Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa bruna bönor?

  • rostok 13 januari 2012

    Hej, kan man frysa bruna bönor, efter att man själv har kokat och lagat dem? Jag är den enda i familjen som gillar dessa och blev helt plötsligt sååå sugen på bruna bönor. Men det är ju svårt, eller rättare onödigt känns det som, att bara koka till en person, så om jag ändå ställer mig och gör jobbet så vill jag ju kunna frysa sedan i portionsförpackningar. Men blir det bra att göra så?

    Jag tänker absolut inte köpa konserverade.

  • sikaal 13 januari 2012

    Ja, absolut!! Här är det bara maken (och mågen) som äter bruna bönor, men vi kokar alltid på en paket och fryser in. Gubbarna tycker att de är minst lika goda frysta!! {cowboy}

  • rostok 13 januari 2012

    Tack, det låter jättebra, då gör jag så.

  • svengelsk 13 januari 2012

    Jag gör alltid ärtsoppa på ett helt paket och fryser två middagar. Det smakar faktiskt ofta bättre den följande veckan. Det måste väl vara ungefär samma sak med bruna bönor.

  • boz1965 13 januari 2012

    Det går alldeles utmärkt att frysa färdiga bruna bönor. :)

  • rostok 13 januari 2012

    Det blir till att köpa hem både bruna bönor och ärtor och göra storkok nästa vecka. Lite fläskkött till är också mums. Till ärtsoppan blir det nog fläsklägg, visst bör det vara rimmat?

  • Annwall 13 januari 2012

    Varför vara så mesig och skriva och fråga. Det är väl bara att prova själv. Det gör jag om det är något sånt simpelt jag undrar om. Och varför skulle man inte kunna det?

  • Erajscha 14 januari 2012

    Skrivet av Annwall den 13 jan 2012

    Varför vara så mesig och skriva och fråga. Det är väl bara att prova själv. Det gör jag om det är något sånt simpelt jag undrar om. Och varför skulle man inte kunna det?


    Du har skrivit ett enda foruminlägg på två år och det är detta... forumet är väl till för att ställa frågor? Trådstartaren kanske inte brukar frysa in färdiglagad mat själv.. Det skulle ju kunna vara så att just bönor inte funkar så bra att frysa, all mat blir ju inte bra när den tinar...

  • boz1965 14 januari 2012

    Skrivet av Annwall den 13 jan 2012

    Varför vara så mesig och skriva och fråga. Det är väl bara att prova själv. Det gör jag om det är något sånt simpelt jag undrar om. Och varför skulle man inte kunna det?


    Det där var väl ändå en totalt onödig kommentar? (N)

    Klart man ska fråga om man är osäker. Speciellt här, där det finns en massa kunniga människor som gärna svarar på frågor.

    Det finns inga dumma/mesiga frågor - det finns bara dumma svar!

  • Mistys 14 januari 2012

    Svärmors nattkokta ärtsoppa i ugnen

    Den här ärtsoppan kokar alltid min svärmor. Den är inte bara fantastiskt god utan även otroligt lätt att göra. Ingen blötläggning av ärtor och inget passande.

    ( OBS! jag har precis lagt ut receptet så det är inte godkänt än)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.