Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frasiga pannkakor!

  • marinkovic 3 mars 2008

    (Y)
    Ägg från bonden direkt om detta är möjlgt.Annars lärde min mamma mej att slå i 1 dl kolsyrat vatten,vilket jag gör.Detta är bra även i våffelsmeten.För att hålla dem varma tills alla är färdiga så brukar jag koka upp vatten & ställa ett serveringsfat över där jag lägger pannkakorna,samt ett foliepapper över.
    Pannkakor är SÅ GOTT !
    När vi äter dem så har vi sylt,choklad m.m gott !De som blir över (inte vanligt,men!) så fyller jag dem med köttfärs & fryser in till lättlunch eller annat tillfälle då någon är ensam hemma.(Y)

  • morotsmonstret 3 mars 2008

    Skrivet av IrreVirre den 23 feb 2008

    Hur gör ni pannkakor?
    Så dom blir frasiga och lätta att handskas med i stekpannan?
    Vad gör ni med första pannkakan föresten? Den brukar ta smak av det man stekte förra gången. Äter ni den direkt när ni steker resten? Det gör jag ibland om jag är väldigt hungrig och om den inte smakar fisk. Smakar den fisk så kastar jag den.

    Bra recept på vanliga pannkakor önskas alltså tack!

  • morotsmonstret 3 mars 2008

    Jag tror hemligheten ligger i fettet. Det ska vara rätt mycket riktigt smör. (Så gjorde MIN mormor). Dessutom er riktig gammal hederlig gjutjärnspanna. Då blir de frasiga i kanterna.:p

  • Lotten_J 3 mars 2008

    Skrivet av IrreVirre den 23 feb 2008

    Jaaaa, det är faktiskt så. Mammas pannkakor (eller plättar som hon säger) är speciella. Det har du rätt i Anluk.


    Tänkte precis fråga, plättar eller pannkakor? Har ju märkt att vi uppe i norr kallar era pannkakor för plättar eller hur det nu är. Min mormor brukade alltid sätta vichy vatten i smeten för att det skulle bli frasigt. Mamma sätter detta i våffelsmeten för att få frasiga våfflor

  • Roggan 3 mars 2008

    Min farmor satte alltid bakpulver i smeten. Detta gör också att man inte blir lika "tokmätt", som man kan bli av mjölmat.
    Diska stekpannan med kaffesump, det tar bort bl.a. fisksmak...:)

  • morotsmonstret 3 mars 2008

    På AXA´s påse med fiberhavregryn finns ett recept på frasiga pannkakor. Jag har provat det och tycker att det var riktigt bra. I vanliga fall blir man lite tung i magen av pannkakor tycker jag. Men dom här var utmärkta att grunda en tur i längdspåret med.(Y)

    RECEPT: 8-10 st,

    4 dl filmjölk eller mjölk
    1 ägg
    1½ dl fiberhavregryn
    1 dl vetemjöl
    2 krm salt
    Smör (eller margarin) till stekning. Bered som vanligt.

  • bernit 3 mars 2008

    Enkelt !
    Hemligheten med frasiga pannkakor är vatten ! Om du byter ut en del av mjölken mot vatten så blir det OK - mammas pannkakor eller inte men de blir frasiga. 3;e dels receptet funkar kalas
    3 ägg
    3 dl mjölk
    3 dl vatten
    3 dl mjöl
    3 msk matfett (flytande marg. e.dy)
    lite salt
    Sockrar gör man på pannkakan

    Lycka till !

    /Bå :p

  • ooops 11 mars 2008

    Frasiga pannkakor, ganska enkelt eg. Smält smör eller margarin, eller kanske flytande rör ner i smet enligt recept ,(dubbelt så mycket mjölk som mjöl och 1 ägg / dl mjöl). Pröva dej fram. Ju mer fett desto frasigare.

  • Bianca 11 mars 2008

    Skrivet av morotsmonstret den 3 mar 2008

    Jag tror hemligheten ligger i fettet. Det ska vara rätt mycket riktigt smör. (Så gjorde MIN mormor). Dessutom er riktig gammal hederlig gjutjärnspanna. Då blir de frasiga i kanterna.:p


    Detta håller jag med om fullständigt. Jag älskar mina "spetsgardiner" till plättar, eller pannkakor som en del kallar dem. Pannkaka för mig görs i ugnen. I vilket fall brukar jag köra på 3, 6, 9 dvs
    3 ägg
    6 mjöl och
    ca 9-10 mjölk samt ha ordenligt med steksmör/margarin
    Har aldrig haft socker i men en del salt behövs givetvis.
    Då gi är poppis provade jag att byta ut mjölet mot hälften siktat och hälften fullkornsdinkel och det blev superbra med fin smak. Hjortron-eller vildhallonsylt till och det blir helt perfekt!

  • Bianca 11 mars 2008

    Hoppsan, det verkar som om besticken rymt ur lådan nu igen!

  • evaldo 11 mars 2008

    Jag brukar också tillsätta lite vaniljsocker ipannkakan för smakens skull.
    Jag har också flera ägg än det står angivet i recepten.
    Kanske därför de håller ihop så bra.

  • Ingel 11 mars 2008

    Jag gör mina pannkakor på ägg, vatten, lite socker, lite salt, en gnutta flytande smör. De som äter dem säger att de är frasiga och goda.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.