Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frukost

  • LetarInspiration 1 augusti 2009

    Ett par skivor havreknäcke med makrillfilé i tomatsås, ett par stänk tabasco, lite pressad citron, lite hackad rödlök och svartpeppar på är mums. Till det en skål Valios hallon yoghurt med hallon i. Och en kopp te, eller kanna te om det är helg.

  • popik 1 augusti 2009

    Någon som har tips på hur en som inte kan äta frukost kan få i sig något bra till frukost. Skulle behöva gå ner i vikt och jag vet att man ska äta frukost men när det är så svårt att få ner. Har försökt men mår illa efter jag ätit frukost.

  • Lenkan 1 augusti 2009

    En smoothie kanske? Det fungerade faktiskt på mig, behöver inte vara en halvliters heller

  • bakakaka 1 augusti 2009

    På semestern blir det alltid nyrostade rågskorpor med ost. Har blivit en tradition som hör sommaren till numera. Annars äter jag en lingongrova m kaviar och kokt ägg och ett glas juice. Men frukosten äts inte förrän efter två muggar kaffe.

  • mooseella 1 augusti 2009

    vardagsfrukost: en kopp te, gärna grönt 1 ägg, ½ dl keso naturell + bär (blåbär, hallon, j-gubbar, vinbär) 1½-2 dl naturell yoghurt 0,5 %. och pshylliumfrö .Efter det 1-2 koppar kaffe. + 1 glas brämhult juice. Vatten.
    Helgfrukost: Omelett med bacon eller skaldjur, 1 skiva hembakt bröd utan fett på men ngt pålägg, oftast ost med tomat och gurka på. + juice samma som ovan. Fast under säsong så blir det färskpressad hemgjord juice. Någon frukt ofta päron med en bit brie på.

  • boz1965 1 augusti 2009

    Det blir mest bara en snabb kopp (läs: stor, engelsk tekopp på 4dl) starkt kaffe med mjölk vid datorn innan jag tar mig iväg till jobb. Vid tiotiden brukar det bli en macka eller två på danskt rågbröd och ett stort glas multivitaminjuice till det. Jag klarar inte att äta tidigt på morgonen - mår illa bara av att tänka på mat vid den tiden, så det har egentligen inget med stress eller slarv att göra.

  • peppsi 2 augusti 2009

    bara kaffe

  • maithab 2 augusti 2009

    Skrivet av popik den 1 aug 2009
    Någon som har tips på hur en som inte kan äta frukost kan få i sig något bra till frukost. Skulle behöva gå ner i vikt och jag vet att man ska äta frukost men när det är så svårt att få ner. Har försökt men mår illa efter jag ätit frukost.



    Jag hörde av en dietist att det är inte alls konstigt att kroppen inte vill ha frukost. Efter att ha varit fastande i 10-12 timmar (oftast) så har kroppen stängt av hungern och den måste sakta få vakna till liv igen (för de flesta). Det är inte många som vaknar jättehungriga...

    Dietistens råd var att äta något sött direkt på morgonen, vid uppvaknandet, som fick igång kroppen och matlusten. Några bitar frukt (färsk eller torkad), russin, lite juice eller chokladmjölk. Och sen äta riktig frukost.

  • tigerlilly27 2 augusti 2009

    Det är väldigt viktigt att äta frukost både för kroppen och knoppen :)
    Själv är jag väldigt less på havregrynsgröt men har hittat en supergod molinogröt (katrinplommon ,tranbär och linfrön är det i bland annat) som jag äter ganska ofta.

    Annars går det snabbt att mixa en smoothie med bär och yogurt för de som liksom jag själv har lite bråttom på morgonen och då får man också i sig lite nyttigheter!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.