Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frukosttips

  • Annafbg 13 mars 2009

    Jag har en åttaårig son som har så otroligt svårt för att få i sig någon frukost. Vi har försökt göra frukosten till en mysig stund, väcker honom i god tid, tänder ljus och eldar i kaminen, men det hjälper ju inte när han inte är hungrig. Det enda han tycker är gott på morgonen är frukt, så nu efterlyser jag "fruktiga" frukostrecept som mättar.
    Tack på förhand!
    Anna

  • anneli1989 13 mars 2009

    fruktsallad, men de har ni säker redan provat.
    banan är ju relativt mättande med ocå päron som dessutom innehåller massor av fibrer, mkt mer än tex äpple.

    turkisk yorgurt är jättegott till och dessutom mättande, man kan ju blanda i lite vanlijsocker för att få de lite smarrigare.

    fiberhavregryn frästa med lite nötter och smör samt råsocker eller farin är supergott att strössla över.

    kanske detta låter mer som dessert än frukost men vikigast är ju att han får i sig ngt och de är långt bätte än färdigsockrade lättyogurtar och vitt rostbröd med marmelad. eller som jag åt när jag var liten hallonkräm med startflingor snacka om sockerchocka kroppen.

    lycka till!

    mvh Jess

  • Gnurf 13 mars 2009

    Fruktsmoothies då!?? Mixa banan, äpple, jordgubbar, hallon, en skvätt juice (mango kanske)...och försök smyga i :D lite yoghurt...mjölk...proteinpulver...kanske tom ett ägg (fast då gäller det såklart att han inte ser när du gör det)...så anar han kanske inte att det är å väg mot Tallriksmodellen (H) Eller bottna med tunnpankaka och skiva färsk frukt över. Det gäller ju att få till det med både kolhydrater, fett och protein....(Y)

  • Annafbg 13 mars 2009

    Tack så mycket för tipsen båda två! Jag ska göra lite frukostexperiment nu i helgen och se vad som faller unge herrn på läppen:D
    Jag misstänker starkt att om nymodigheterna får namn som milkshake och strössel så smakar han nog gärna(Y)

  • anluk 13 mars 2009

    Fler som har samma problem som jag hör jag. Har en dotter som absolut inte kan äta något på morgonen. Ska också prova en smoothi eller liknande till henne i helgen. Bra tips!

  • Gnurf 13 mars 2009

    Fördelen med att "dricka frukt" är att man får i sig mer kalorier snabbare, jämfört med att tugga i sig frukt. Vanligtvis är detta ett problem ur dietsynpunkt, man brukar säga att man ska INTE dricka sin frukt (juice, puré osv) eftersom det tar längre tid att få en mättnadskänsla. Men nu har ju Ni motsatt problem...barnen kanske inte orkar tillbringa så lång tid vid frukostbordet...å då gäller det ju att maximera kalorier/tidsenhet...:D

    På sommaren...när mina bärbuskar dignar å jordgubbarna mognar brukar jag själv mixa olika frukter/bär med is. Otroligt svalkande och nyttigt en varm sommardag i Solen. Dessutom kan man ju, om lust så finnes, skvätta i en dutt Rom....:p

  • skurupcalle 13 mars 2009

    ej har en dotter på 4 år som inte heller är så glad i frukost , hon måste vara vaken en timma innan hon äter . Brukar skiva banan eller äpple och lägge på smörgåsen alternativ hackad frukt i filmjölken det brukar gå hem .

    Mvh Jonas

  • miastumpan 13 mars 2009

    Skrivet av Annafbg den 13 mar 2009

    Jag har en åttaårig son som har så otroligt svårt för att få i sig någon frukost. Vi har försökt göra frukosten till en mysig stund, väcker honom i god tid, tänder ljus och eldar i kaminen, men det hjälper ju inte när han inte är hungrig. Det enda han tycker är gott på morgonen är frukt, så nu efterlyser jag "fruktiga" frukostrecept som mättar.
    Tack på förhand!
    Anna


    Jag har en åtta åring själv som ä' lika dan. Jag fösöker att skiva frukt på smörgåsen. Sedan får hon vara med och bestämma vad vi ska äta till frukost när vi handlar och då fungera det bättre. Surdegsbröd och frukt är jätte gott. Hon älskar det.

    Lycka till Marie:)

  • MissSushi 13 mars 2009

    Har du provat blåbärsplättar? Jag har ett recept som mina bröder älskar (de är 9 och 11 år).
    :)

  • Annafbg 15 mars 2009

    I dag har vi haft en härlig frukostbuffé med bl a smoothies, plättar och en massa frukt på mackan. Åttaåringen blev galen i mangosmoothie, så nu blir det nog det i ett par månader framöver om jag känner honom rätt:D
    Återigen, ett stort tack till alla er snälla som hjälpt till med förslag!(L)
    Anna

  • Gnurf 15 mars 2009

    Kul!! :D Viktigt att de små får goda matvanor från allra första början...(Y)

  • kickiekblad 15 mars 2009

    Har en dotter som inte vill äta kanppt nånting men här var jhu lite tips tackar

  • monac 15 mars 2009

    flygande start,Smoothi.
    ja Smoothie är härligt!

  • monac 15 mars 2009

    flygande start,Smoothi.
    ja Smoothie är härligt!:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.