene den 23 feb 2008

    Jag brukar byta ut 1 dl av vetemjölet mot rismjöl, de blir otroligt mycket lättare att vända o handskas med då. Sedan har jag även 1 msk vaniljsocker i, för smakens skull.
    Egna ägg i smeten gör också gott, de blir otroligt gula o härliga o släkten o andra slåss om att få köpa ägg......


    Har du många höns MammaIrene?
    Det är ju så mycket godare sådana ägg. Jag förstår att de är populära.

  • hansdotter 23 februari 2008

    3 ägg
    6 dl mjölk
    1 1/2 dl dinkelmjöl
    1 dl grahamsmjöl
    vaniljsocker
    salt

    MUMS(Y)

    Blir lite brunare pannkakor, men goda!

  • anluk 23 februari 2008

    Skrivet av IrreVirre den 23 feb 2008

    Skrivet av MammaIrene den 23 feb 2008

    Jag brukar byta ut 1 dl av vetemjölet mot rismjöl, de blir otroligt mycket lättare att vända o handskas med då. Sedan har jag även 1 msk vaniljsocker i, för smakens skull.
    Egna ägg i smeten gör också gott, de blir otroligt gula o härliga o släkten o andra slåss om att få köpa ägg......


    Har du många höns MammaIrene?
    Det är ju så mycket godare sådana ägg. Jag förstår att de är populära.


    Köper ofta ägg från en bonde härifrån trakten och de är verkligen MYCKET MYCKET bättre än de man köper i affären!!!!

  • Amika 23 februari 2008

    Min mormor gjorde världens godaste pannkakor. Men jag skulle aldrig få för mig att laga dem som hon gjorde...
    Hon gjorde en helt vanlig pannkakssmet: Smält smör, mjölk, ägg, lite salt och socker, och vetemjöl.
    Men sen hade hon en pannkakslagg i gjutjärnDen användes enbart till pannkakor. Hon diskade den aldrig med diskmedel, bara borstade ur den med skållhett vatten.
    När hon skulle steka pannkakor så snurrade hon ihop lite bakplåtspapper till en boll som hon kärde en gaffel i och sen doppade hon den i ister och smorde laggen med. Eller så stack hon gaffeln i en bit svål som hon sen laggen med... :o Som sagt var, jag skulle aldrig göra så själv... Men så har jag aldrig någonsin fått ihop så goda och frasiga pannkakor som henne...

  • Amika 23 februari 2008

    Apropå vad man har på pannkakorna... I england har man pressad citron och socker på. Mycket annorlunda, men god och fräsch smak. :)

  • puffatrain 26 februari 2008

    jag tycker inte det är någon speciell svårighet att slå mors pannkakor. bara man ser till att använda en riktigt jävlig gammal gjutjärnspanna och steker tunna pankisar. det går inte att jämföra t.ex. teflon. det mste vara en gammel flottig kolsvart jävel. jag brukar ha lite mer ägg i smeten än vad man "ska" också, kanske hjälper. om man vill experimentera så ska tydligen en skvätt sodavatten i smeten efter man vispat klart den göra smeten luftigare - det är så dom gör tempura bl.a... har inte testat själv så ta inte mitt ord på det.

  • anluk 26 februari 2008

    Min pappa hade alltid lite salt på pannkakorna. Inte min stil. Däremot har barnen socker på, själv vill jag ha sylt. Hemmagjord jordgubbssylt.

  • 26 februari 2008

    När jag gör pannkakor och vill ha dem lite tunnare och frasigare brukar jag använda mig av riktigt kallt vatten en deciliter eller halv.

  • MammaIrene 2 mars 2008

    Skrivet av IrreVirre den 23 feb 2008

    Skrivet av MammaIrene den 23 feb 2008

    Jag brukar byta ut 1 dl av vetemjölet mot rismjöl, de blir otroligt mycket lättare att vända o handskas med då. Sedan har jag även 1 msk vaniljsocker i, för smakens skull.
    Egna ägg i smeten gör också gott, de blir otroligt gula o härliga o släkten o andra slåss om att få köpa ägg......


    Har du många höns MammaIrene?
    Det är ju så mycket godare sådana ägg. Jag förstår att de är populära.


    Ursäkta att jag inte svarat innan, haft lite tråkigheter här hemma som tar mycket energi.....
    Vi har 13 höns o 3 tuppar (lite för många herrar i huset)
    Det blir jättegoda ägg verkligen ja, men det här med rismjölet är inte heller att förglömma....

  • tina62 2 mars 2008

    Frasiga pannkakor

    2 ägg
    2,5 dl mjöl
    2,5 dl vatten
    3 dl vetemjöl
    Känner mej lite för då jag inte har något recept...och första pannkakan delar jag och hundarna på.

  • MrsC 2 mars 2008

    Skrivet av IrreVirre den 23 feb 2008
    I Danmark sockrar dom på men det förstår jag mig inte på.

    När jag var barn åt min bror och jag mer än gärna kalla (överblivna) (Y) pannkakor med smör och socker, det tycker fortfarande dotter nu 33 år och son 24 år är det godaste.
    Det tycker inte jag längre...jag äter hellre pannkakstårta (L)

  • MammaModesty 3 mars 2008

    när jag gör pannkakor har jag vaniljsocker i smeten istället för socker.. det ger pannkakorna en mycket god smak... jag äter inte gärna själv pannkaka då jag tycker det är bukfylla.. men mina barn och sambo älskar pannkakor så för deras skull lagar jag det ändå åtminstonde var 14:e dag... smeten gör jag så här
    1 del mjöl (ex 2dl)
    2 delar mjölk (4 dl)
    2 delar ägg (4 st)
    alltså lika många ägg som dl mjölk
    1-2 tsk vaniljsocker
    jag vispar alltid lika stora delar mjölk och mjöl(+ vaniljsockret) så mjölet inte klumpar sig.. fyller sedan på med resten av mjölken och sist äggen låter smeten stå ett par minuter steker sedan tunna pannkanor, jag har aldrig salt i smeten mest beroende på att jag tycker att man kan minska på saltet i maten och i pannkakor beövs inge salt alls för att de ska smaka gott., sen har jag ju turen att ha egna ägg och det är så stor smakskillnad både i mat och när man bakar... nu ser jag fram emot sommaren så gulorna i äggen blir nästan saffransfärgade när hönsen äter gräs..

  • Fiona 3 mars 2008

    Både socker och salt ska det vara i smeten.. o smält smör (äkta).. lite mera ägg än som står i de vanliga recepten brukar också vara en bra idé... Har inga mått på hur jag gör mina, men goda blir de.. Bättre än mammas :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.